Håller på att bygga ut villan, och ska ju såklart ha kabel för tele o tv i nya delen

Idag finns inget av kablarna, så jag börjar från noll.
Enda som finns är Teliakabel-in , på norra väggen.

Tänkte att vi ska ha uttag för tele/tv i 3 rum.

Hur/vad ska jag ha, för att på enklast o bäst sätt , lyckas?

Har ju läst om patchar o switchar,hit o dit, men har svårt o greppa det...

Egentligen är största kravet ,att INTE ha några synliga kablar...
 
Har du läst igenom min nätverksskola längst upp här i teknik?
Den ger lite grunder

Jag skulle sätta två dosor i varje rum. Från dessa vill jag ha dubbla vp16 rör till en central kopplingspunkt någonstans i huset. Därifrån drar du sedan de kablar du behöver genom rören till dosorna i de nya rummen
 
Japp,jag läste din guide.Verkligen bra, men jag är ändå nollställd:)

Central ,Är det där satellitbox,ADSL modem och inkommande tele finns också sen?
Dubbla VPrör, är det från varje rum eller från varje dosa?

(jag är så borta , så jag skäms, tametusan):)
 
Redigerat:
M
Sätt upp dosor för uttag (så många du vill ha) å dra plastslang mellan dom. Sen kkommer resten att ge sig själv. Glöm bara inte att ADSL-modemet ska sitta på inkommande ledning från Telia/nätägaren = 1:a uttag. Utgå från det å dra sen vanlig Cat 5/Cat 6 kabel i dom nya rören, å om du vill ha telefoner så lägg i en telekabel samtidigt. Sen kanllar du iväg till t.ex Kjell o Co med en enkel skiss över din nya anläggning, så plockar dom ihop prylarna du behöver. Kan du inte det, så prata med folk på http://www.digitaltvexperten.se/ så får du rätt saker på en gång. Där jobbar inga klåpare, utan genuint kunnig personal med ett intress att leverera bra å rätt saker.. Långt ifrån billigast, men det kan löna sig ändå.

magentis
 
I centralpunkten sätter man adsl modemet ev switch/router. Antenförstärkare om man nu behöver en sån, inkommande tele ska också dit. Satelitboxen vill du troligen ha närmare en tv så att fjärrkontrollen funkar :)

2 rör från varje dosa till centralpunkten :)

Telekabel finns det ingen anledning att dra överhuvudtaget. Telesignal trivs fint på Cat5e/cat6 kabel. Bara struligt med två typer
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.