684 läst ·
4 svar
684 läst
4 svar
Hur göra?
Håller på att bygga ut villan, och ska ju såklart ha kabel för tele o tv i nya delen
Idag finns inget av kablarna, så jag börjar från noll.
Enda som finns är Teliakabel-in , på norra väggen.
Tänkte att vi ska ha uttag för tele/tv i 3 rum.
Hur/vad ska jag ha, för att på enklast o bäst sätt , lyckas?
Har ju läst om patchar o switchar,hit o dit, men har svårt o greppa det...
Egentligen är största kravet ,att INTE ha några synliga kablar...
Idag finns inget av kablarna, så jag börjar från noll.
Enda som finns är Teliakabel-in , på norra väggen.
Tänkte att vi ska ha uttag för tele/tv i 3 rum.
Hur/vad ska jag ha, för att på enklast o bäst sätt , lyckas?
Har ju läst om patchar o switchar,hit o dit, men har svårt o greppa det...
Egentligen är största kravet ,att INTE ha några synliga kablar...
Har du läst igenom min nätverksskola längst upp här i teknik?
Den ger lite grunder
Jag skulle sätta två dosor i varje rum. Från dessa vill jag ha dubbla vp16 rör till en central kopplingspunkt någonstans i huset. Därifrån drar du sedan de kablar du behöver genom rören till dosorna i de nya rummen
Den ger lite grunder
Jag skulle sätta två dosor i varje rum. Från dessa vill jag ha dubbla vp16 rör till en central kopplingspunkt någonstans i huset. Därifrån drar du sedan de kablar du behöver genom rören till dosorna i de nya rummen
Japp,jag läste din guide.Verkligen bra, men jag är ändå nollställd
Central ,Är det där satellitbox,ADSL modem och inkommande tele finns också sen?
Dubbla VPrör, är det från varje rum eller från varje dosa?
(jag är så borta , så jag skäms, tametusan)
Central ,Är det där satellitbox,ADSL modem och inkommande tele finns också sen?
Dubbla VPrör, är det från varje rum eller från varje dosa?
(jag är så borta , så jag skäms, tametusan)
Redigerat:
Sätt upp dosor för uttag (så många du vill ha) å dra plastslang mellan dom. Sen kkommer resten att ge sig själv. Glöm bara inte att ADSL-modemet ska sitta på inkommande ledning från Telia/nätägaren = 1:a uttag. Utgå från det å dra sen vanlig Cat 5/Cat 6 kabel i dom nya rören, å om du vill ha telefoner så lägg i en telekabel samtidigt. Sen kanllar du iväg till t.ex Kjell o Co med en enkel skiss över din nya anläggning, så plockar dom ihop prylarna du behöver. Kan du inte det, så prata med folk på http://www.digitaltvexperten.se/ så får du rätt saker på en gång. Där jobbar inga klåpare, utan genuint kunnig personal med ett intress att leverera bra å rätt saker.. Långt ifrån billigast, men det kan löna sig ändå.
magentis
magentis
I centralpunkten sätter man adsl modemet ev switch/router. Antenförstärkare om man nu behöver en sån, inkommande tele ska också dit. Satelitboxen vill du troligen ha närmare en tv så att fjärrkontrollen funkar 
2 rör från varje dosa till centralpunkten
Telekabel finns det ingen anledning att dra överhuvudtaget. Telesignal trivs fint på Cat5e/cat6 kabel. Bara struligt med två typer
2 rör från varje dosa till centralpunkten
Telekabel finns det ingen anledning att dra överhuvudtaget. Telesignal trivs fint på Cat5e/cat6 kabel. Bara struligt med två typer
Klicka här för att svara