Jag har gått vilse lite i mina tankar och det finns säkerligen mycket mer erfarna fixare här som kan styra mig rätt.

Bifogar en bild på ytan jag bygger.
Tyvärr en pappersskiss. Pappersskiss av byggprojekt som visar en yta på 6x4 meter uppdelad i sektioner med streckade linjer och en öppning på skissen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är den översta biten som ska bli två sovrum.
Det streckade ska byggas senare och är andra rum som används just nu.

Tanken från början var att sätta upp glespanel, innertak och sedan innerväggar.

Men hur ska man göra när glesen inte kan avsluta jämt vid takstolen?

Ska bygga översta rummen först måttet 4m.

Den streckade innerväggen vill jag bygga efter innertak så att jag kan ta bort den i framtiden om vi skulle vilja.

Innerväggen kommer hamna på 4m och takstolarna är 4.8.

Jag vill sprida ut skarvarna (för man ska väl inte sätta alla skarvar på samma ställe) men hamnar lite mitt i rummet eller på den delen jag ska bygga på i nästa steg om jag ska sprida ut skarvarna.

Hur ska jag tänka?

Bygg väggen först och skarva under den?

Lägga alla skarvarna på 4.8m (känns fel men det är i mitten av korridoren som blir 1.5m så inte så mycket last)?

Andra förslag?

T
Hur är takstolarna orienterade? Från vänster till höger enligt skissen eller uppifrån och ner?
Ska hela ytan få nytt tak samtidigt?

Jag skulle inte ha något problem med att skarva alla glespanelbrädor på samma takstol - de kommer ju att skruvas i den så det blir tillräckligt starkt för att hålla takbeklädnad och isolering. Att inte skarva på samma ställe kan dels vara en fråga om utseende dels styrka men i det här fallet så spelar det inte så stor roll.

Om du ska göra om hela taket samtidiigt och sen bygga väggar så gör hela taket först och sen innerväggarna som du fäster upp i glespanelen.

Tack för svaret.

Takstolarna går från vänster till höger i gles uppifrån och ner.

Hela ytan ska få gipstak samtidigt.

då borde jag kunna skarva alla på 4.8m

Sen behöver jag inte bygga innertaket innan väggen som går från vänster till höger men det är trevligt att kunna fortsätta ut i nästa yta då det kan bli mindre jobb.

Redigerat:
T
Ja, det ska inte vara några problem.

Det som kan vara bra att tänka på är väggen som ska dela de små rummen i toppen. Där den ska gå behöver du lägga en gles extra för att ha något att skruva överliggaren mot om den inte linjerar med den "vanliga" glesen. Blir svårt att fästa den i bara gips annars :)

Bra poäng med extra gles i mitten.

Känns som det blir lättare med en bekräftelse på att det går att skarva på samma takstol.

Tack!

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Ja, det vore ju trist att ha byggt hela taket och sen inse att man inte har något att fästa väggen i :).

Vi har de flesta väggarna i vår nya övervåning tvärs glespanelen men vi har en rätt lång vägg som går längs gles/tvärs takstolar så jag satte bara en extra glespanel där för att fästa upp väggen i. Tänk på att mäta ut ordentligt och marker på väggen nedanför var den går så du vet när du ska bygga vägg.

Yes. Har ritat upp på golvspånet var väggen ska sitta så kommer skruva fast en regel där och använda lasern.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Ja lasern är nästan lika bra som silvertejp när man bygger. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.