Nu har jag kommit så långt att själva stommarna är så gott som klara. Allt ligger sågat och klart med Domino hålen frästa, ett antal hål att fästa expansionsbeslagen är under pågående borrning. Några lådor finns också färdiga som byggsats. Det börjar nog bli dags att skaffa en enkel verkstadskamera så det kan bli lite bilder också.

Jag gillar att ta fram alla delar först för att sedan smälla ihop det hela på slutet. Metoden jag använder är enligt klassisk IKEA modell. = Tillverkar "byggsatser" med taskig passform och har inte alla delar hemma. Men det går framåt så sakteliga. :)

Nu när jag så gott som har byggsatserna klara så börjar det närma sig limmning. Eftersom det redan finns ett antal lim-trådar så nöjer jag mig att ställa frågan här. Jag antar att vanligt vitlim fungerar bra till MDF/Domino, eller? Annars fick jag någongång rekommenderat att använda PU lim till MDF eftersom det är poröst. Men frågan är om det kan ställa till problem om jag limmar Domino i MDF med PU lim? Jag tänker på att limmet expanderar och kanske då skulle kunna spräcka MDF:en? Någon som vet?

Annars verkar ju de aktuella diskussionerna om Titebond peka på att det är detta jag borde använda. Men vit- och PU- lim finns ju lättillgängligt i den lokala färgaffäreren.

Vad säger ni?

Använd vitlim det är billigt fungerar alldeles förträffligt.

Jag röstar också på vitlim.

Daniel_N skrev:
Jag röstar också på vitlim.
Jag kan också säga att jag använt vitlim mycket i MDF, med Domino, och det fungerar bra.

Sedan skall du eventuellt dela upp inkommander röster i två högar, alla som redan har och använder Titebond men ändå röstar på vitlim, samt alla som röstar på vitlim och ännu inte har Titebond... ;)

Medan jag skriver detta slår det mig plötsligt att den mörka färgen på Titebond III jag klagat på nog är misstänkt lik MDF. Någon som provat den kombinationen?

--- Mats ---

Jag vill göra ett tillägg: Jag röstar på vitlim - pålagt med pensel.

Angående titebond - jag har erfarenhet av det vid endast en glue-up. En av de mest spännande glue-ups jag har varit med om. Den gjorde mig inte mer såld på titebond (iofs var det inte titebondens fel, egentligen. typ.)

Anledningen till att jag rekommenderar vitlim oavsett hur bra titebond skulle vara är att vitlim är lättillgängligt, billigt och absolut, med mycket bred marginal, tillräckligt bra för ändamålet.

Daniel_N skrev:
Jag vill göra ett tillägg: Jag röstar på vitlim - pålagt med pensel.

Angående titebond - jag har erfarenhet av det vid endast en glue-up. En av de mest spännande glue-ups jag har varit med om. Den gjorde mig inte mer såld på titebond (iofs var det inte titebondens fel, egentligen. typ.)

Anledningen till att jag rekommenderar vitlim oavsett hur bra titebond skulle vara är att vitlim är lättillgängligt, billigt och absolut, med mycket bred marginal, tillräckligt bra för ändamålet.

Jodå, vitlim är och förblir bra. Låter som en spännande glue up...

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:

--- Mats ---
Hehe...den ska få en egen tråd, fast inte idag.

Jag tackar för svaren, resultatet blev som väntat möjligen bortsett från att även titebond användarna(?) Pär och Mats talar varmt för vitlim. Som så många gånger tidigare kan jag väl bara konstatera två saker. Dels att vitlim duger till det mesta så jag skall inte fråga och fundera så mycket utan bara limma på istället. Dels att jag inte kommit så långt i min utveckling så att jag behöver sådana avancerade saker som Titebond. ;)

För att gå vidare med min mer akademiska fråga - Men hur är det egentligen med PU lim? Kan dess expansion ställa till problem i "trånga" utrymmen som med Domino (eller andra tapphål). Eller är det ingen vidare kraft i expansionen? Jag tänker på att fogskum kan rubba eller spräcka saker om man drar på för mycket och det inte finns utrymme nog. OK det är skilland på ett dörrhål och ett dominohål men ändå? Fördelen med expansionen är ju att limmet fyller och därmed också fäster bra även om ytorna är ojämna och inte ligger an perfekt. (Inget problem här alltså, jag har ju som sagts redan perfekt passform på det jag bygger :) .)

Mats Bengtsson skrev:

--- Mats ---
Det var ju faktiskt inte limmets fel, utan ett kollektivt hjärnsläpp.

Det var utan tvekan en komplicerad limning. Allt var planerat, torrpassat, rätt tvingar fanns på plats och vi skulle precis sätta igång att limma, när någon kom på att de hade läst att man kan förlimma lite på alla ytor som sedan skulle limmas på riktigt. Därigenom skulle man få längre öppettid genom att ytorna inte skulle suga vattnet ut limmet. Alla (Jag, Daniel, Mr Handyman och phl) tyckte att det var en god idé.

Vi frångick alltså planen för att testa något som ingen tidigare hade provat, utan som någon hade läst om på nätet. Dessutom frångick vi nättipset genom att inte vänta på att förlimningen skulle torka ordentligt.

När vi väl satte gång med den riktiga glue-up:en, hade de förlimmade ytorna svällt en aning så att de inte riktigt passade, och dessutom högg titebond III nästan omedelbart på de nästan torra förlimmade ytorna.

Det var inte Titebond III:s fel, även om vi upplevde att det högg snabbare än det vanliga vitlimmet. Vi hade beväpnat oss med fler än en flaska lim för att klara av ihoplimningen. Om vi hade hållit oss till planen med TBII hade det gått bättre. Om vi hade gått på mitt första förslag om UF-lim, hade vi kunnat fika mitt i glue-up:en. Tyvärr kräver UF-limmet 12 timmars presstid, tid som inte fanns.

jac skrev:
Jag tackar för svaren, resultatet blev som väntat möjligen bortsett från att även titebond användarna(?) Pär och Mats talar varmt för vitlim. Som så många gånger tidigare kan jag väl bara konstatera två saker. Dels att vitlim duger till det mesta så jag skall inte fråga och fundera så mycket utan bara limma på istället. Dels att jag inte kommit så långt i min utveckling så att jag behöver sådana avancerade saker som Titebond. ;)

För att gå vidare med min mer akademiska fråga - Men hur är det egentligen med PU lim? Kan dess expansion ställa till problem i "trånga" utrymmen som med Domino (eller andra tapphål). Eller är det ingen vidare kraft i expansionen? Jag tänker på att fogskum kan rubba eller spräcka saker om man drar på för mycket och det inte finns utrymme nog. OK det är skilland på ett dörrhål och ett dominohål men ändå? Fördelen med expansionen är ju att limmet fyller och därmed också fäster bra även om ytorna är ojämna och inte ligger an perfekt. (Inget problem här alltså, jag har ju som sagts redan perfekt passform på det jag bygger :) .)
Expansion är alltid ett problem. Du skall inte gärna göra tappar som går igenom mer än halva ramen. Du skall inte gärna göra tappar som inte lämnar kvar en trdjedel av materialet på var sida tapphålet. Du skall i princip aldrig göra tappar djupare än 3 mm material kvar bakom och åt sidorna kring taphålet. Med Domino blir svällningen mindre än med vanligt trä, så på sidorna kan man då nöja sig med att lämna kvar en fjärdedel på var sida. Svällningen kommer dock redan med vanligt lim. Lägger du på PU på det får du mer sväll. Snickarboden har vad jag förstått gått alltmer till PU-lim, så han har nog tips även för MDF.

Trä är mer levande än MDF (som är halvdött men inte heldött). Så du kommer att orsaka ett tryck. I MDF som är skiktat skulle jag inte gå till tre mm kvar om det är ett levande material inklämt mellan (men för till exempel stål i försänkta gångjär är det inget problem). Ju mindre stöd du har kvar runt tapphålet, ju mer försiktig skall du vara. Gör du en tapp i en stor ram i MDF med mycket material kvar och en Domino så är PU ingen risk. Men närmar du dig hörnen och dessutom använder vanligt trä för tappen, får du bli succesivt försiktigare. Jobbar du med fräs bör precisionen vara så hög att du aldrig har nytta av PU-lim för utfyllnad, och då bör du heller inte ta risken.

--- Mats ---

Är tyvärr värdelös på mdf, jobbar inte gärna i det med tappar etc utan då blir det att halva ihop alt kexa och då hade ovannämnda teknik nog funkat, Kruxet med PU är att man väter ytorna med vatten för att få skumning så ämnen sväller av det med.

/Kent

Kanske hög tid för en uppdatering...

Såhär blev första hurtsen med lådor, lådfronter saknas ännu:

IMG_0035.JPG

IMG_0038.JPG

Hurtsarna äntligen målade...

IMG_0050.JPG

Det var inte helt besvärsfritt att sprutmåla men resultatet blev väl OK till sist:

IMG_0058.JPG

Ja, just det, misstaget i övre hörnet på detta exemplaret skulle visst ha spacklats innan måling också. Nåja, det kommer knappast att synas när skivan kommer på.

Och såhär ser två av den ut när de kommit på plats...
IMG_0071.JPG

Redigerat:
Nu återstår alltså att montera resterande 12 lådor samt att tillverka lådfronter.

Fronterna hade jag tänkt mig att göra i trä snarare än i MDF. Måtten blir ca 13 cm x 40 cm. Vad tycker ni skulle vara lämpligast att använda här? Det finns ju färdiga planhyvlade furuplank att köpa upp till 15 cm bredd. Det skulle ju vara enkelt att utgå från sådana. Eller är det bättre att använda limfog, typ hobbyskiva? Det finns ju lite varstans, billigast blir nog Biltemas: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Forvaring-Hyllor/Hyllplan-med-limfog/

Jag tänker att det är mindre risk att träet slår sig med limfog. Fronterna tänkte jag limma/skruva från insidan av lådorna.

Synpunkter på detta?

Det kan nog bli snyggt. Hur kommer du göra med handtag? Skruva utanpå eller fräs ur?

Handtag, jo det skall jag väl ha?
Jag har faktiskt inte bestämt hur jag skall göra. Det känns nästan som om detta är den svåraste biten rent designmässigt. Enklast är ju att skruva dit en knopp men det tycker jag egentligen inte är så roligt. Jag kanske skall köra enligt Masses modell i början av tråden fast med mer halvcirkelformade urtag.

En ide som jag fick nu i helgen är att borra ett större hål i fronten (ca 40 mm?) men inte borra i själva lådan. Sedan kunde jag sätta en "pinne"/"tunga" på tvärsen inuti hålet som man kan ta tag i. Alternativt kanske det räcker med en urfräsning mot baksidan av hålet så det blir ett grepp för fingrarna. Jag får se om jag kan göra ett prov och lägga upp bild på.

Jag var iväg och köpte en limträskiva på Biltema igår när jag hade vägarna förbi där. Denna är 18 mm tjock så det borde gå att få till ett litet fingergrepp mot insidan.

Jag tar också tacksamt emot fler ideer och förslag.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.