Hej,
då dörren går tätt intill väggen så har jag behövt kapa mina dörrfoder på längden.
den ena sidan är 35mm och den andra är 45mm.
Jag undrar hur jag ska få till detta på ett snyggt vis med överliggaren (som jag tänkt kapa till 45mm också).
Eller borde jag kapa alla foder runt dörren i 35 mm å behålla 1cm glipa mot vägg på ena sidan (som allt som oftast täcks av en öppen dörr. Dock rädd att det ser för "mesigt" ut då.
Är lösningen olika vinklar på de olika sidorna?
Bästa,
PZ
då dörren går tätt intill väggen så har jag behövt kapa mina dörrfoder på längden.
den ena sidan är 35mm och den andra är 45mm.
Jag undrar hur jag ska få till detta på ett snyggt vis med överliggaren (som jag tänkt kapa till 45mm också).
Eller borde jag kapa alla foder runt dörren i 35 mm å behålla 1cm glipa mot vägg på ena sidan (som allt som oftast täcks av en öppen dörr. Dock rädd att det ser för "mesigt" ut då.
Är lösningen olika vinklar på de olika sidorna?
Bästa,
PZ
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
NejZ ZellP skrev:
vinklarna blir 45 grader på båda sidorZ ZellP skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Så som det ser ut redan innan man tryckt på play i filmen som länkas till i inlägg #5.
Din lösning i inlägg #9 är snygg, och jag hade accepterat den. Särskilt bra när det är profilerade foder.
Men TS skriver att det ska geras, och det på din bild är det ju någon slags "halv gering". Om man ska gera ihop två olika breda foder, kan det inte bli 45° (i ett 90° hörn).
Din lösning i inlägg #9 är snygg, och jag hade accepterat den. Särskilt bra när det är profilerade foder.
Men TS skriver att det ska geras, och det på din bild är det ju någon slags "halv gering". Om man ska gera ihop två olika breda foder, kan det inte bli 45° (i ett 90° hörn).
Ja ok, fattar nu hur det var tänkt, men i min värld skulle det se ganska konstigt ut om du har två olika geringsvinklar på vardera sidan om dörren.Stefan Bengtsson skrev:
Så som det ser ut redan innan man tryckt på play i filmen som länkas till i inlägg #5.
Anledningen till att fodren är olika breda beror ju inte på att man valt olika bredder utan då ett ska klyvas och ”min” lösning funkar ju oavsett om det är profilerade foder eller ej.
Börja med dent trixiga hörnet.
Gera som vanligt. Klyv fodret på sidan till önskad bredd. Sätt ihop (löst) med överliggarfodret och markera vart sidofodret tar slut (alltså är klyvt). Kapa bort den stumpen. Fortsätt som vanligt på andra sidan. Panga upp. Klart.
Gera *inte* i olika vinklar med profilerade foder, profilen kommer inte matcha.
Gera som vanligt. Klyv fodret på sidan till önskad bredd. Sätt ihop (löst) med överliggarfodret och markera vart sidofodret tar slut (alltså är klyvt). Kapa bort den stumpen. Fortsätt som vanligt på andra sidan. Panga upp. Klart.
Gera *inte* i olika vinklar med profilerade foder, profilen kommer inte matcha.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sätta innertak runt?
Kök -
Sätta ytterfoder runt fönster på stuga. Funderingar på bläck, storlek.
Fönster & Dörrar -
Hur bra funkar det att sätta klinkers runt poolkanten med typ Biltemas multibond?
Utbyggnad och tillbyggnad -
isolera inifrån. Börjat sätta glespanel runtomkring för luftspalt
Isolering -
Sätta heltäckningsmatta runt trappsteg
Färg, Måla & Tapetsera