Hej,

då dörren går tätt intill väggen så har jag behövt kapa mina dörrfoder på längden.
den ena sidan är 35mm och den andra är 45mm.
Jag undrar hur jag ska få till detta på ett snyggt vis med överliggaren (som jag tänkt kapa till 45mm också).

Eller borde jag kapa alla foder runt dörren i 35 mm å behålla 1cm glipa mot vägg på ena sidan (som allt som oftast täcks av en öppen dörr. Dock rädd att det ser för "mesigt" ut då.

Är lösningen olika vinklar på de olika sidorna?

Bästa,
PZ

Är de uteslutet att skita i att gera skarvarna? Låt sidorna gå förbi överliggaren.

• Inomhusvy genom öppen dörröppning, vit dörr, tegelvägg, trästol, fönster med blommigt draperi, ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arga ingenjörn skrev:
Är de uteslutet att skita i att gera skarvarna? Låt sidorna gå förbi överliggaren.
uteslutet :)

• Arg
Mats-S
  • Laddar…
K
Det är inga problem att gera en 35mm planka med en 45mm planka.

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
K
Första träffen på google

• Gilla
Jakob Björk
  • Laddar…
Z ZellP skrev:
Eller borde jag kapa alla foder runt dörren i 35 mm å behålla 1cm glipa mot vägg på ena sidan (som allt som oftast täcks av en öppen dörr. Dock rädd att det ser för "mesigt" ut då.
Nej
Z ZellP skrev:
Är lösningen olika vinklar på de olika sidorna?
vinklarna blir 45 grader på båda sidor

K kniv skrev:
Första träffen på google
[media]
Pinsamt, jag googlade å chapt gptade men fick inget bra svar.. om jag bara kunnat engelska termer borde det funkat :)
Tar ett foto å lägger upp hur det blir snart :)

T tergo skrev:
Nej

vinklarna blir 45 grader på båda sidor
Hmmm jag kommer få olika vinklar

Z ZellP skrev:
Det kommer att se konstigt ut med olika vinklar på de olika sidorna. Gera i 45 grader på samma sätt som om du hade icke kluvna foder.
Hörnet av en vitmålad dörrkarm och vägg, detaljer av listverk synligt.
Skapa konto

Z ZellP skrev:
Ja. Det blir olika vinklar.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ja. Det blir olika vinklar.
Visa gärna ett exempel på hur du tänker!

Så som det ser ut redan innan man tryckt på play i filmen som länkas till i inlägg #5.

Din lösning i inlägg #9 är snygg, och jag hade accepterat den. Särskilt bra när det är profilerade foder.

Men TS skriver att det ska geras, och det på din bild är det ju någon slags "halv gering". Om man ska gera ihop två olika breda foder, kan det inte bli 45° (i ett 90° hörn).

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Så som det ser ut redan innan man tryckt på play i filmen som länkas till i inlägg #5.

Din lösning i inlägg #9 är snygg, och jag hade accepterat den. Särskilt bra när det är profilerade foder.

Men TS skriver att det ska geras, och det på din bild är det ju någon slags "halv gering". Om man ska gera ihop två olika breda foder, kan det inte bli 45° (i ett 90° hörn).
Ja ok, fattar nu hur det var tänkt, men i min värld skulle det se ganska konstigt ut om du har två olika geringsvinklar på vardera sidan om dörren.

Anledningen till att fodren är olika breda beror ju inte på att man valt olika bredder utan då ett ska klyvas och ”min” lösning funkar ju oavsett om det är profilerade foder eller ej.

krillek krillek skrev:
Visa gärna ett exempel på hur du tänker!
Blir såhär, men nu är det in spacklat slipat eller målat än

• Vit dörrkarm med sprickor, slitage och behöver eventuellt reparation eller ommålning, i ett inomhusutrymme.
    Skapa konto
  • Ett interiör med dörröppning, klädhängare, dörr och del av möbel. Netrala färger.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
A
Börja med dent trixiga hörnet.

Gera som vanligt. Klyv fodret på sidan till önskad bredd. Sätt ihop (löst) med överliggarfodret och markera vart sidofodret tar slut (alltså är klyvt). Kapa bort den stumpen. Fortsätt som vanligt på andra sidan. Panga upp. Klart.

Gera *inte* i olika vinklar med profilerade foder, profilen kommer inte matcha.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.