Hej

Nu är det dags att byta bil.
Frun har fått erbjudande om att leasa bil genom jobbet. Gör vi detta kommer vi att ta en Outlander PHEV. Nettokostnaden på denna bil kommer bli ca 4500kr/månad i tre år. Då ingår allt utom bränsle och parkeringsböter.
Kör vi inte på detta så kommer det bli en bil för runt 100k. Säg en Passat diesel för 100k. Vi lånar 70k och har 30k i kontant. Nu är det kanske fel och svårt att jämföra en bil för 100k och en för 500k.
Men tar gärna emot lite tips, råd, idéer och rena kalkyler på mil och årskostnader. Vi kör 2000-2500mil om året

Tankarna här hemma att för 4500kr får man ett bekymmersfritt billiv och lågbränslekostnad.
Med en Passat så kanske det blir lite lägre månadskostnad men mer osäkert och oväntade reparationer.

4500 kr/månad är enligt mig minst vad man får räkna med för en ny bil. men då räknar jag med soppa. Nu vet jag inte det är för bil, men det låter som en riktigt fin bil.

Glöm inte dom pengarna dom drar från hennes lön missar hon pensionspengar på oxå.., både tjänste och allmänna.

köp bil.

På tre år så kommer ni att ha betalt 162000 kr för outlandern och ha noll i restvärde. För passaten så kommer ni att ha betalt ungefär 110000 i inköp och ränta, kanske 50000 i service, skatt, underhåll, däck mm och sedan ha ett restvärde på kanske 60000. Totalt 100000.

Vad väljer ni? Att köra en ny, fräsh, säker och bekymmersfri bil i tre år - eller att köra en enklare bil i tre år men sedan dra iväg två veckor till Thailand med familjen på semester. För det borde vara ungefär vad mellanskillnaden räcker till förutsatt att ni lägger undan de 1500:- per månad som det handlar om.

pelpet skrev:
På tre år så kommer ni att ha betalt 162000 kr för outlandern och ha noll i restvärde. För passaten så kommer ni att ha betalt ungefär 110000 i inköp och ränta, kanske 50000 i service, skatt, underhåll, däck mm och sedan ha ett restvärde på kanske 60000. Totalt 100000.

Vad väljer ni? Att köra en ny, fräsh, säker och bekymmersfri bil i tre år - eller att köra en enklare bil i tre år men sedan dra iväg två veckor till Thailand med familjen på semester. För det borde vara ungefär vad mellanskillnaden räcker till förutsatt att ni lägger undan de 1500:- per månad som det handlar om.
50000kr på 3år? Det lät mycket.. Jag har nog bara lagt ner runt 10-15000kr i service på 7år på vår BMW 320 -01.

Iofs glömde jag att passaten kanske har dsg-låda.. ;-)

bobas skrev:
50000kr på 3år? Det lät mycket.. Jag har nog bara lagt ner runt 10-15000kr i service på 7år på vår BMW 320 -01.
Berätta gärna hur du klarar dig på 10 - 15000 kr i kostnad för service, skatt, underhåll, däck mm i 7 år...
Hur långt har du kört med bilen på dessa 7 år??

Zixten skrev:
Berätta gärna hur du klarar dig på 10 - 15000 kr i kostnad för service, skatt, underhåll, däck mm i 7 år...
Hur långt har du kört med bilen på dessa 7 år??
Bara service.. Eller underhåll om du vill kalla det så. Jag kör ca 1500mil per år. Vinterdäck är de enda däcken jag behövt köpa än så länge. Skatten kommer jag inte ihåg vad den går på, men helförsäkringen låg lite under 4000kr senast.

50000 var en grov uppskattning. Kanske i underkant faktiskt.

Däck 1,3 kr per mil =~ 10000 kr.
Service, verkstad, bilprovning, vindrutetorkare mm =~ ca 10000 kr/år, = 30000 kr.
Skatt & försäkring =~ 5000 kr/år = 15000 kr.

K
Vi har ungefär samma upplägg och en ny bil för ca 350 kkr kostar mig ca 4 500 kr netto per månad. Var tredje år ska bilen bytas ut och för och jag är nu inne på min tredje tjänstebil. Jag kör ca 1000 mil i tjänsten varje år och ca 2 500 mil privat.

För mig handlar det mest om att få ett bekymmersfritt bilägande. Jag kör alltid en ny och säker bil och jag vet exakt vad månadskostnaden blir.

/Krille

pelpet skrev:
50000 var en grov uppskattning. Kanske i underkant faktiskt.

Däck 1,3 kr per mil =~ 10000 kr.
Service, verkstad, bilprovning, vindrutetorkare mm =~ ca 10000 kr/år, = 30000 kr.
Skatt & försäkring =~ 5000 kr/år = 15000 kr.
Jag kanske har haft tur då. Jag har:
Bytt en sensor : 1000kr (självrisk)
Bromsrör, bromsslang och 6 tändstift : 4000kr.
Vinterdäck : 5000kr.
Olja + filter: 500kr/år.
Luftfilter + kupéfilter :? Kr.

Dock har jag gjort all småservice själv.

Krille4 skrev:
Vi har ungefär samma upplägg och en ny bil för ca 350 kkr kostar mig ca 4 500 kr netto per månad. Var tredje år ska bilen bytas ut och för och jag är nu inne på min tredje tjänstebil. Jag kör ca 1000 mil i tjänsten varje år och ca 2 500 mil privat.

För mig handlar det mest om att få ett bekymmersfritt bilägande. Jag kör alltid en ny och säker bil och jag vet exakt vad månadskostnaden blir.

/Krille
Räknat på vad en ny bil eller begagnad bil utanför jobbet skulle kosta?

Kolla också lite om hur policyn är vid återlämnande. Inte helt ovanligt att de vill ha ersättning för minsta repa.

Att köpa en ny bil är nog det mest korkade man kan göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.