Vi ska ha ett L kök med spis hällen i hörnet, det blir alltså två 45 graders hörn där hällen är. Under hällen är ett 60cm skåp med lådor. Hur ska skåpet placeras i förhållande till väggarna och närliggande skåp (som också har lådor) för att inte få problem med lådor som krockar och så? Jag har plats att bygga åt sidorna så krävs det passbitar funkar det. Vilka måttregler finns för hörn lösningar som denna?

Nu är jag inte riktigt med..
Har du ett skåp med lådor under hällen, så kommer de väl ovillkorligen att krocka med lådorna som sitter i de angränsande skåpen..??
Eller tänkte du dig så kraftiga passbitar mellan, så att detta skulle undvikas menar du..?
Har du ett skåp med lådor under hällen, så kommer de väl ovillkorligen att krocka med lådorna som sitter i de angränsande skåpen..??
Eller tänkte du dig så kraftiga passbitar mellan, så att detta skulle undvikas menar du..?
Med fullutdragslådor i hörnskåpet skulle du behöva passbitar på 42,5 cm för att vara helt säker på att lådorna aldrig krockar...
Är det inte lättare med 50-skåp mellan lådhurtsarna och luckor som öppnas in mot hörnet, än att ha ett par 45cm diskmaskinsfront-stora passbitar?
Är det inte lättare med 50-skåp mellan lådhurtsarna och luckor som öppnas in mot hörnet, än att ha ett par 45cm diskmaskinsfront-stora passbitar?
Nja, alltså. Totalt krock säkert går ju inte att göra på ett bra sätt. Men krock säkert om man bara öppnar en låda i taget tänker jag.. Vad jag undrar är väl hur man brukar göra i hörn som mitt. Små passbitar måste det ju bli men hur smått kan man sträcka sig till?
I Ikea's HomePlannerprogramm finns skåpslösning i hörn. Som du ser där, är hörnskåpet inte direkt inne i hörnet, utan utskjutet så det kommer hörn-i-hörn med grannskåpen. Skåpen måste ha var sin 2cm list så att lådorna inte krockar (alltså 4cm på varje sida).
Jag håller också på att bygga ett kök med spishäll i hörnet. Jag var fram till i dag inne på att ha 60 cm skåp för spisen. Min ritning ser ut så här.:

Som föregående inlägg skriver så måste hörnskåpet skjutas ut en bra bit för att inget ska krocka. Med 45 graders vinkel från hörnet blir det ungefär 53 cm dödyta bakom skppet . Mät 80 cm på var vägg och gör en kvdrat på golvet så ser du var skåpets mittframkant hamnar.
Ursäkta om jag snor tråden lite men som jag skrev innan så har planerna varit att ha ett 60 skåp i hörnet, men jag vill ha en 90 cm bred fläkt. För att inte krocka med väggskåp så tänkte jag ha en passbit på ca 10 cm på på ena sidan om hörnskåpet. Då slog det mig att jag kan ju lika gärna sätta dit ett 80 cm hörnskåp och installera en inbyggnadshäll på 70 cm. Frågan är om någon satt ett 80 cm skåp i hörnet och om det kommer att se "för mycket" ut med en så pass bred hörna i ett rum där ena kortväggen är 3.6 meter?

Som föregående inlägg skriver så måste hörnskåpet skjutas ut en bra bit för att inget ska krocka. Med 45 graders vinkel från hörnet blir det ungefär 53 cm dödyta bakom skppet . Mät 80 cm på var vägg och gör en kvdrat på golvet så ser du var skåpets mittframkant hamnar.
Ursäkta om jag snor tråden lite men som jag skrev innan så har planerna varit att ha ett 60 skåp i hörnet, men jag vill ha en 90 cm bred fläkt. För att inte krocka med väggskåp så tänkte jag ha en passbit på ca 10 cm på på ena sidan om hörnskåpet. Då slog det mig att jag kan ju lika gärna sätta dit ett 80 cm hörnskåp och installera en inbyggnadshäll på 70 cm. Frågan är om någon satt ett 80 cm skåp i hörnet och om det kommer att se "för mycket" ut med en så pass bred hörna i ett rum där ena kortväggen är 3.6 meter?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Aha, en 2cm list... Har Ikea nån speciell för detta ändamål eller vad kan vara lämpligt? Ska vara i samma färg som luckorna gissar jag eller? (I mitt fall ek)veasel skrev:
@Metamatik
redan standard lösningen med 60 skåp tar rätt mycket utrymme. Jag har börjat montera skåpen och har hörnet uppställt utan bänkskiva och lådor.
Jag vet inte om det kommer att se "för mycket ut" men det tar betydligt mer utrymme än lösningen med en passbit.
redan standard lösningen med 60 skåp tar rätt mycket utrymme. Jag har börjat montera skåpen och har hörnet uppställt utan bänkskiva och lådor.
Jag vet inte om det kommer att se "för mycket ut" men det tar betydligt mer utrymme än lösningen med en passbit.
Nu vet jag inte om det har hänt något sen dess men för två år sen fanns det ingen speciell list utan IKEA rekommenderade att man tog passbitar och kapade till. Det var inte en 2 cm (*) bit utan man skulle ta två stycken, varav den ena gerad 45 grader, och sätta ihop så att det blev 2 cm bit - 45 graders vinkel - annan 2 cm bit.jakim skrev:
(*) = jag hade för mig att de sade 2,5 cm, som jag skrev i Metamatiks tråd, men här skrev ju nån annan 2 cm och det kan mycket väl vara jag som minns fel.
Det här med kapande av täckbitar och lister tycker jag lite av IKEA:s gissel. De har liksom inte tänkt helt färdigt på designavdelningen. Jag har sett lösningar där man tänkt att det skall kapas passbitar ovan/under ex. inbyggnadsugnar. Det blir ju inget roligt slutresultat. Tyvärr är säljaren på varuhusen ofta väldigt dåliga på att informera om dessa detaljer.
Små passbitar på 2 cm kräver ju ofta någon form av trälist bakom för att kunna stadga upp, och skruva i.
Små passbitar på 2 cm kräver ju ofta någon form av trälist bakom för att kunna stadga upp, och skruva i.
Vi ska göra precis som Metamatik är inne på, sätta en 80-stomme i ett 45graders hörn med en häll ovanpå.
Det tips jag fick från IKEA var att ta deras täcksida och kapa på mitten. Sätt ena halvan på det "raka" skåpet och den andra halvan på stommen i hörnet. Distansen man får av täckskivorna ska räcka till tyckte han. Har inte kommit dit än men ska snart prova.
Passar på och kontra med en fråga åxå:
Hur har ni gjort med spisdosan, vart har ni satt den? Längs golvet, i skåpet eller någon annanstans kanske?!
Det tips jag fick från IKEA var att ta deras täcksida och kapa på mitten. Sätt ena halvan på det "raka" skåpet och den andra halvan på stommen i hörnet. Distansen man får av täckskivorna ska räcka till tyckte han. Har inte kommit dit än men ska snart prova.
Passar på och kontra med en fråga åxå:
Hur har ni gjort med spisdosan, vart har ni satt den? Längs golvet, i skåpet eller någon annanstans kanske?!
Redigerat:
Min sitter min lite till höger om passbit 10 under bänkskåpet. Strax innan stedväggen. Mest för att jag hade den gamla spisen där.Tony_T skrev:
Kommer bara dra kabeln från spishällen ut på vänster sida och ansluta. Man kommer ju åt undertill.
veasel skrev:
Om man tar en dekorlist (till undersidan av väggskåpen) och sätter på varje skåps sida (med den lätt rundade sidan fråmåt) så de rundade delarna ligger mot varandra, så får man samma färg som luckan/lådan och rätt mått.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
