Hej på er alla duktiga händiga människor någonstans ute i Sverige,
Jag har en utmaning till er som jag tyvärr inte själv kan lösa.
Jag har en 11 meter lång rabatt som går längs med en bergsvägg. Från denna bergsvägg kommer det tyvärr alldeles för mycket vatten när det regnar. Dvs jorden hinner helt enkelt inte svälja vattnet utan det blir istället en liten översvämning i rabatten under en längre tid, dvs till jorden så sakteliga hunnit svälja vattnet. Rabatten omgärdas av en 10 cm hög kant av marksten.
Jag vill inte gräva upp rabatten eller göra något annat radikalt.
Istället skulle jag nu vilja göra någon typ av ”dike” som jag tänkte lägga i mitten på rabatten för att på så sätt leda vattnet till ena änden på rabatten där det finns en dräneringsledning. (Av olika anledningar kan jag inte förlänga denna dräneringsledning till min ”översvämningsrabatt”). Detta ”dike” är inte spikrakt utan jag behöver göra några graders vridningar på 2-3 ställen för att kunna följa mitten på rabatten. Jag tänker mig att ”diket” skulle ha formen av ett U. En hängränna hade kunnat fungera bra men jag måste tyvärr kunna göra dessa ”vridningar”.
Finns det något annat förslag än hängränna?
Finns det någon typ av 5,5 meter gummislang med 100 mm diameter (som går att vrida några grader) som jag kan få kapad (halverad) på mitten så att det då blir 11 meter totalt?
Skulle det kunna funka med en dräneringsslang som jag ”halverar”? Någon som har tips på hur jag i så fall ska kunna få en sådan slang halverad? Jag har inte tillgång till någon bandsåg.
Jag är tacksam för alla förslag.