MultiMan
Jag kan inte ha värmepumpen på marken pga mängderna snö på vintern, så ibland är väggmontering det enda fungerande.

Min montör kontrollerade var reglarna gick i träväggen och drog fast mitt väggfäste (av samma typ som trådskaparens) med långa M8 typ fransk träskruv. Inte rört sig en millimeter på 8 år.

• Gilla
Mats-S och 6 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kan inte ha värmepumpen på marken pga mängderna snö på vintern, så ibland är väggmontering det enda fungerande.

Min montör kontrollerade var reglarna gick i träväggen och drog fast mitt väggfäste (av samma typ som trådskaparens) med långa M8 typ fransk träskruv. Inte rört sig en millimeter på 8 år.
Skruvarna i det här fallet är 6 cm långa, klena. Framgår av bilderna. På tok för klena, trodde nog att en certifierad montör skulle kunna montera en av deras produkter på ett säkert och hållbart sätt.

• Gilla
HCX och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
6 cm är alldeles för kort i träfasad oavsett dimension.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Extremt klent gensvar/brist på yrkesstolthet av företaget att välja att inte åtgärda detta när det så uppenbart är deras montering som måste vara bristfällig från början..

Extra dåligt när det är ett äldre par som är kunder.

• Gilla
  • Älska
cbrolin och 11 till
  • Laddar…
Farstatjej90
P pette skrev:
Extremt klent gensvar/brist på yrkesstolthet av företaget att välja att inte åtgärda detta när det så uppenbart är deras montering som måste vara bristfällig från början..

Extra dåligt när det är ett äldre par som är kunder.
Ja men med tanke på hur jobbet är gjort är det nog inte Intelligenspatrullen som varit framme.

• Gilla
Lived och 6 till
  • Laddar…
Kanske är det värt att dra detta ett varv till och ringa upp vd’n personligen om du inte redan gjort det? ( ej projektledaren) alternativt formulera ett välskrivet brev.

Det här måste de bara kunna lösa. Det låter ju inte som ett kostsamt projekt direkt.. alternativt häng ut dem./

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
F
P pette skrev:
Kanske är det värt att dra detta ett varv till och ringa upp vd’n personligen om du inte redan gjort det? ( ej projektledaren) alternativt formulera ett välskrivet brev.

Det här måste de bara kunna lösa. Det låter ju inte som ett kostsamt projekt direkt.. alternativt häng ut dem./
Ja liksom har firman ett jobb i närheten kan det ju inte ta många minuter att fixa detta.

L Linnea1939 skrev:
Hur gör vi med en Luftvärmepump som lossnat och ramlat ner på marken.

För drygt 5 år sedan I samband med olika reparationer som nytt badrum, inredning i garage, ombyggnad av förråd till gym satte vi upp en luftvärmepump i gymmet. Det började med att utomhusaggregatet sattes på väggen mot grannens uteplats. Garaget ligger på tomtgränsen med ca 1/2 - 1 meters remsa som tillhör oss för underhåll av väggen. Grannen klagade naturligtvis högljutt på ljudet vilket jag förstår. Flyttade aggregatet till gaveln på vårt hus.

I somras gav hela utomhusdelen vika, stagen och aggregatet står nu på några lecastenar. Verkar vara väldigt klena skruvar som använts. Kontakt med byggfirman talar i bestämd ton om att ingen garanti gäller längre och om vi vill ha den uppsatt igen så gör de det mot löpande räkning, bilkostnad mm.
Enl. Konsumentköpslagen har hantverkare mellan 5-10 garanti på arbeten.

Nu undrar jag om det är skäligt att en luftvärmepump ramlar ner och blir stående på marken efter 5 år. Jag vill att firman sätter upp den utan kostnad för oss och på ett sätt som gör att den inte ramlar ner!
Vart i landet finns du?

Kanske finns någon här på forumet som kan vara behjälplig att hjälpa till utan någon som helst kostnad. Jag hade inte ödslat tid på den där firman öht.

• Gilla
  • Älska
Per Sandberg1 och 4 till
  • Laddar…
Har kontaktat byggfirman igen som i sin tur ska kontakta installatören Polarpumpen för bedömning. Blev bemött på ett helt annat sätt denna gång.
Känns som att detta kommer att lösa sig. Återkommer.

• Gilla
  • Älska
Bernt Ö97 och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90
L Linnea1939 skrev:
Polarpumpen
Nu klarnar det..

• Gilla
Alti och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nu klarnar det..
Jag köpte inte av Polarpumpen men samma lokala montör som jobbar åt Polarpumpen satte upp min och som jag redan sagt gjordes det på ett mycket bra sätt.

Man bör aldrig generalisera, särskilt inte med företag som Polarpumpen som anlitar olika lokala företag för monteringen, det kan bli utmärkt utfört men också sämre beroende på var man bor.

Det säkraste är såklart alltid ett välrenommerat lokalt företag som sköter hela affären. Jag försökte först anlita ett stort sådant, men de svarade inte ens när jag bad om en offert på montering+pump. Enda valet jag hade kvar då var online, men med en lokal montör (men som inte sålde pumpar, tror de gör det nu).

Eftersom jag skulle ha en Mitsubishi FH35 och inget annat så gick några bort som ville kränga Fujitsu och liknande som jag absolut inte vill ha. Nästa gång blir det en Mitsu igen då de verkar fortsätta att ha mycket bra och pålitliga produkter.

• Gilla
BSA In och 1 till
  • Laddar…
80-plussare som gymmar. Hatten av!

• Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
80-plussare som gymmar. Hatten av!
Kanske just därför vi är 80- plussare 😃 Man gör det kroppen mår bra av.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 17 till
  • Laddar…
Då förefaller det helt klart att gjuta en liten plint att stapla lecablock på och överst pumpen.
1.5 m över mark ifall det blir snö.

Prioritera lite tid, så löser ni detta lätt. Eller hör med nån mickelman på orten.

M maria01 skrev:
men om du har byggt en villa och två fritidshus varför behöver du anlita firma för att montera en värmepump
Varför läser du inte inläggen innan du kommenterar?

• Gilla
Kardanaxel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.