13 403 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Hur gör vi när en luftvärmepump ramlat ner från väggen.
Hur gör vi med en Luftvärmepump som lossnat och ramlat ner på marken.
För drygt 5 år sedan I samband med olika reparationer som nytt badrum, inredning i garage, ombyggnad av förråd till gym satte vi upp en luftvärmepump i gymmet. Det började med att utomhusaggregatet sattes på väggen mot grannens uteplats. Garaget ligger på tomtgränsen med ca 1/2 - 1 meters remsa som tillhör oss för underhåll av väggen. Grannen klagade naturligtvis högljutt på ljudet vilket jag förstår. Flyttade aggregatet till gaveln på vårt hus.
I somras gav hela utomhusdelen vika, stagen och aggregatet står nu på några lecastenar. Verkar vara väldigt klena skruvar som använts. Kontakt med byggfirman talar i bestämd ton om att ingen garanti gäller längre och om vi vill ha den uppsatt igen så gör de det mot löpande räkning, bilkostnad mm.
Enl. Konsumentköpslagen har hantverkare mellan 5-10 garanti på arbeten.
Nu undrar jag om det är skäligt att en luftvärmepump ramlar ner och blir stående på marken efter 5 år. Jag vill att firman sätter upp den utan kostnad för oss och på ett sätt som gör att den inte ramlar ner!
För drygt 5 år sedan I samband med olika reparationer som nytt badrum, inredning i garage, ombyggnad av förråd till gym satte vi upp en luftvärmepump i gymmet. Det började med att utomhusaggregatet sattes på väggen mot grannens uteplats. Garaget ligger på tomtgränsen med ca 1/2 - 1 meters remsa som tillhör oss för underhåll av väggen. Grannen klagade naturligtvis högljutt på ljudet vilket jag förstår. Flyttade aggregatet till gaveln på vårt hus.
I somras gav hela utomhusdelen vika, stagen och aggregatet står nu på några lecastenar. Verkar vara väldigt klena skruvar som använts. Kontakt med byggfirman talar i bestämd ton om att ingen garanti gäller längre och om vi vill ha den uppsatt igen så gör de det mot löpande räkning, bilkostnad mm.
Enl. Konsumentköpslagen har hantverkare mellan 5-10 garanti på arbeten.
Nu undrar jag om det är skäligt att en luftvärmepump ramlar ner och blir stående på marken efter 5 år. Jag vill att firman sätter upp den utan kostnad för oss och på ett sätt som gör att den inte ramlar ner!
Hur mår panelen som den var skruvad i? Tänker om det är en kombo av klena skruvar och rutten panel?
Annars kan kombon klena skruvar och värmepumpens vibrationer kan säkert medföra att det skakar loss.
Hur har ni själva upplevt ljudnivån? Luftvärmepump som hänger på väggen kan ibland ge tråkiga vibrationer in i huset.
Vill ni ha ner ljudnivån kan det ändå vara läge att gjuta ett litet fundament och ställa ner pumpen på ett markstativ istället
Har den trillat ner rätt våldsamt eller lyckades i fånga upp den? Kan ju vara läge att se över så att ingenting på pumpen eller dess ledningar.
Oavsett så känns detta som ett litet problem där ni helt enkelt bara kan ta enklaste vägen och hitta en lösning, istället för att fokusera på att hitta en syndabock
Annars kan kombon klena skruvar och värmepumpens vibrationer kan säkert medföra att det skakar loss.
Hur har ni själva upplevt ljudnivån? Luftvärmepump som hänger på väggen kan ibland ge tråkiga vibrationer in i huset.
Vill ni ha ner ljudnivån kan det ändå vara läge att gjuta ett litet fundament och ställa ner pumpen på ett markstativ istället
Har den trillat ner rätt våldsamt eller lyckades i fånga upp den? Kan ju vara läge att se över så att ingenting på pumpen eller dess ledningar.
Oavsett så känns detta som ett litet problem där ni helt enkelt bara kan ta enklaste vägen och hitta en lösning, istället för att fokusera på att hitta en syndabock
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Den står antagligen bättre där den står just nu än att hänga på den rötna väggen.
Skulle dock säga några band i krokar på väggen så den inte kan tippa. Sedan gjuta en platta för den till våren.
Skulle dock säga några band i krokar på väggen så den inte kan tippa. Sedan gjuta en platta för den till våren.
Känner inte att jag är ute efter en syndabock, tycker bara att de som är proffs ska kunna montera en sådan utan att den ramlar ner. Är inte så enkelt att fixa själv när man är 80+, därför har jag tagit hjälp av en montör.S Stuff skrev:Hur mår panelen som den var skruvad i? Tänker om det är en kombo av klena skruvar och rutten panel?
Väggen var inte rutten och är det inte nu heller. Oproffsigt monterat tycker jag. Har ju betalat för att få en fungerande värmepump, det är det som var meningen. Kan i detta läge i livet inte göra sådant själv trots att jag byggt en villa och tvä fritidshus när det begav sig.S Småbrukaren skrev:
men om du har byggt en villa och två fritidshus varför behöver du anlita firma för att montera en värmepumpL Linnea1939 skrev:
Bäst att ha det på hemmaplan så man kan använda det när man känner för det. Tycker det ser så skräpigt ut med att ha den stående på marken, svårt kratta och hålla rabatten fin. Säger en pedant!M maria01 skrev:
går att lösa med ett värmepumpsskydd mycket mer pedant en att ha den öppen en så där ni har nuL Linnea1939 skrev:
Konsumentköplagen är inte relevant alls utan det är konsumenttjänstelagen.L Linnea1939 skrev:
KTjL ger dig rätt att reklamera arbeten som är felaktigt utförda (inte fackmannamässigt utförda).
Att använda felaktig skruv för montage av LLVP är ett exempel men felet måste även uppstått inom rimlig tid.
För installationen i sig så pratar vi nog 10 år.
Fel på material är 3 år.
Om nedfallet är pga panelen är klen så är det nog en diskussionsfråga om det är installatör som gjort fel som placerat pumpen och inte säkerställt montageplats eller om det är bristande förutsättningar som inte gick att förutse för installatör vid installationstillfället.
Jag tror nog ni kan låta pumpen stå på blocken och köra. Eller så lejer ni in en annan firma som monterar pump på markstativ?
Tror det kostar tid att slåss med firman om reklamation och utfallet är inte solklart till er fördel. Nu när det har gått 5 år sen installation så är det nog lite uppförsbacke för "det höll ju så här länge" och är det skruv eller panel som har fallerat?