7 673 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Hur gör ni med era verktyg när det regnar?
Sida 1 av 2
Sommaren närmar sig och äntligen kan man vara ute och fixa o dona igen.
En tanke som slog mig idag var hur extremt "rädd" jag är för lite regn. Så fort det kommer några droppar springer jag o gömmer mina verktyg.
Är jag överdrivet orolig? (jag tänker inte på att stå i ösregn med en överhandsfäs)
En tanke som slog mig idag var hur extremt "rädd" jag är för lite regn. Så fort det kommer några droppar springer jag o gömmer mina verktyg.
Är jag överdrivet orolig? (jag tänker inte på att stå i ösregn med en överhandsfäs)
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Partytält är lösningen, de billiga håller en sommar och en montering.. brukar vara vind eller fukt som knäcker dom för mig.
Känns som om det kan vara värt att lägga lite mer på ett tält som är lättare att använda och som håller..
Annars springer jag fram och tillbaks som en idiot med allt, regn, uppehåll, regn, uppehåll.. trodde inte att det kunde komma så många små regnskurar på en dag med sol emellan på en dag !
Känns som om det kan vara värt att lägga lite mer på ett tält som är lättare att använda och som håller..
Annars springer jag fram och tillbaks som en idiot med allt, regn, uppehåll, regn, uppehåll.. trodde inte att det kunde komma så många små regnskurar på en dag med sol emellan på en dag !
Lösningen kan vara partytält för många men för min del med 50m ner till öppet hav så är det inte helt optimalt. Kommer en vindpust så landar väl tältet i Polen.
Men trots allt tror jag att jag daltar för mycket, nog måste det mesta tåla lite duggregn, lite tänkt typ om jag kan vara ute så kan nog mina verktyg det åxå.
Men trots allt tror jag att jag daltar för mycket, nog måste det mesta tåla lite duggregn, lite tänkt typ om jag kan vara ute så kan nog mina verktyg det åxå.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Duggregn har jag stått och svetsat i ! (utan tak)
Lite måste det som sagt tåla
Partytältet knyter jag fast i bilfälgar eller något annat tungt, kanske därför jag fått svetsa ihop dom när det blåst lite..
Partytältet knyter jag fast i bilfälgar eller något annat tungt, kanske därför jag fått svetsa ihop dom när det blåst lite..
något typ:
Hade mer hoppats på ett svar som ligger i linje med:
"Enkel regel - Rimfrost - rattmuff på...... Tjällossning - rattmuff av"
För er som inte vet vad Nöjesmassakeren var så lär ni inte förstå ett smack...sorry för det... Men vad vore livet utan YouTube..
Rattmuffsmysteriet
Hade mer hoppats på ett svar som ligger i linje med:
"Enkel regel - Rimfrost - rattmuff på...... Tjällossning - rattmuff av"
För er som inte vet vad Nöjesmassakeren var så lär ni inte förstå ett smack...sorry för det... Men vad vore livet utan YouTube..
Rattmuffsmysteriet
Eller så bygger du ett rullbart skjul/verkstad med skjutdörrar i ena ändan så man klarar att montera panel och göra allt där man måste vara i anslutning till huset 
Skämt åsido jag har lyxen att kunna göra det mesta inomhus då jag har gott om utrymmen i uthusen (ca 300 kvm totalt) och de gångerna jag måste vara ute får verktygen tåla det jag tål helt enkelt. Duggregn så jobbar jag väl klart det viktigaste sen går man in i verkstan och städar undan, torkar av verktygen. Regnar det allt för mycket så ger jag mig helt och tar undan allt.
Alla verktyg tål väl en del väta, det är nog mest vi som är nördar och pedanta. Men torkar man av dem så inte fukten sätter sig + att man oljar/smörjer ibland så håller sig verktyg självklart bättre. Sen har man väl självklart förlängningskablar, ev arbetsbelysning etc som är för utomhusbruk så även de tål lite av naturens påverkan. Så rent krasst tål nog verktygen mer än vad man själv orkar utstå
/Lorant
Skämt åsido jag har lyxen att kunna göra det mesta inomhus då jag har gott om utrymmen i uthusen (ca 300 kvm totalt) och de gångerna jag måste vara ute får verktygen tåla det jag tål helt enkelt. Duggregn så jobbar jag väl klart det viktigaste sen går man in i verkstan och städar undan, torkar av verktygen. Regnar det allt för mycket så ger jag mig helt och tar undan allt.
Alla verktyg tål väl en del väta, det är nog mest vi som är nördar och pedanta. Men torkar man av dem så inte fukten sätter sig + att man oljar/smörjer ibland så håller sig verktyg självklart bättre. Sen har man väl självklart förlängningskablar, ev arbetsbelysning etc som är för utomhusbruk så även de tål lite av naturens påverkan. Så rent krasst tål nog verktygen mer än vad man själv orkar utstå
/Lorant
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Jag har som regel att när det kittlar i handen när man kör sticksågen i regnväder så slutar jag. 
Att du orkar jobba när det regnar...............
Ur säkerhetssynpunnkt skulle jag sluta använda elverktyg när det regnar.
Har dessutom en mängd med trälådor från försvaret eller aluminiumboxar
från ÖB som tål rätt så tuffa tag och klarar några dagar i ösregn utan vidare. Funkar lika bra med lakerad plywood.
Och så slänger jag in alla elverktyg i dom där bara.
Dessutom tar jag regn som en välkommen anledning till en kopp
kaffe i köket ..............
Ur säkerhetssynpunnkt skulle jag sluta använda elverktyg när det regnar.
Har dessutom en mängd med trälådor från försvaret eller aluminiumboxar
från ÖB som tål rätt så tuffa tag och klarar några dagar i ösregn utan vidare. Funkar lika bra med lakerad plywood.
Och så slänger jag in alla elverktyg i dom där bara.
Dessutom tar jag regn som en välkommen anledning till en kopp
kaffe i köket ..............
Det beror väl lite på hur bråttom och roligt arbetet är. Jag har skit svårt att slita mig från något när jag väl kommit in i jobbet och medan man har kvar alla mått i skallen.
Det brukar oftast bli så att jag står kvar i regnet och jobbar på, likaså verktygen.
Har inte märkt att de skall vara några problem, sen hänger det såklart på vilka verktyg man har. (läs hata B&D-tråden)
Men som sagt så kör jag inte handöverfräs ute heller, inte ens i solsken för den delen.
Sen om de pajar så får man ju en anledning till att köpa nytt.
Jag refererar ett känt citat: "Det finns inget dåligt väder bara dåliga verktyg"
Det brukar oftast bli så att jag står kvar i regnet och jobbar på, likaså verktygen.
Har inte märkt att de skall vara några problem, sen hänger det såklart på vilka verktyg man har. (läs hata B&D-tråden)
Men som sagt så kör jag inte handöverfräs ute heller, inte ens i solsken för den delen.
Sen om de pajar så får man ju en anledning till att köpa nytt.
Jag refererar ett känt citat: "Det finns inget dåligt väder bara dåliga verktyg"