Ur värderingssynpunkt ska det visst löna sig att lägga golvvärme i mellanbjälklaget också. I alla fall enligt vår värderingsman.
Jag vet inte om den enda tilläggskostnaden är plåten under ledningarna. I så fall blir det c:a 90 SEK/kvm dyrare än golvvärmen i betongen.

mvh
Snåla David :)
 
Vi ska ha golvvärme på båda våningar, kostar inte såååå mycket mer, det är så skönt att slippa radiatorer, dammsamlare och växtdödare och dessutom det är underbar att gå på ett varmt golv och kunna inreda rummen utan att ta hänsyn till radiatorer ;D ;D
 
Jag tror det var Ture som berättade för mig att man i Finland har upptäckt problem med golvvärme i bägge planen. Problemet var att folk drabbas av dammallergi. Tydligen skulle luftströmmarna som det blir av golvvärmen göra att dammet aldrig lägger sig och därför andas de som bor i huset in mer damm än vad de skulle göra om det inte var golvvärme på övervåningen.
 
GF, det där skulle vara intressant att få mer information om. Har du någon referens till rapport eller dyligt?
Annars låter det väldigt likt en skröna.

Det verkar konstigt, då damm kan röra sig av två anledningar (i princip):
1) mekanisk påverkan - inte aktuellt vid golvvärme.
2) Luftströmmar, i detta fall mellan våningsplan, dessa uppstår tex vid vädring och ifall du har en temperaturskillnad mellan våningsplanen. Skulle denna då få dammet att cirkulera mellan våningsplanen?

Nej tror inte alls på detta

Men ni som har golvvärme på både över och undervåning: Har nu upplevt ett kraftigt "trappdrag"???


 
BoByggarn skrev:
GF, det där skulle vara intressant att få mer information om. Har du någon referens till rapport eller dyligt?
Annars låter det väldigt likt en skröna.
Tyvärr. Det är hörsägen. Jag skulle också vara intresserad av att veta mer. Vill minnas att Ture (om det nu var Ture) som berättade att det hade skrivits en hel del om detta i dagspressen i Finland så om det är någon som kan Finska...
 
Vem är Ture???
 
BoByggarn skrev:
Vem är Ture???
Sventon :)

Nejdå, Ture är en av användarna här på forumet.
 
Suck, jag vill inte ha dessa smileys.
Glömmer allt som oftast att avmarkera dom.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.