1 040 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Hur gör man med Landxcape LX790
Min Landscape LX790 flimrar grönt när jag ska ladda den
Innan jag ställer den på plats lyser dioden grönt.
Får ingen laddning till gräsklipparen.
Vad är det för fel?
Ström finns fram till kretskortet men går inte ända fram till laddmedarna
Vet ngn vad felet är?
Innan jag ställer den på plats lyser dioden grönt.
Får ingen laddning till gräsklipparen.
Vad är det för fel?
Ström finns fram till kretskortet men går inte ända fram till laddmedarna
Vet ngn vad felet är?
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Har en snarlik LandXcape (osäker på exakt modell) men fått liknande symptom. Flimrande grön lampa vet ej vad det betyder. Men maskinen var stendöd och tog inte laddning vid laddstationen. Monterade ur batteriet och mätte spänning, batteri stendött.
Beställt ett nytt batteri som anländer i morgon från en Amazon-handlare, en dryg femhundring kostade det och såg det som värt att försöka återuppliva denna maskin. Mycket basic robot men skötte sitt område under många år så väldigt skoj om detta kan återupprättas! Återkommer med resultat efter batteribytet.
Beställt ett nytt batteri som anländer i morgon från en Amazon-handlare, en dryg femhundring kostade det och såg det som värt att försöka återuppliva denna maskin. Mycket basic robot men skötte sitt område under många år så väldigt skoj om detta kan återupprättas! Återkommer med resultat efter batteribytet.
Tack snälla då ska jag testa detta och återkommer om besked 👌H Harald Blåtumme skrev:Har en snarlik LandXcape (osäker på exakt modell) men fått liknande symptom. Flimrande grön lampa vet ej vad det betyder. Men maskinen var stendöd och tog inte laddning vid laddstationen. Monterade ur batteriet och mätte spänning, batteri stendött.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Bytte batteriet, maskinen gick fint en stund på grundladdningen i batteriet men ville åka in och ladda nästan direkt.
Problemet är att det inte får någon ström från laddstationen, så den åkte vidare. Placerar man roboten manuellt i laddaren så laddar den fortfarande inte.
Den gröna lampan på laddsrarionen blinkar grönt i en flimrande pulserande frekvens oavsett om roboten sitter på laddning eller ej, enligt manualen ska detta betyder att den laddar.
Provat vad det är för spänning med en voltmeter, det varierar för mycket för att kunna få en avläsning med digital volmeter men någon spänning finns. Testa AC-läge och det fluktuerar mellan 0,7 - 1,2 V, detta verkar konstigt. Får försöka montera ner laddstationen oc ta en titt inuti, kanske någon kabel som vickats av?
Problemet är att det inte får någon ström från laddstationen, så den åkte vidare. Placerar man roboten manuellt i laddaren så laddar den fortfarande inte.
Den gröna lampan på laddsrarionen blinkar grönt i en flimrande pulserande frekvens oavsett om roboten sitter på laddning eller ej, enligt manualen ska detta betyder att den laddar.
Provat vad det är för spänning med en voltmeter, det varierar för mycket för att kunna få en avläsning med digital volmeter men någon spänning finns. Testa AC-läge och det fluktuerar mellan 0,7 - 1,2 V, detta verkar konstigt. Får försöka montera ner laddstationen oc ta en titt inuti, kanske någon kabel som vickats av?
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Gick vidare med att montera ner vad som gick i laddningsstationen. Själva kretskortet är ingjutet i epoxi så går ej att accessa. Kollat ström till kretskortet, ok, Även knipsat loss och kollat mikroströmbrytaren för den bakre fjäderbelastade strömskenan som aktiverar vid litet vinkel - fungerade exakt som den skulle (tyvärr) så återmonterades / löddes tillbaka med krympslang.H Harald Blåtumme skrev:Bytte batteriet, maskinen gick fint en stund på grundladdningen i batteriet men ville åka in och ladda nästan direkt.
Jag vet inte vad som mer finns att göra. Möjligen försöka beställa ett nytt kretskort till laddstationen. Sedan är den väl inte otänkbart att något kretskort i roboten strular, och inte kan kommunicera med laddstationen om att den är redo att ta laddning, Tyvärr löjligt dyra reservdelar för denna enkla klippare köpt från Clas Ohlson.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Skulle vara mycket tacksam om någon har lösningar på detta. Symptom: tar inte laddning, laddstation ger ingen laddning. Löjligt dyrt att skaffa ny laddsatation för 1500 kr och inte ens veta med säkerhet att det löser problemet, och extra löjligt att denna reservdelsladdstation inkluderar hela baletten av plastmojänger - när det endast är ett felande kretskort...
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Bra tanke, jag ska se vad denna komponent ger. Enkelt att kolla, missat detta i min felsökning,T TCP-IP skrev:
Jag hade strul förra året, men det var bara slingans anslutning. Då kollade jag, och har man köpt från bauhaus tror jag de har 5 års garanti, så jag hade fortfarande varit täckt (då, har jag för mig jag kom fram till). Har inte startat min klippare i år än...
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Nu lossade jag kontaktstycket mellan adapter och laddstation, mätte 24,1 V vilket verkar rimligt. Kopplade ihop igen och nu började den ladda helt plötsligt! Inte det där flimrande pulserande gröna ljuset utan ett fast grönt blinkande, plus att roboten indikerar att den laddas i displayen.
Möjligen var det bara för dålig kontakt i kontaktstycket då. Får se om detta kan ha fixat problemet men felkoden E3 har försvunnit och allt ser normalt ut.
Möjligen var det bara för dålig kontakt i kontaktstycket då. Får se om detta kan ha fixat problemet men felkoden E3 har försvunnit och allt ser normalt ut.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Skrev i en Worx-tråd med liknande bekymmer; kvarstod en mängd fel vid körning, den hittade inte alltid hem och jag fick E1 dvs utanför arbetsområde. Felet visade sig vara att slingan var dålig trots att den lyste grönt i laddstationen. Nu har jag ordnat två avbrott och resistansen i slingan nere på ca 4 Ohm istf 22 kOhm som det var. Problemet löst, roboten funkar som den ska nu.
Ursäkta mitt "frånfälle" i tråden, måga bollar...M Marinen skrev:
Kondensator i detta fallet är en komponent i nätagget, men används i olika former i all elektronik.
Intro: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/arduino/grundlaggande-elektronik/kondensatorer
Men ge dig inte på detta om du inte vet vad du gör, dels är det nätspänning inblandat och dels är nätagget (iaf mitt till Landxcape lx790) förslutet på sätt som gör det svårt att öppna.
På ett generellt plan så kastas för mycket elektronik bort bara på grund av dåliga nätagg, vilka ofta är billiga att byta eller reparera.
Har man möjlighet att som Hr. Blåtumme mäta likspänning och växelspänning för nätagg i både obelastat och belastat läge ser man fort om problemen sitter där.
Klicka här för att svara