Hej

Har tilläggsisolerat och byggt en ny veranda under sommaren. Har stött på ett problem, konflikt mellan befintligt plåttak och den nya fasaden.

Taket och därmed vattnet är nu bakom den nya knutbrädan.

Någon som har en idé kring lösning?

K Plåttak som möter en ny fasad och knutbräda, risk för vattenintrång där taket går in under fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konflikt mellan befintligt plåttak och ny fasad, vatten bakom knutbräda, isolering synlig.
Skapa konto
Plåttak möter ny knutbräda på hus med tilläggsisolering och synliga träreglar.
Skapa konto
Närbild på en verandabyggnad visar plåttak som möter en ny träknutbräda, med synlig isolering och elkabel.
Skapa konto

Nu har du allt ställt till det för dig...
1) De befintliga hängrännorna är onödigt små. Det borde vara fyrtums mht takets storlek, lutning och material. Dessutom är det fult med vit plast i detta sammanhang. Hängrännorna borde ha bytts i samband med läggningen av plåttaket, så du hade fått infrästa rännkrokar. Under alla omständigheter måste hängrännan gå förbi plåtsargen.
2) Det vanliga är att plåten är uppvikt bakom panelen där luftspalten börjar. Det måste finnas en bräda där som plåten kan fästas emot. Den bör inte ligga lös mot isoleringen.
3) Man bör räkna med att få offra det sista plåtbandet vid en sådan här ombyggnad och låta en plåtslagare ersätta det innan panelen på det nya sätts.

Hur du skall göra här beror på hur mycket du är beredd att plocka bort. Det är lite svårt att överblicka det med ledning av dessa bilder.

Hej

Jo jag håller med om att vita hängrännor i plast är "skit fula" :-)

De skall bytas men kanske inte i år, det beror på om jag kan hitta en ny gavel att limma dit när jag har kortat ner dem eller inte.

Hängrännor, vindskivor och "taksims" är ett eget projekt, helst om 2år.

Plåtslagaren skall lägga nytt tak på verandan, han får helt enkelt göra som du påpekar och byta den inte plåten på det stora taket samtidigt om det går.

K

• Bild på ett hus under ombyggnation med synlig skugga av en person på ett gammalt tak.
    Skapa konto
  • Hus under renovering med synliga vita hängrännor och pågående takarbete.
    Skapa konto
K Krypstocken skrev:
Hej
[bild]
OT
Underbart!
Finna inget bättre än när fotografens skugga är med på bilden.

Har annars inte mycket att tillföra Justus inlägg.
Det är väl självklart att hängrännorna skall nå ut och ta hand om allt allt vatten som kommer uppifrån.

hej

Enig, som en gammaldags selfi.

Om jag summerar så skall plåten upp bakom fasaden( inte otippat), sedan ner i hängrännan.

Min fråga gäller egentligen, anta att hängrännan går ända fran till knutbrädan. Hur ser få övergången mellan den uppsticket på gaveln och hängrännan på framsidan ut.
Som ett fönsterbleck, dvs ett jack i foder för plåten sticker ut?

Det hänger lite på plåtslagarens skicklighet. Viktigast är nog att hängrännegaveln är bortanför plåtuppvikningen. Ungefär som på denna enkla bild.
Enkel illustration av en hängrännegavel och plåtuppvikning i en byggkonstruktion.
Skapa konto

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.