Har köpt en bostadsrättslägenhet med detta kök av okänt fabrikat Anno 1991.. luckorna är nylackad mattvit, är vän det enda som känns rätt snyggt.
Min plan är att byta bänkskiva, vitvaror, täckbitarna mellan överskåp och tak, underskåp och golv, byta ut det fula plåtskåpet ovanpå kylen till något mer enhetligt, kakla om, byta handtag osv osv.. allt för att få köket att kännas lite mer 2000-tal och fräschare…
Däremot bekymrar jag mig över de ruttna integrerade skärbrädorna som synes om båda sidorna av spishällen. Något som tagit bort dom på ett snyggt sätt i sitt gamla kök? Kanske rentav så det aldrig sett ut som de setat där? Kan man få bänkskivan att sitta lägre så att man får bort mellanrummet mellan lucka och bänkskiva? Hoppas ni som läser och vill ge förslag på vad jag menar.
lägger upp en bild på hur det ser ut nu och en bild på hur jag vill ha det på ett ungefär.
Min plan är att byta bänkskiva, vitvaror, täckbitarna mellan överskåp och tak, underskåp och golv, byta ut det fula plåtskåpet ovanpå kylen till något mer enhetligt, kakla om, byta handtag osv osv.. allt för att få köket att kännas lite mer 2000-tal och fräschare…
Däremot bekymrar jag mig över de ruttna integrerade skärbrädorna som synes om båda sidorna av spishällen. Något som tagit bort dom på ett snyggt sätt i sitt gamla kök? Kanske rentav så det aldrig sett ut som de setat där? Kan man få bänkskivan att sitta lägre så att man får bort mellanrummet mellan lucka och bänkskiva? Hoppas ni som läser och vill ge förslag på vad jag menar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Vita är väl det mest passande för takanslutning och socklar när du har vita luckor och om det är "fel" vit färg så är det lättare att måla om. Underskåpen står antagligen på socklarna så för att byta ut socklarna måste du antagligen ta bort alla underskåp först. Det är inte heller trivialt att demontera och montera takanslutningar i och med att infästningarna brukar vara dolda.J Junken00 skrev:
Man kan ta bort dem och sätta dit tunna lister i hålen, spackla och måla över. Men utdragsskivorna är ju jättebra att ha i ett litet kök med ont om arbetsytor.J Junken00 skrev:Däremot bekymrar jag mig över de ruttna integrerade skärbrädorna som synes om båda sidorna av spishällen. Något som tagit bort dom på ett snyggt sätt i sitt gamla kök? Kanske rentav så det aldrig sett ut som de setat där? Kan man få bänkskivan att sitta lägre så att man får bort mellanrummet mellan lucka och bänkskiva?
Visst kan man sänka bänkskivan men det blir jobbigare att stå och skära etc. när bänkytan är lägre. Redan 90 cm är i lägsta laget för de flesta män eftersom det är en standard som togs fram för att passa kvinnor som i snitt är 170 cm långa. Man kan ju inte ta bort hela höjden på listerna som sitter under bänkskivan eftersom de även håller ihop skåpen.
Klicka här för att svara