Hej Byggargänget! Jag har byggt en låda där jag gömt en TV-hiss (och TV) av 45x45-reglar och 22 mm MDF. Nu ska där på ett lock av ett vanligt hyllplan i trä som ska kunna fällas upp (manuellt) och sedan fällas tillbaka när TVn är nere. Lådan är 163 cm lång och 33 cm bred. Hade först tänkt pianogångjärn men vill nog ogärna fästa i MDF-skivan då jag tror den inte kommer hålla för lockets tyngd. Någon som har några lysande idéer?

• Låda av 45x45-reglar och 22 mm MDF med en inbyggd TV-hiss, öppen topp, planerad för trälock, inomhusmiljö, delar av möbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TV på hiss i en trälåda av MDF och 45x45-reglar, bredvid skrivbord med dator och verktyg i ett ljust rum med trägolv.
    Skapa konto
  • Gilla
BBK och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Du kan väl använda längre skruvar som går genom mdf:en och in i regeln?

• Gilla
jonas.parliden och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du kan väl använda längre skruvar som går genom mdf:en och in i regeln?
Okej, då hade du tänkt att jag skulle fästa gångjärnet vertikalt bakifrån alltså. Men,,,om jag vill att locket ska ha lite överhäng?

Düsseldorff
Men det är väl bara att skruva gångjärnen genom mdf:en och in i regeln på baksidan? Då kan locket ha hur mycket överhäng du vill. Eller ska locket inte lyftas uppåt bakåt?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men det är väl bara att skruva gångjärnen genom mdf:en och in i regeln på baksidan? Då kan locket ha hur mycket överhäng du vill. Eller ska locket inte lyftas uppåt bakåt?
Jo, det ska lyftas uppåt bakåt. Är det såhär du menar? Då måste jag ha så mycket överhäng som gångjärnet är djupt?

• Diagram över konstruktion med MDF-bräda, 45-regel och lock, visar plats för gångjärn och överhäng, som lyfter uppåt och bakåt.
    Skapa konto
  • Gilla
peter54.ph
  • Laddar…
Om du vänder gångjärnet så det inte sticker ut bakåt..🤔

• Gilla
PadelMia
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du vänder gångjärnet så det inte sticker ut bakåt..🤔
Du tänker så här:

• Diagram över byggkonstruktion med MDF och 45-regel, visar låsanordning.
    Skapa konto
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
P PadelMia skrev:
Du tänker så här:
Ja.
Thinking "inside the box"🤓

• Haha
Testarn
  • Laddar…
P PadelMia skrev:
Hej Byggargänget! Jag har byggt en låda där jag gömt en TV-hiss (och TV) av 45x45-reglar och 22 mm MDF. Nu ska där på ett lock av ett vanligt hyllplan i trä som ska kunna fällas upp (manuellt) och sedan fällas tillbaka när TVn är nere. Lådan är 163 cm lång och 33 cm bred. Hade först tänkt pianogångjärn men vill nog ogärna fästa i MDF-skivan då jag tror den inte kommer hålla för lockets tyngd. Någon som har några lysande idéer?
Jag är mest nyfiken hur du har löst själva hissdelen ? Något hemmabygge eller har du köpt något färdigt?

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Du har inte funderat på att placera locket ovanpå tv'n? Då behöver du inte skruva några gångjärn alls.

• Gilla
amatörsmurf och 4 till
  • Laddar…
Vad är problemet med att använda det som det är designat?

Skåpets övre panel kan monteras på stativet för att försegla lådan när hissen sänks. Detta sparar utrymme och hjälper till att bibehålla ett minimalistiskt utseende.

• Gilla
jonas.parliden och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P PadelMia skrev:
Du tänker så här:
Det var så jag tänkte, ja.

• Gilla
PadelMia
  • Laddar…
Ser inte riktigt hur mycket plats det finns där back. Men borde väl gå att bygga något som man kan fästa i skruvhålen för väggfästet och sen bygga ett litet lock uppe på. Så att det åker med upp när tvn åker upp. Kanske svårt att få till dock för måtten måste ju bli ganska så exakta.

• Gilla
PadelMia och 1 till
  • Laddar…
E Erik Gunnarsson skrev:
Ser inte riktigt hur mycket plats det finns där back. Men borde väl gå att bygga något som man kan fästa i skruvhålen för väggfästet och sen bygga ett litet lock uppe på. Så att det åker med upp när tvn åker upp. Kanske svårt att få till dock för måtten måste ju bli ganska så exakta.
Det var så jag tänkte också. Enklare än ett lock som kan fastna i tv'n eller stativet när det är på väg ner. Absolut inte samma sak men jag fäste en soundbar i två skenor från en skrotad skrivbordslåda och skenorna fäste jag i hålen avsedda för ett väggfäste.

EDIT: såg nu på bilden från Bauhaus att det var precis det Dilato nämnde 🤪

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.