Hej,
Mitt första inlägg här på forumet! Har spanat in mycket här och blivit hjälpt massor, så tackar för ett bra forum!
Har köpt mitt första hus, från 30-talet, lite snett och vint när man börjar kolla noga.
Jag ska in med ett Ikea kök och dra ny el i köket. Elektrikern föreslog att regla ut väggen minimalt för att kunna dra elen snyggt omen också eftersom väggarna mest troligt kommer att behöva justeras för stommarna som ska in.
Hur skulle ni ha gjort i mitt fall? Regla ut väggar? I så fall vad är minsta måttet? Vill inte ta för mkt av rummets yta så att säga.
Sen är golvet lit ojämnt framför murstocken, överst ligger en plastmatta, oklart vad som orsakar detta men kanske sitter det klinker eller något under just där. Det är en mindre upphöjning men känns ändå när man går där. Jag hade tänkt att lägga klickgolv hela köket men undrar vad man bäst gör för att få det jämnt och att nya golvet inte går i sär pga skillnaden.
Mycket här i en fråga men hoppas på några bra tankar från medlemmar med liknande erfarenheter :)
Huset är trästomme.

BirgitS
S Sussien skrev:
Sen är golvet lit ojämnt framför murstocken, överst ligger en plastmatta, oklart vad som orsakar detta men kanske sitter det klinker eller något under just där. Det är en mindre upphöjning men känns ändå när man går där. Jag hade tänkt att lägga klickgolv hela köket men undrar vad man bäst gör för att få det jämnt och att nya golvet inte går i sär pga skillnaden.
Det kan ha stått en vedspis där en gång i tiden och då stod den på något som tål gnistor, t.ex. tegelstenar eller en betongplatta.

Antingen kan du ju ta vara på husets historia och låta tegelstenarna/betongplattan vara synliga som en dekoration medan du lägger ett klickgolv på resten. Många börjar ju använda det ursprungliga undergolvet som köksgolv, slipar och behandlar furu- eller granbrädorna. Men det går ju att lägga byggskivor över hela golvet innan man lägger ett nytt klickgolv ovanpå.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ha stått en vedspis där en gång i tiden och då stod den på något som tål gnistor, t.ex. tegelstenar eller en betongplatta.

Antingen kan du ju ta vara på husets historia och låta tegelstenarna/betongplattan vara synliga som en dekoration medan du lägger ett klickgolv på resten. Många börjar ju använda det ursprungliga undergolvet som köksgolv, slipar och behandlar furu- eller granbrädorna. Men det går ju att lägga byggskivor över hela golvet innan man lägger ett nytt klickgolv ovanpå.
Tack så mycket Birgit! Ja det låter troligt där med dina förslag om vad som kan ligga under. Jag får helt enkelt öppna upp och titta. Jag är nojig för att det ska vara asbest där under så ville helst inte öppna men det blir svårt att reda detta utan :)
Eller som du säger lägga skivor av något slag och kanske extra foam under delen som Inte är
Upphöjt (vilket är det mesta)
Ha en fin kväll!

BirgitS
Tack detsamma!

Inte flera lager foam för det blir lite svampigt men man kan använda 3 mm tjock masonit (board) och/eller några lager lumppapp, 1 mm tjock, där et finns sänkor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.