Håller på att rusta ett radhus från 62 med betongbjälklag. Har fått direktiv av elektrikern hur jag ska göra, tyvärr är han bortrest över helgen och kan inte ställa frågor.
Min fråga är hur elektrikern drar flexslang från detta gamla lamputtag? Befintliga elen ligger ingjutet i bjälklaget och när jag trär på ”muffen” måste flesslangen läggas ”böjd” för att komma till spåret. Är detta ok? Har försökt göra en beskrivande bild.
Snälla hjälp mig
Min fråga är hur elektrikern drar flexslang från detta gamla lamputtag? Befintliga elen ligger ingjutet i bjälklaget och när jag trär på ”muffen” måste flesslangen läggas ”böjd” för att komma till spåret. Är detta ok? Har försökt göra en beskrivande bild.
Snälla hjälp mig
Man får bila upp ett rejält hål så att inte böjen blir för tvär och därmed oanvändbar. Eller så sätter man en utanpåliggande dosa och drar vidare med "kulo".
Ps. Kan du inte komma i kontakt med "din" elektriker så tycker jag du ska byta ut honom. Eller är det kanske så att du inte har någon och inte vill höra att jobbet kräver auktorisation?
PsPs
Böjarna måste vara så "lata" som man kan få till dom.
Ps. Kan du inte komma i kontakt med "din" elektriker så tycker jag du ska byta ut honom. Eller är det kanske så att du inte har någon och inte vill höra att jobbet kräver auktorisation?
PsPs
Redigerat:
Elektrikern är utomlands så har full förståelse om han inte svarar… Så om man bilar rätt rejält och drar flexslangen med så lite böj som möjligt så ska det vara lugnt? Har hyrt maskiner i helgen och skulle vilja ha spårningen klar när elektrikern kommer hemE elmont skrev:Man får bila upp ett rejält hål så att inte böjen blir för tvär och därmed oanvändbar. Eller så sätter man en utanpåliggande dosa och drar vidare med "kulo".
PsPs
Bila fram vid där du ritat korsning blå-röd och följ sen det elmont skrev om stor radie på böjen vidare från skarven som du gör med en muff.V Virreman skrev:Håller på att rusta ett radhus från 62 med betongbjälklag. Har fått direktiv av elektrikern hur jag ska göra, tyvärr är han bortrest över helgen och kan inte ställa frågor.
Snälla hjälp mig![]()
Det finns ju även böjar, typ en muff med krök. Det kanske skulle vara bra i det här fallet.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Alla elfirmor som jag känner till har en "kanal" till sina pågående jobb alla dagar i veckan,i alla fall under ordinarie arbetstid. Och skulle det vara ett enmansföretag så brukar dom ställa upp oavsett dag och tid, i alla fall med att svara på ett telefonsamtal som tar 5 minuter.E Erik-Persson skrev:
Varför skulle dom svar en Lördagskväll?E elmont skrev:
Har man egen firma är det inte ovanligt att man "vårdar" sina kunder, är det ett större företag så är det oftast någon som har jour. Och en lördag em tar nog dom flesta ett kort samtal.
tom här får man svar och råd från folk som inte har någon som helst "vinning" av att ge svar.
tom här får man svar och råd från folk som inte har någon som helst "vinning" av att ge svar.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg