Byggahus.se

Hur gör jag en botten i skorstenens rökkanal?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej

Har köpt en Contura 35T som jag ska installera. Har en utanpåliggande skorsten med en ledig rökkanal där kaminen ska kopplas in. Sotaren var och kollade en öppen spis jag har i källaren och i samband med det kikade han på min lediga rökkanal och sa att det inte var några problem att koppla in en kamin i den, men att jag skulle göra en botten i kanalen precis under röranslutningen in i skorsten.

Har googlat och förstår att detta har att göra med att man ska få ut allt sot när man har sotat skorsten, men jag har två funderingar:

1. Ska man göra botten DIREKT under röranslutningen, eller ett par centimeter ner. Spelar det någon roll?

2. Hur gör jag bäst en stark botten som klarar av om sotaren går lite för långt ner vid sotningen? Hittar ingen info alls om hur man ska göra detta. Kanalen går ytterligare 3-4m ner från den punkt där röranslutningen kommer att vara.

2. R
    Medlem Nivå 5
    Jag hade gjort botten ganska direkt under röranslutningen, för att inte få en ficka där sot samlas i botten. Fylla i lecakulor till lagom nivå och sen några centimeter murbruk c som topp vid röranslutningen, borde funka.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Instämmer med Roundup, men vad du fyller upp med är egentligen trivialt.
    Det kan nog vara vad som helst, som inte är brännbart.
    Men sedan bör det vara eldfast bruk upp till anslutningsnivån:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4330065A.jpg

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Är det en ledig rökkanal brukar det sitta en sotlucka i botten och det kan också vara ett alternativ att sätta dit en sådan om man inte vill fylla igen pipan flera meter nedåt.

• Laddar…
  5. M
    Anonym
    Varför? I kanalen ska det ju inte brinna...

6. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Man kan ju tycka det men likväl har det brunnit två ggr här.

Protte

7. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för alla svar!

Då det är 3-4m rökkanal nedanför kaminen så känns det inte aktuellt att fylla upp med lecakulor, det blir dyrt.
    Pratade med sotaren idag och han sa att det inte var så noga, bara det blir tätt och sitter kvar. Så att trycka dit några eldfasta tegelstenar och täcka med eldfast cement räcker gott.

Lär handla pannkitt, golvskydd, eldfast cement och lite mer grejer i veckan så ska jag knacka upp murstocken på lördag, återkommer och berättar hur det går :)

8. A
    Medlem · Nivå 19
    Det måste sitta fast ordentligt så att sotarens lodkula inte kan slå loss stenarna.
    Kommer du ha en sotlucka eller kan sotaren stoftsuga från kaminen?

9. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Min sotare nämnde sand. Jag har kanske 50cm med sotlucka i botten så den kunde lika väl lämnas orörd

10. O
    Medlem Nivå 12
    Kan väl gå åt max 2 säckar a´ 150 kr

11. C
    Medlem Nivå 14
    fyll med sand... då går det även knacka upp och suga ut i framtiden... det tänker jag göra iaf :)

12. O
    Medlem Nivå 12
    Det går ju att göra samma sak med Leca kulor bara att öppna så ramlar dom ut.

Det jag ser som fördel med Leca jämfört med sand är att sand binder och håller eventuell kvar fukt från regn etc som kommer in i skorstenen, det kommer inte Leca att göra på samma sätt så jag tror att det är lättare att hålla skorstenen torr och fin. (kan kanske vara viktigt speciellt för dig)

• Laddar…
  13. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Instämmer med din sotare. Så länge det inte brinner, går sönder eller läcker borde det funka med alla förslag ovan. Passa på att göra dig av med porslinssvanar och trädgårdstomtar. Jag tog makadamstora bitar av gamla krossade tegelpannor, packade samman lite med ett spett och förseglade ovanpå med en kaka av samma bruk som skorstenen är murad med. Jag hade iochförsig bara en dryg halvmeter att fylla. Nedanför rökrörsanslutningen har jag en lätt åtkomlig sotlucka, där skorstensbotten är plan, smidigare än att ta ur askan via rökröret vid sotning. Detta innebär att det finns ett litet "bakvatten" i skorstenskanalen nedanför rökröret. Inte märkt några nackdelar med detta. Där samlas nån liten mängd stoft, tänker att det är bättre det hamnar där än ut i luften.

14. M
    Medlem Nivå 4
    Ok, lovade ju återkomma med resultatet så här kommer lite bilder..

Orkade inte leta reda på en egen bild, så här är från mäklarens annons när vi köpte huset. Kaminen ska placeras på väggen rakt fram där väggskåpet sitter.

image.ashx4.jpg

Murstocken framtagen och hålet uppknackat, mycket jobbigare än jag hade kunnat tro att ta upp hålet. Handslägga och huggmejsel, damm överallt...

IMG_5198.jpg

Knackade/fräste ur spår i tegelstenen där jag satte i armeringsjärn. Sen tog jag en bit kraftig durkaluminium för att få något vettigt att mura på.

IMG_5200.jpg

IMG_5205.jpg

Eldfast bruk i rökkanalen och runt stosen i väggen.

IMG_5212.jpg

Jötuls brandskivor limmade på utbyggnaden, extremt lättjobbade och gör att avståndet till kaminen endast behöver vara 5cm. Dammar som fan när man jobbar med dom och måste primas rejält, passade på att dra upp en kabel för vägglampa också.
    Köpte en täckspray som jag använde på murstocken då den hade en del mörka partier, vill inte få genomslag i den vita färgen när allt är klart..

IMG_5222.jpg

Missade att ta bilder, men nästa steg var spackel med glasfiberremsor och sedan en glasfiberfilt på utbyggnaden. I utbyggnaden går rören upp till solfångarna på taket ssom värmer poolen, var lite sugen på att ta bort den då det skulle vara mycket snyggare utan. Men förnuftet satte stopp :)
    Glasfiberfilten och murstocken målades sedan vit med strukturmedel i färgen för att få en yta som ser ut att vara putsad. Detta för att murstocken och utbyggnaden skulle kännas mer som en enhet.

IMG_5238.jpg

Contura 35T på plats, godkänd av både sotaren och kommunen. Extremt nöjda med den och nu önskar man nästan att det blev riktigt råkallt och blåsigt ute så man fick elda på rejält. Täljstenen gör att man får en behaglig värme som hänger kvar länge i huset, sitter dessutom en fläkt i den för att få ut värmen i resten av huset också.

IMG_5247.jpg

IMG_5250.jpg

Redigerat 15 feb 2015 01:01
    • Laddar…
  15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25