Garage med utomhusuppfart, något lutande ner mot dubbelportar. Verktyg och utrustning synliga inuti garaget. Byggställning och grusad mark utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill gjuta en markränna framför garaget.
Kan man gjuta den dikt an mot plattan? Eller behöver man lägga den en bit ut?
Hur långt under plattan behöver man lägga den?
Ideer och förslag mottages gärna.
Hela uppfarten lutar ner mot garaget.

(OT, men en fråga bara: Vad är stegställaget?)

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
(OT, men en fråga bara: Vad är stegställaget?)
Ja, ett misslyckat försök att bygga en "monkeybar" typ gymställning. 😁

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
ålrajt!

Om marken lutar mot garaget bör du överväga att lägga markrännan en bit ut, minst en halvmeter. Den behöver ligga betydligt under garageplattans nivå för att bibehålla sin funktion även med snö och is och regn som det kan vara här på västkusten.

Jag hade noga övervägt att justera markhöjderna så lågpunkten där rännan placeras kan hamna en bra bit ut från garaget för att undvika att det kommer in vatten och en få större sträcka att ta ut höjdskillnaden på.

Ett alternativ kan vara att göra typ en ”kuvertskärning” på parkeringsytan framför.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vad är kuvertskärning?

En slarvig skiss; det röda är markrännan och de diagonala linjerna markerar fall.

En handritad skiss som visar ett garage med en ränna markerad i rött och diagonala linjer som indikerar lutningen på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: ett annat alternativ kan vara att skeva hela ytan åt något håll om du kan ta emot vattnet där utan markränna.

Aha. Tyvärr blir det svårt att få till det, blir även problem att lägga fall åt "sidan".

A
H Holman666 skrev:
[bild]

Vill gjuta en markränna framför garaget.
Kan man gjuta den dikt an mot plattan? Eller behöver man lägga den en bit ut?
Hur långt under plattan behöver man lägga den?
Ideer och förslag mottages gärna.
Hela uppfarten lutar ner mot garaget.
Jag skulle haft en markränna ganska nära garagets platta som lutar åt vänster av vad vi ser på bilden..

Jag är lite skadad av de sista årens klimat på denna sidan landet och förespråkar ordentlig marginal och fall när huset ligger lågt i förhållande till omgivningen. För det lär inte bli bättre.

Förra vintern fick vi in 20 cm smältvatten i en fastighet när det var typ 10cm snö som med ett väderomslag omvandlades till is och därefter kraftigt regn. Ändå lutar marken från huset men ispåbyggnaden i lågpunkten gjorde översvämningen till ett faktum.

Redigerat:
Nu ska vi se om jag lyckas förklara hur jag menar...
Jag lägger markrännan 20cm framför garaget och gjuter en ramp mellan ränna och garage. Rännan kommer ju att ligga med fall på 4cm, så lägger jag den 1cm under golvnivå på garaget borde det ju inte vara nån fara att det rinner in vatten. Rampen kommer också att ligga ca 1cm under golvnivå, så blir en liten kant där med. Rätta mig om jag har fel.

A
H Holman666 skrev:
Jag lägger markrännan 20cm framför garaget och gjuter en ramp mellan ränna och garage. Rännan kommer ju att ligga med fall på 4cm, så lägger jag den 1cm under golvnivå på garaget borde det ju inte vara nån fara att det rinner in vatten. Rampen kommer också att ligga ca 1cm under golvnivå, så blir en liten kant där med. Rätta mig om jag har fel.
Det låter vettigt och brukligt att man gör på detta sätt..

• Gilla
Holman666
  • Laddar…
H Holman666 skrev:
Ett par cm är som sagt inte mycket till marginal vid snösmältning eller skyfall.

mexitegel mexitegel skrev:
Ett par cm är som sagt inte mycket till marginal vid snösmältning eller skyfall.
Eftersom uppfarten är grusad, så räknar jag kallt med att den sväljer lite med.

Vid skyfall hinner inte marken ta emot mycket, men du känner din omgivning bäst.

• Gilla
Holman666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.