1 707 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Hur går jag tillväga för att byta mögelskadade väggar i garaget?
Inte än, det är mer i planeringsstadiet men vi tog bort en liten del för att se, bifogar bilder. Där såg vi att det saknas skum/plastduk(?) på sista biten och brädan va fuktig (regeln?)K Kardan79 skrev:
Bifogade två bilder i ett annat svar men det känns ju som att det främst kommit in där. Misstänker att det smält in snö på vintern och blivit fuktigt/åkt in vatten vid kraftigt regn.Oldboy skrev:
Japp!
Tänk på att inte riva alla skivor invändigt då det nästan garanterat är skivorna som styvar upp väggarna/garaget i sidled så det inte viker sig vid första bästa vindpust.
100%, men bara markfukt ger inte så mkt fukt som indikeras av utseendet på skivorna runt porten. Markfukt som sugs upp av skivorna via betongen ger "bara" lätta fuktavlagringar max en dm upp.
Här har nästan garanterat fritt vatten skjutit till. Antingen läckage runt porten, och/eller smältvatten från snöig/våt bil som runnit mot porten. Att skivorna dessutom står ner i betongen gör att det i stort sett aldrig torkar upp. => Mögel och röta.
Okej, för vi såg att det fanns en svart duk mellan betongplattan och regeln, dock inte på skivan utanpå, bör den också vara skild från plattan?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Ser ut ungefär som mitt garage såg ut för fem år sen när jag flyttade in. Det är dock betong. Jag tvättade alla väggar och tak och sen körde jag anti-mögelmedel med spruta. Sen in med en avfuktare som kör lågt inställt mellan mars och november. Inte en mögelprick sedan dess.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Det behöver inte vara så att fukten kommer in där det är fuktigt och mögligt.
Det kan mycket väl vara bilen som dragit in fukt, du får en allmänt hög fukthalt i garaget, men det kondenserar och blir blött där det är som kallast.
Ställer man in en avfuktare så håller man säkrast en låg fukthalt. Den tillför även viss värme som är positivt. Plugga då ventilationen så ni inte avfuktar hela universum.
Naturlig ventilation kan fungera om inte fuktpåslaget är för stort. En bil vintertid drar in enorma mängder fukt!
Det kommer även dagar när det är kallt inne men varmt ute, då tillför ventilationen fukt inne. Sådana dagar på våren kan det vara bättre att öppna portar och dörrar helt så luft och sol får värma upp byggnad och betongplatta snabbare. Innan kvällen innan kylan kommer så stänger man och har man då varmare inne än ute så funkar ventilationen igen.
Det kan mycket väl vara bilen som dragit in fukt, du får en allmänt hög fukthalt i garaget, men det kondenserar och blir blött där det är som kallast.
Ställer man in en avfuktare så håller man säkrast en låg fukthalt. Den tillför även viss värme som är positivt. Plugga då ventilationen så ni inte avfuktar hela universum.
Naturlig ventilation kan fungera om inte fuktpåslaget är för stort. En bil vintertid drar in enorma mängder fukt!
Det kommer även dagar när det är kallt inne men varmt ute, då tillför ventilationen fukt inne. Sådana dagar på våren kan det vara bättre att öppna portar och dörrar helt så luft och sol får värma upp byggnad och betongplatta snabbare. Innan kvällen innan kylan kommer så stänger man och har man då varmare inne än ute så funkar ventilationen igen.
Ja!Land1 skrev:
I ett garage behöver den inte bara vara skild från plattan utan dessutom helst 1 dm ovanför just eftersom det ofta blir smältvatten på golvet. Har man ett garage med golvbrunn i mitten och ett fall ner mot den från alla håll utan lokala avvikelser (bakfall) så kan de sitta närmare golvet.
Naturligtvis måste även syllen skyddas från smältvatten. För ett plant garagegolv där vatten kan rinna och samlas mot kanterna/väggarna så räcker oftast inte enbart syllpapp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur går jag bäst tillväga för att uppgradera garage till 3-fas?
Laddboxar -
Hur går man tillväga för att få ett badkar hemma?
Badrum -
Hur går man tillväga för att få det tätt
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur går jag tillväga för att laga sprickorna
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur går man rent praktiskt tillväga i skarven mellan köp och försäljning?
Köpa & Sälja hus