1 707 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Hur går jag tillväga för att byta mögelskadade väggar i garaget?
Hej!
Vi flyttade in i ett hus för snart två år sedan och har ett friliggande garage (byggt 1991). Vi har upptäckt att det har blivit väldigt mycket svartmögel på väggarna och funderar nu på att riva ut väggarna och tak förvaret sedan sätta på nytt. Bifogar bilder på garaget.
Då jag är novis på detta har jag försökt komma fram till hur jag ska gå tillväga med en mängd olika frågor som jag försökt söka svaret på i forumen men inte kommit fram till några bra svar…
Det första som borde göras är att försöka hitta och åtgärda felorsaken vilket jag tror är antingen bristande ventilation (finns två hål i väggarna med en mekanisk fläkt på ena sidan) men att det inte räcker eller att det läcker in någonstans. Förslagsvis där det är som mest fuktskadat. Hur går man tillväga för att avgöra felorsak? Vi körde in bilen rätt mycket förra vintern som kanske orsakat en del men vi fick se från besiktningsprotokollet att det va en del innan också.
Jag funderar också på att ta bort skivorna där det är som mest fuktskadat (precis vid carporten) för att se om det är något bakomliggande men är det troligt att man kommer se någonting vettigt?
När man börjar riva, kan man då riva ut några skivor i taget och sedan låta det stå så tills man har tid att fortsätta eller måste man ta allt på en gång? Då tänker jag främst på om möglet kan sprida sig in i isoleringen eller sätta sig på fuktspärren.
Tack på förhand!
Vi flyttade in i ett hus för snart två år sedan och har ett friliggande garage (byggt 1991). Vi har upptäckt att det har blivit väldigt mycket svartmögel på väggarna och funderar nu på att riva ut väggarna och tak förvaret sedan sätta på nytt. Bifogar bilder på garaget.
Då jag är novis på detta har jag försökt komma fram till hur jag ska gå tillväga med en mängd olika frågor som jag försökt söka svaret på i forumen men inte kommit fram till några bra svar…
Det första som borde göras är att försöka hitta och åtgärda felorsaken vilket jag tror är antingen bristande ventilation (finns två hål i väggarna med en mekanisk fläkt på ena sidan) men att det inte räcker eller att det läcker in någonstans. Förslagsvis där det är som mest fuktskadat. Hur går man tillväga för att avgöra felorsak? Vi körde in bilen rätt mycket förra vintern som kanske orsakat en del men vi fick se från besiktningsprotokollet att det va en del innan också.
Jag funderar också på att ta bort skivorna där det är som mest fuktskadat (precis vid carporten) för att se om det är något bakomliggande men är det troligt att man kommer se någonting vettigt?
När man börjar riva, kan man då riva ut några skivor i taget och sedan låta det stå så tills man har tid att fortsätta eller måste man ta allt på en gång? Då tänker jag främst på om möglet kan sprida sig in i isoleringen eller sätta sig på fuktspärren.
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Är det gips eller spån? Byta skivor behöver du bara göra där det är mjukt och förstört rakt igenom. I övrigt bara måla och sen åtgärda fuktproblematiken. Annars möglar det du sätter dit också.........
Tror det är osb-skivor, inte gips iaf. Jag behöver väl ändå ta ner det som blivit mögelskadat så det inte sprider sig mer?S Stefan1972 skrev:Är det gips eller spån? Byta skivor behöver du bara göra där det är mjukt och förstört rakt igenom. I övrigt bara måla och sen åtgärda fuktproblematiken. Annars möglar det du sätter dit också.........
-skivorS Stefan1972 skrev:
Ja det är väl lite hur jag ska åtgärda problemet jag undrar över
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
mögel sprider sig inte på det viset........mögelsporer finns omkring oss i luften hela tiden helt naturligt. Är det fuktigt och miljön blir rätt så börjar de rota sig. Så det spelar alltså ingen roll att du utrotar det du har om du inte åtgärdar det som gör att det frodas. Dvs klimatet i garaget. Det måste ventileras och eller värmas upp på ett helt annat sätt idag och särskilt om det körs in och ut bilar vintertid.
Sedan ser det ut på bilderna som att det läcker in vatten i väggarna runt garageporten. Syllen längst ner jämte porten är nästan garanterat fuktskadad, dvs rutten.
Ser lite tveksamt ut även i hörnet på vänster sida om porten. Kanske läcker det in vatten även där, och isf kanske hela bygget är av tveksamt utförande?
Ser lite tveksamt ut även i hörnet på vänster sida om porten. Kanske läcker det in vatten även där, och isf kanske hela bygget är av tveksamt utförande?
Ja vi har tänkt samma tanke men hur går man tillväga för att undersöka det? Ta bort skivan och kolla om det är fuktigt/skadat hela vägen?Oldboy skrev:
Sedan ser det ut på bilderna som att det läcker in vatten i väggarna runt garageporten. Syllen längst ner jämte porten är nästan garanterat fuktskadad, dvs rutten.
Sedan ligger skivorna direkt på betonggolvet, hur troligt är det att fukt kan ha vandrat upp från marken?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 665 inlägg
In med en avfuktare.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 665 inlägg
Tycker det första verktyg du borde skaffa dig är en hygrometer .Land1 skrev:
Gärna en som kan avläsas på avstånd , från bostaden / mobilen .
Vid 80% RH så börjar mögelsporer att trivas .
Vid 60% RH rostar obehandlat stål spontant .
En luftfuktighet på 40-50 % RH är en acceptabel nivå i ett garage .
Hur hålla luftfuktighet på en lagom nivå .
Ventilation - värme (minst 16 gr) luftavfuktare .
Japp!Land1 skrev:
Tänk på att inte riva alla skivor invändigt då det nästan garanterat är skivorna som styvar upp väggarna/garaget i sidled så det inte viker sig vid första bästa vindpust.
100%, men bara markfukt ger inte så mkt fukt som indikeras av utseendet på skivorna runt porten. Markfukt som sugs upp av skivorna via betongen ger "bara" lätta fuktavlagringar max en dm upp.Land1 skrev:
Här har nästan garanterat fritt vatten skjutit till. Antingen läckage runt porten, och/eller smältvatten från snöig/våt bil som runnit mot porten. Att skivorna dessutom står ner i betongen gör att det i stort sett aldrig torkar upp. => Mögel och röta.