Vårt 1,5-plans hus från 1983 har separat garage där elen (1-fas) är dragen från husets elcentral, rör ner i krypgrunden, en bit i krypgrunden och sedan in i gult rör till garaget och upp genom plattan. På bilden med fasader ser ni Ellevios elskåp och vattenutkastaren längre bort (där slangen till garaget börjar nere i marken). Jag har grävt en grop (ca 30 cm djup) utanför garaget närmast där slang kommer upp ur plattan utan att hitta något rör.
1. Vad är bästa lösningen för att få in 3-fas i garaget för att kunna installera laddbox för bil som stödjer V2G?
2. Finns det mer fakta att ta reda på innan jag bestämmer en lösning?
3. Hur långt bör jag förbereda innan jag anlita elektriker?
1. Vad är bästa lösningen för att få in 3-fas i garaget för att kunna installera laddbox för bil som stödjer V2G?
2. Finns det mer fakta att ta reda på innan jag bestämmer en lösning?
3. Hur långt bör jag förbereda innan jag anlita elektriker?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser ut att vara en EKKJ kabel med tre ledare och en skärmfläta. Om inte den gula slangen är klämd kan det gå att dra i en ny kabel med den gamla som dragtråd. Du behöver en kabel med fem ledare. Eller fyra ledare och skärmfläta. Sedan behöver den dras hela vägen till centralen och inte bara till dosan på bilden. Det går att göra på olika sätt. Det går att dra en 6 mm² kabel som läggs direkt på huvudsäkringarna. Eller så kan du dra en 2,5 mm² kabel som säkras av med 16 A i huvudcentralen. Sitter befintlig kabel fast i röret blir det att gräva.
Tack. Det finns ingen central i garaget nu. Jag antar att 6mm2 kabel är tjockare än 2,5mm2. Är det säkert att en fyrledare med strumpa och 6mm2 kabel får plats i gula röret?A Avemo skrev:Det ser ut att vara en EKKJ kabel med tre ledare och en skärmfläta. Om inte den gula slangen är klämd kan det gå att dra i en ny kabel med den gamla som dragtråd. Du behöver en kabel med fem ledare. Eller fyra ledare och skärmfläta. Sedan behöver den dras hela vägen till centralen och inte bara till dosan på bilden. Det går att göra på olika sätt. Det går att dra en 6 mm² kabel som läggs direkt på huvudsäkringarna. Eller så kan du dra en 2,5 mm² kabel som säkras av med 16 A i huvudcentralen. Sitter befintlig kabel fast i röret blir det att gräva.
Jag tror att om du vill ha både ett trefasuttag och enfaslaster i garaget så måste du antingen dra en ny matning för trefasuttaget och lämna befintlig kabel eller ersätta befintlig kabel och sätta upp en central. Det senare skulle jag säga är en bättre lösning.
En 6 mm² femledare får plats i ett 50 mm rör. Men om det är knäckt eller ihoptryckt någonstans på vägen kanske det inte går igenom.
På egna tomten är det ganska fritt hur djupt man gräver. Ibland nämns 35 cm som ett bra värde.
En 6 mm² femledare får plats i ett 50 mm rör. Men om det är knäckt eller ihoptryckt någonstans på vägen kanske det inte går igenom.
På egna tomten är det ganska fritt hur djupt man gräver. Ibland nämns 35 cm som ett bra värde.
Jag hade dragit 5x6mm alla dagar i veckan, visst, det är ett högre pris, men det är den lilla delen om du ska ha dit en elektriker som gör jobbet. Dessutom har du tillgång till full kräm ute i garaget, till elbilsladdning eller maskiner av diverse slag.
Angående röret, inte självklart att det är sammanhängande hela vägen, hos oss (hus från 1980) så avslutades röret någon meter utanför respektive platta och kabeln låg löst i marken. Du kan undersöka dagen genom att först slå av strömmen till gruppen, för säkerhets skull, och sedan mata in en dragfjäder i röret. Om det tar stopp så behöver du gräva. Går den genom hela vägen så kan du göra som skrevs tidigare, försöka dra i befintlig kabel för att se om den är lös.
Om kabeln är fast, och du behöver gräva, i så fall hade jag tagit kontakt med en elektriker och frågat om de är okej med en lösning där du gräver och gör allt det tunga jobbet och att de endast kommer och installerar. Du vill inte att elektrikern gräver eller tar hem någon som gör det åt dem, det blir dyrt. Men det är viktigt att du kommer överens med elektrikern innan du drar igång. Det är trots allt de som står för behörigheten i slutändan.
Angående röret, inte självklart att det är sammanhängande hela vägen, hos oss (hus från 1980) så avslutades röret någon meter utanför respektive platta och kabeln låg löst i marken. Du kan undersöka dagen genom att först slå av strömmen till gruppen, för säkerhets skull, och sedan mata in en dragfjäder i röret. Om det tar stopp så behöver du gräva. Går den genom hela vägen så kan du göra som skrevs tidigare, försöka dra i befintlig kabel för att se om den är lös.
Om kabeln är fast, och du behöver gräva, i så fall hade jag tagit kontakt med en elektriker och frågat om de är okej med en lösning där du gräver och gör allt det tunga jobbet och att de endast kommer och installerar. Du vill inte att elektrikern gräver eller tar hem någon som gör det åt dem, det blir dyrt. Men det är viktigt att du kommer överens med elektrikern innan du drar igång. Det är trots allt de som står för behörigheten i slutändan.
Då gräver du fram respektive ände på rören som redan finns och skarvar på ett nytt 50mm markrör med hjälp av skarvmuffar, t.ex. https://www.bauhaus.se/skarvmuff-till-kabelror. D.v.s. du återanvänder befintliga rör som går in i respektive byggnad.
Enklast borde vara att borra ett hål i väggen och sticka igenom kabeln. Men kan du få in det genom det gamla röret som @JSten föreslår är det förstås snyggare.H HeloBE skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga bastu väggar
Bastu -
hjälp med att byta ut ett bastuaggregat på gården
Bastu -
Hur går jag tillväga för att byta mögelskadade väggar i garaget?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Göra golvvärme i omgångar? Hur gå tillväga?
Värme allmänt -
Röja i trädgården, bästa tillvägagångssätt?
Trädgård allmänt