Vi byggde ett hus med totalentreprenad och inflytt nov 2024. I entreprenaden hade vi solpaneler/ 30 stycken som tillval. Vid inflytt upptäckte vi, och husfirman att ansvarig el-firma i totalantreprenaden, inte gjort anmält någon anmälan alls till berört elbolag, så vi har inte kunnat bruka dessa alls. Ansvarig på el-firman ljög om att han gjort anmälan, men det var inte gjort.
Hur kan vi gå vidare med ersättning för detta? Vi förlorar ju jättemycket på dessa 30 paneler som vi inte får använda. Vi har ett stort hus på 185 kvm.
Enligt elbolaget kanske detta inte är klart förrän framåt mars/april. Är det hus firman som hade totalentreprenaden vi ska kräva ersättning av? De hade ju ansvaret. Någon som vet?
Hur kan vi gå vidare med ersättning för detta? Vi förlorar ju jättemycket på dessa 30 paneler som vi inte får använda. Vi har ett stort hus på 185 kvm.
Enligt elbolaget kanske detta inte är klart förrän framåt mars/april. Är det hus firman som hade totalentreprenaden vi ska kräva ersättning av? De hade ju ansvaret. Någon som vet?
En tröst kan ju vara att det knappast är jättemycket då du ändå haft tur i oturen att det är den period av året som solen ger minst. Finns det någon i närområdet med solpaneler så kan man ju se hur mycket de gett under perioden och använda det som grund att räkna ut vad ni skulle ha fått.R René Skarphagen skrev:
Sen kan man ju alltid prova att skicka en faktura till elfirman (Jag antar att ni redan betalt alla inblandade i affären) på det uppskattade beloppet. Betalar de inte så misstänker jag att beloppet är för litet för att det ska löna sig att ta det till rätten. Men är du redo att prova tingsrätten så är det givetvis en möjlig väg..
Ifall husfirman är vettig så kan du kanske få hjälp av dem att pressa elfirman. Tanken är att elfirman vill ha ett bra förhållande med husfirman så de får nya jobb via dem.
Ok. Tack för svaret. Flera i området har paneler, så kollar av lite m dom.L lbgu skrev:En tröst kan ju vara att det knappast är jättemycket då du ändå haft tur i oturen att det är den period av året som solen ger minst. Finns det någon i närområdet med solpaneler så kan man ju se hur mycket de gett under perioden och använda det som grund att räkna ut vad ni skulle ha fått.
Sen kan man ju alltid prova att skicka en faktura till elfirman (Jag antar att ni redan betalt alla inblandade i affären) på det uppskattade beloppet. Betalar de inte så misstänker jag att beloppet är för litet för att det ska löna sig att ta det till rätten. Men är du redo att prova tingsrätten så är det givetvis en möjlig väg..
Ifall husfirman är vettig så kan du kanske få hjälp av dem att pressa elfirman. Tanken är att elfirman vill ha ett bra förhållande med husfirman så de får nya jobb via dem.
det är enligt min erfarenhet (från vårt eget samt andras solcellsinstallationer) att det ofta går ett par månader mellan färdig installation och elnätsbolagets inspektion av färdig anläggning som ger dig rätten att koppla in den på nätet. (visst du har missat några kWh under dessa månader men det är typ 100 lappar vi talar om.)
Det ska alltid finnas en föranmälan från solcellsinstallatören till elnätbolaget som i sin tur ger ett installationsmedgivande. Kolla om det finns på plats! (Fråga ditt elnätsbolag)
Annars finns dock viss risk att elnätsbolaget nekar dig att koppla in dom då bolaget kan ha svårighet med kapacitet etc. Men alternativet är då att sätta in egna batterier så ni inte behöver skicka ut elen på nätet. (Ni använder hela produktionen själva.)
Det ska alltid finnas en föranmälan från solcellsinstallatören till elnätbolaget som i sin tur ger ett installationsmedgivande. Kolla om det finns på plats! (Fråga ditt elnätsbolag)
Annars finns dock viss risk att elnätsbolaget nekar dig att koppla in dom då bolaget kan ha svårighet med kapacitet etc. Men alternativet är då att sätta in egna batterier så ni inte behöver skicka ut elen på nätet. (Ni använder hela produktionen själva.)
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Se till att få installationen driftsatt först innan du pratar om eventuell ersättning. Och om det inte är driftsatt kanske entrepenaden inte ännu kan anses slutförd.
För mig tog det några veckor bara
För mig tog det några veckor bara
Allt är inkopplat o klart, men eftersom elfirman ljög för projekt ledaren och sa att allt var inskickat som det skulle, vilket det inte var, upptäckte vi, så vi kan inte sätta på det ännu. Så det tar ju sin tid i administrationen mm. Tror dessutom att den el firman inte längre har avtal m husfirman längre. Men kan jag då anse att entreprenaden inte är slutförd?Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Absolut. Är det avtalat med driftsättning av solcellerna ingår det i entrepenaden, så man kan väl hålla inne 10' eller något tills installationen är driftsatt.
Och ligg på elnätsbolaget så dom fixar er elmätare och ger ok på att starta. Det är max 1h jobb för dom
Och ligg på elnätsbolaget så dom fixar er elmätare och ger ok på att starta. Det är max 1h jobb för dom
Spelar väl ingen roll om elfirman inte längre har nåt avtal med husfirman.
Ni har anlitat en husfirma som ska sköta allt med det nya bygget och då är det de som ska ordna med alla underleverantörer, inte ni, gör då någon underleverantör fel så faller det på entrepenören att se till att fixa/bekosta/ de fel som kan inträffa
Eller?🤔
Har ni besiktat anläggningen? Kan ju vara bra innan full betalning sker.
Ni har anlitat en husfirma som ska sköta allt med det nya bygget och då är det de som ska ordna med alla underleverantörer, inte ni, gör då någon underleverantör fel så faller det på entrepenören att se till att fixa/bekosta/ de fel som kan inträffa
Eller?🤔
R René Skarphagen skrev:Allt är inkopplat o klart, men eftersom elfirman ljög för projekt ledaren och sa att allt var inskickat som det skulle, vilket det inte var, upptäckte vi, så vi kan inte sätta på det ännu. Så det tar ju sin tid i administrationen mm. Tror dessutom att den el firman inte längre har avtal m husfirman längre. Men kan jag då anse att entreprenaden inte är slutförd?
Håller med att det får bli husfirman som får sköta det. Anläggningen är Ej besiktad ännu.K K. L skrev:Spelar väl ingen roll om elfirman inte längre har nåt avtal med husfirman.
Eller?🤔
Det håller jag inte med om, det märks väldigt tydligt från andra halvan, eller åtminstone siste veckan av Februari. Nu framgår det inte av startinlögget var TS har sitt hus och hur stor anläggningen är men 30 paneler och kanske 430W blir ändå 13kW. Jag har SÅLT över 250kWh i Februari alla år utom 2021. Producerat är naturligtvis betydligt mer, jag har 17kW i en allt annat än optimal riktning och vinkel.Dowser4711 skrev:
Jag hade hållt inne mer. Faktiskt precis hela kostnaden för tillägget. Ponera att nätägaren krånglar, inte tycker att lokala nätet är sunt nog för en solcellsinstallation till och vill ha pengar för att stärka upp nåt, , kan handla om stora slantar. Då hade åtminstone jag velat backa på tillbehöret.Rabbithole skrev:
Jag tycker att ni talar om för husfirman att ni bjuder på det för November, December och Januari. Det hade inte gett er mer än 50-100 kr per månad ändå. Men från Februari skulle jag kräva 1500kr och från Mars och framåt 3000kr/månad.R René Skarphagen skrev:
Mars tycker jag inte är försumbar, ger ganska mycket och dessutom oftast betydligt högre snittpris än under sommarhalvåret.Dowser4711 skrev: