Hej!
Har ett stall (gissningsvis 1940-tal) där den gjutna plattan inte går så djupt i marken. Under denna bor råttor. Fått ihjäl de flesta med fällor och ska ta in hjälp för den/de sista.
Jag hade för långsiktig bärighet gärna fyllt i gångarna. Dessa går minst en meter men förmodligen avsevärt längre än så in under byggnaden. Hur hade ni gjort?
I bifogad bild ser ni kompisen och en öppning.
Har ett stall (gissningsvis 1940-tal) där den gjutna plattan inte går så djupt i marken. Under denna bor råttor. Fått ihjäl de flesta med fällor och ska ta in hjälp för den/de sista.
Jag hade för långsiktig bärighet gärna fyllt i gångarna. Dessa går minst en meter men förmodligen avsevärt längre än så in under byggnaden. Hur hade ni gjort?
I bifogad bild ser ni kompisen och en öppning.
Går inte, men det har säkert inget med bärigheten på plattan, gör som ovan skriver men blanda i krossat glas. Sen blir det att kolla flera gånger i vackan efter nya hål och fortsätta. Lämpligt är att vidga hålet en del, så betongen blir som en svamp upptill i himlen.Annars gräver dom på sidan om betongen.L Landetiskane skrev:
Glaset har jag aldrig hört om innan, vad uppnår man med det? (Seriös fråga alltså)J jonaserik skrev:Går inte, men det har säkert inget med bärigheten på plattan, gör som ovan skriver men blanda i krossat glas. Sen blir det att kolla flera gånger i vackan efter nya hål och fortsätta. Lämpligt är att vidga hålet en del, så betongen blir som en svamp upptill i himlen.Annars gräver dom på sidan om betongen.
Min tanke är att säkerställa att det inte är någon kvar under huset med skadedjurstekniker om möjligt. Sen fylla upp gångar så gott det går. Funderar exempelvis om det är värt att borra upp golvet och spruta ner i omgångar. trycker man in för mycket betong kan det kanske skapa sättningar?J jonaserik skrev:Går inte, men det har säkert inget med bärigheten på plattan, gör som ovan skriver men blanda i krossat glas. Sen blir det att kolla flera gånger i vackan efter nya hål och fortsätta. Lämpligt är att vidga hålet en del, så betongen blir som en svamp upptill i himlen.Annars gräver dom på sidan om betongen.
Om någon är kvar under hittar de nog alltid ett nytt sätt att gräva sig ut igen i desperation. Trodde det var tomt när jag lade gruset och de grävde rätt så bra...
Pumpa in betong under grunden.
Jepp men många utväxtningar på tänder blir det, men dom växer snabbt. Tänderna på en råtta är skarpare än ett rakblad, så det blir lite gnag många gånger, små damkorn blir en stor hög så småningom. I Gamla stan och i Wasastan Stockholm är det gott om den stora sorten och gnager hål överallt. Nu kanske vi ska vara lite försiktiga med att utrota kloakråttor, görs det så kommer det att bli tvärstopp för skiten att flyta iväg. Råttorna använder gamla gjutjärnsrör som transportgångar och rensar så hål finns, för dom och skit att förflyttas sig i.H HJ-C skrev:
Men nu är ju dock frågan om de gör sig besväret om det är nya individer som inte vet om vad som finns under. Men ja, de som är under kommer komma ut..J jonaserik skrev:
Det låter ju inte heller helt orimligt. Två nya råttfaktum på kort tid =)J jonaserik skrev:Jepp men många utväxtningar på tänder blir det, men dom växer snabbt. Tänderna på en råtta är skarpare än ett rakblad, så det blir lite gnag många gånger, små damkorn blir en stor hög så småningom. I Gamla stan och i Wasastan Stockholm är det gott om den stora sorten och gnager hål överallt. Nu kanske vi ska vara lite försiktiga med att utrota kloakråttor, görs det så kommer det att bli tvärstopp för skiten att flyta iväg. Råttorna använder gamla gjutjärnsrör som transportgångar och rensar så hål finns, för dom och skit att förflyttas sig i.
Jag bor på vischan så råttor här är mer förknippat med enstaka invidider i samband med sopor.
Nya individer, det många i en råttfamilj och alla yngre lär sig av äldre. Det är ena riktiga överlevare. Som sägs, dom enda som överlever jordens kattastrof är råttor och kackerlacker. Det med kackerlacker har jag sett. Kom en springde över en nästan röd spisplatta och försvann bakom spisen, var nog lite hett om fötterna.L Landetiskane skrev: