Hej, en kort fråga som säkert har ett enkelt svar.

Jag har ett Viessmann bergvärmesystem enligt följande:

* Pumpen jobbar mot en acktank
* Acktanken värmer dels en varmvattenberedare och dels matar den värmekrets 1 och 2, där VK1 är radiatorer i delar av huset och VK2 är vattenburen golvvärme i andra delar
* VK1 och 2 har (givetvis) separata cirkulationspumpar och shuntventiler eftersom de ligger på olika värmekurvor.

Det är dåligt med vatten i vissa radiatorer på övervåningen. (Man kan ju misstänka att det därmed även kan vara dåligt med vatten i vissa golvvärmeslingor, men det har jag inte kollat).

Hur bär jag mig åt för att toppa upp vattennivån i VK1? Det finns diverse påfyllnadskranar att öppna, men vad är det jag letar efter? Är det en kran som fyller acktanken eller är det en kran som på något sätt är kopplad till den slutna loopen för VK1?

Tacksam för inspel.

Hej. En bild på anläggningen skulle nog underlätta rådgivning.
Jag gissar att det finns någon manometer som visar trycket i anläggningen/acktanken/radiatorerna.
Jag gissar att det finns ett tryckexpansionskärl kopplat till anläggningen och jag gissar att det kan behövas kollas att funktion med luft och förtryck är korrekt i kärlet.

Det enkla svaret brukar vara att hitta en manometer och en påfyllning och fylla på till lagomt tryck på manometern.

Men utan att veta mer om anläggningen blir det bara gissningar.

Tack roke.

Jag skall försöka hinna ned och fota lite under dagen, återkommer!

Krilleman
Herr Hysteres Herr Hysteres skrev:
Tack roke.

Jag skall försöka hinna ned och fota lite under dagen, återkommer!
Viessmann har jag dålig koll på, men du letar efter liknande ventil för påfyllning:
(Antingen externt eller internt)

Guldfärgad mässingsventil med svart handtag, används för påfyllning i VVS-system, t.ex. liknande Viessmann-produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventil i metall med blå ratt, användbar för påfyllning av system, diskuterad som liknande Viessmann-produkter i forum om bygg och renovering.
Skapa konto

Ventil i mässing för påfyllning, med svart justeringsknapp och anslutningar på sidorna.
Skapa konto

Ventil för påfyllning, märkt "LK", med vinklad svart spak för externt eller internt bruk, från ett byggforum.
Skapa konto

Ventil i mässing för påfyllning med svarta rattar och gängade anslutningar, markerad med nummer 15.
Skapa konto

@Krilleman och alla andra som var behjälpliga, tack för inspel. Idag fick jag äntligen tid att kika på det här och efter visst letande hittade jag ett ljusblått vred som faktiskt var märkt ”påfyllnad värme”. Jag toppade upp vatten så trycket i sekundären gick från 0.2 bar till 1 bar, luftade de högst liggande elementen som det droppat i (det tog en viss tid så det var nog lite tomt) och noterade att trycket gick ned till 0.7 bar. Expansionskärlet har ”0.5 bar” ditskrivet med spritpenna och jag gissar att jag kommer få göra ytterligare någon luftning så det blir nog rätt bra i slutändan. Borde jag kolla något annat eller skall jag känna mig nöjd nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.