Jag har bilat upp spår i en vägg av betonghålsten för att dra vattenrör. Nu behöver jag fylla igen spåren igen, ca 15 cm djupt, så att väggen blir jämn. Vad rekommenderar ni att använda för material (bruk/betong/spackel) som fungerar bra på vägg?

• Uppbilad vägg av betonghålsten med spår och synliga vattenrör, elektriska kablar och söndrigt murverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Om det inte ska bära vikt är gipsputs enkelt att jobba med. Annars något cementbaserat, som ovan föreslagna Lagavägg, vanligt putsbruk eller rent av finbetong/expanderbetong.

• Gilla
Laxar och 1 till
  • Laddar…
J
tommib tommib skrev:
Om det inte ska bära vikt är gipsputs enkelt att jobba med. Annars något cementbaserat, som ovan föreslagna Lagavägg, vanligt putsbruk eller rent av finbetong/expanderbetong.
Nja, laga vägg är inte som putsbruk vart har du fått det ifrån?

C
Inga dåliga "spår" 😆
Jag har satt igen sånt där genom att antingen gjuta med vanlig grovbetong (nackdel är att man måste forma) eller murat igen det med cementbruk. Ser ingen poäng med att använda betydligt dyrare produkter i detta fall.

• Gilla
Laxar
  • Laddar…
På med lite färg så märks de där spåren nog knappt

tommib
J Jansson69 skrev:
Nja, laga vägg är inte som putsbruk vart har du fått det ifrån?
Det sa jag inte. Jag räknade upp ett antal alternativ där Lagavägg var ett och vanligt putsbruk* var ett annat.

Däremot är det cementbaserat, som putsbruk.

* i detta fall kanske ett B-bruk då.

J
tommib tommib skrev:
Det sa jag inte. Jag räknade upp ett antal alternativ där Lagavägg var ett och vanligt putsbruk* var ett annat.

Däremot är det cementbaserat, som putsbruk.

* i detta fall kanske ett B-bruk då.
Sorry läste för fort!

tommib
Om det nu är 15 cm djupt skulle jag rekommendera att gjuta igen det med betong. Det är inte så svårt att såga till en lämplig plyfaskiva eller liknande för att forma. Gör formen så att den ligger lite innanför färdig vägg och spackla ut de sista ca 5 mm. Då har du slack för att formen inte blir perfekt och det är väldigt mycket lättare att slipa gipsputs eller vanligt lättspackel än att slipa ner betong.

• Gilla
Laxar
  • Laddar…
Tack för alla tips! Vi ska kakla väggen efteråt, är det någon produkt som är bättre att använd i så fall?

Man kan bara klicka på det i omgångar, det är en bra yta som bruket fäster fint i.
Slå på lite lagom, så mycket så det inte börjar kasa.
Släta inte till det utan låt det ha en ojämn yta så fäster nästa lager fint.
Slå på en ny runda när det satt sig, efter någon timme. Så jobbar du dig ut till rätt nivå. När du är ute vid väggnivå så slår du på och efter det drar du av med något rakt ( en bräda), som du kasar mot den gamla väggen.

• Gilla
Laxar
  • Laddar…
J
L Laxar skrev:
Tack för alla tips! Vi ska kakla väggen efteråt, är det någon produkt som är bättre att använd i så fall?
Ja Lagavägg har kort torktid, gjuter du som vissa har föreslagit bör du vänta ca 30dagar..

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.