Jag har bilat upp spår i en vägg av betonghålsten för att dra vattenrör. Nu behöver jag fylla igen spåren igen, ca 15 cm djupt, så att väggen blir jämn. Vad rekommenderar ni att använda för material (bruk/betong/spackel) som fungerar bra på vägg?
Lagavägg är grymt till detta:
https://www.finja.se/storage/ma/106...F936CF9746BDA9407EC5F/Laga Vägg_162_PB_sv.pdf
https://www.finja.se/storage/ma/106...F936CF9746BDA9407EC5F/Laga Vägg_162_PB_sv.pdf
Inga dåliga "spår" 😆
Jag har satt igen sånt där genom att antingen gjuta med vanlig grovbetong (nackdel är att man måste forma) eller murat igen det med cementbruk. Ser ingen poäng med att använda betydligt dyrare produkter i detta fall.
Jag har satt igen sånt där genom att antingen gjuta med vanlig grovbetong (nackdel är att man måste forma) eller murat igen det med cementbruk. Ser ingen poäng med att använda betydligt dyrare produkter i detta fall.
På med lite färg så märks de där spåren nog knappt
Om det nu är 15 cm djupt skulle jag rekommendera att gjuta igen det med betong. Det är inte så svårt att såga till en lämplig plyfaskiva eller liknande för att forma. Gör formen så att den ligger lite innanför färdig vägg och spackla ut de sista ca 5 mm. Då har du slack för att formen inte blir perfekt och det är väldigt mycket lättare att slipa gipsputs eller vanligt lättspackel än att slipa ner betong.
Man kan bara klicka på det i omgångar, det är en bra yta som bruket fäster fint i.
Slå på lite lagom, så mycket så det inte börjar kasa.
Släta inte till det utan låt det ha en ojämn yta så fäster nästa lager fint.
Slå på en ny runda när det satt sig, efter någon timme. Så jobbar du dig ut till rätt nivå. När du är ute vid väggnivå så slår du på och efter det drar du av med något rakt ( en bräda), som du kasar mot den gamla väggen.
Slå på lite lagom, så mycket så det inte börjar kasa.
Släta inte till det utan låt det ha en ojämn yta så fäster nästa lager fint.
Slå på en ny runda när det satt sig, efter någon timme. Så jobbar du dig ut till rätt nivå. När du är ute vid väggnivå så slår du på och efter det drar du av med något rakt ( en bräda), som du kasar mot den gamla väggen.
Klicka här för att svara