Sitter och gör patchkablar till patchpanelen men fattar inte hur dragavlastningen ska skapas då man trycker ihop kontakten i tången? Stiften trycks in mot ledarna och i bakkant på kontakten pressas en "tapp" ner mot ytterhöljet på kabeln men det blir ju ingen bestående låsning av höljet. Efteråt kan jag lätt dra i höljet. Känns som något steg/någon del saknas..?

Om inte tappen i bakkant låser fast så är det fel typ av kontakt till kabeln. Det finns minst tre olika storlekar på kabelingången.

Fel kabel eller så skalar du för långt. Tappen pressas ner och låser höljet.

Får man fråga varför du klämmer egna patchkablar när du har en patchpanel? Köpta kablar är löjligt billiga och är kontrollerade vad gäller transmission.

S
använder man pachpaneler hemma?

SBH skrev:
använder man pachpaneler hemma?
Ja. Om man har fler än 2 uttag och vill göra det jobbet ordentligt.

S
någon form av lan?

S
jag är bara glad att nätet funkar hemma. har ingen aning om resten

Låt bli att dra i kablarna bara så ska du se att de klarar sig. Eller köp riktiga kablar, de är ju löjligt billiga.

Klacken i bakkant ska låsa fast höljet, men hur mycket som helst tål det ändå inte. Går att dra ur höljet ur kontaken ändå men om det görs på en rätt utförd kontakt ä troligtvis kabeln skrot efteråt.
Alla hemmanätverk o övriga lokala nätverk också, är lan (local area network)
Jag har 4 dubbeluttag hemma, o skulle aldrig få för mig att utelämna patchpanelen. Mitt lilla nät gör 10 kablar o skulle bli rörigt att ha alla lösa i en hög vid switchen där de går samman.

Demmpa skrev:
Om inte tappen i bakkant låser fast så är det fel typ av kontakt till kabeln. Det finns minst tre olika storlekar på kabelingången.
Ok, så kabeln kan vara för tunn för kontakten? Får kolla. Dom är köpta på samma ställe men vid olika tillfällen så det är möjligt.
Har 43 uttag runt om i huset så det blir lite smidigare med en riktig panel. Och jag gör egna kablar för att det blir billigare så samtidigt som man slipper onödigt långa kablar som stökar till.

Hittade 25cm kabel på Biltema :)
Var så gullig så jag bara måste ha en :D

Tv, telefon, internet.
Drar man 1 (eller 2) uttag i varje rum så blir det en del i en villa.
Installationskabeln är enkeltrådig medans patchkabel är flertrådig.
Installationskabeln skall installeras, och avslutas i uttag.

Paddy skrev:
...Och jag gör egna kablar för att det blir billigare så samtidigt som man slipper onödigt långa kablar som stökar till.
Tänk då på att impedansproblem ökar expontiellt med kortare kabellängd. Gör du dem själv är det ytterligare en osäkerhetsfaktor som förstärker analoga problem. Med 100MBit får du även problem med felkorrigering på korta patchkablar. Gigabit har inte samma digitala problem.
- Var därför väldigt noga med att inte tvinna upp paren för mycket. 13 mm är max enligt standarden, men det behöver man inte stirra sig blind på.
- "Green Power"-switchar i konsumentklass kan dessutom få problem med korta patchkablar eftersom switchen uppfattar en kort kabel som "ingen kabel" och därför stänger av porten.

Därav mitt tips att köpa patchkablar och därmed slippa ev. svårsökta problem.

Räknade ut att mina 44,5 cm färgmärkta kablar kostar 26:- och tar runt 15 min att göra. Delarna är köpta på Kjell & co. Behöver 20 st. Switchen tycks inte ha några problem med dom än så länge iaf. Ska lägga upp en bild på hur dragavlastningen ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.