3 793 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Hur funkar det med kronofogden?
Sida 1 av 2
I en del diskussioner dyker det upp råd om kronofogden och handräckning när det gäller att få bort/flytta bilar/båtar/husvagnar etc.
Finns det någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar och hur det fungerar rent praktiskt.
Är inte intresserad av där hot om kronofogden använts och det funkat utan av kronofogdens egna jobb.
/ATW
Finns det någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar och hur det fungerar rent praktiskt.
Är inte intresserad av där hot om kronofogden använts och det funkat utan av kronofogdens egna jobb.
/ATW
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 402 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 402 inlägg
Och det varierar antagligen över landet och med tiden också, beroende på hur hårt belastade ett visst kontor är vid en viss tidpunkt.
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider
Problemet jag känner när det gäller att använda kronofogden till att flytta tex bilar är att du själv får ligga ute med pengar för bärgning etc, dom kräver det i sin tur av ägaren men ägaren har redan 1736154819 kr i skuld vilket gör att du aldrig får tillbaka pengarna.A ArneTW skrev:I en del diskussioner dyker det upp råd om kronofogden och handräckning när det gäller att få bort/flytta bilar/båtar/husvagnar etc.
/ATW
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Flytta bilar kan nog ta väldigt lång tid...........ärendet börjar med att personen ska delges beslutet men rent krasst så brukar ett visst klientel inte bry sig så mycket om delgivningar från kronofogden........utan det ingen fortsättning i ärendet........
Som jag fattar det:
Du registrerar en fordran hos kronofogden, det kostar några hundra.
Kronofogden hör av sig till den det gäller.
Fordran bestrids (nästan alltid)
Kronofogden gör inget mer utan du får stämma personen i tingsrätten.
När du fått rätt där kommer kronofogden driva in din skuld.
Ingen aning om tidsramarna här men jag gissar att det är mycket ovanligt att privatpersoner lyckas driva in några skulder och jag hade gissat att det är som under kommunismen alltså femårsplaner man får jobba med....🤔😅
Du registrerar en fordran hos kronofogden, det kostar några hundra.
Kronofogden hör av sig till den det gäller.
Fordran bestrids (nästan alltid)
Kronofogden gör inget mer utan du får stämma personen i tingsrätten.
När du fått rätt där kommer kronofogden driva in din skuld.
Ingen aning om tidsramarna här men jag gissar att det är mycket ovanligt att privatpersoner lyckas driva in några skulder och jag hade gissat att det är som under kommunismen alltså femårsplaner man får jobba med....🤔😅
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Du missar en grej, om man inte tar del av delgivningen så är man inte delgiven och behöver inte ens bestrida. Ärendet tar stopp redan där.
Tyvärr är det nog så att om man vill bli av med skrot som någon placerat på ens fastighet inom någon slags rimlig tid är man sannolikt tvungen att ta lagen i egna händer. (Detta gäller när ägaren är okänd eller om det är någon slags målvakt.)
Om man vet vem ägaren är och denne faktiskt har resurser (typ grannen) så kan ju den lagliga vägen fungera... fast väldigt långsamt.
Om man vet vem ägaren är och denne faktiskt har resurser (typ grannen) så kan ju den lagliga vägen fungera... fast väldigt långsamt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
jo, inte just med bilar men väl obetalda fakturor. Håll dig undan delgivningen bara så slipper man allting. I många andra länder till exempel storbritannien är det rätten som avgör om man är skyldig nåt eller inte och väl avgjort så kan fogden driva in. Sen får man överklaga och begära pengar tillbaka om man anser att sakfrågan är fel. I mesiga sverige så är det den som är skyldig pengar som på sätt och vis avgör saken själv. Utan delgivning så har inte personen "erkänt" och det handlar ju bara om att man ska kvittera ut försändelsen. Det räcker. Men gör man inte det så kan delgivningen dra ut i flera år och varje år tar de betalt och till slut så kan de prova med polisen och du kan även få delge själv också om man vill. Det kanske är så man ska göra........Farstatjej90 skrev:
Vet inte om reglerna har ändrats men för sisådär 30 år sedan gällde att vid tredje delgivningsförsöket ansågs man delgiven även vid misslyckat försök. Jag gissar att fogden i samband med detta skrev i någon tidning också.S Stefan1972 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
Fast delgivningen genomförs med mer och mer insisterande delgivningsmän. Och normalt sett så lyckas det till slut. Sedan finns det "proffesionella" målvakter som kan vara väldigt svåra att delge. Jag vet ett fall där delgivning gjordes inne på psykakuten till en person som just "återupplivats" efter ett självmordsförsök.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Ingen aning. Har inte varit så de senaste två gångerna för min del. De försökte tre ggr plus polis en gång med den sista och det var inom ett år. Sen ville de ha betalt för ett nytt år med nya försök......och skulden var inte jättestor så det var liksom ingen ide..........
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
Fick det förklarat för mig då för ca 30 år sedan. Vi hade ett fall i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. Efter några misslyckade försök gör delgivningsmannen en .sk "spikning", namnet kommer av att man förr faktiskt spikade upp delgivningen på ytterdörren, och det förutsätts att man hittat och läst delgivningen en vecka senare. Numera läggs handlingen i brevlådan istället för uppspikning. Men det måste vara på en address där det är känt att personen vistas. I vårt fall var det en proffs målvakt. Han undgick spikning genom att precis innan ringa till fogden och berätta att han numera bodde på en address i Västerås, delgivningen flyttades dit, efter lämplig tid påstod han sig ha flyttat till Södertälje osv. När detta hade pågått i 18 månader, frågade polisens delgivn. man om jag hade någon koll på var vår medlem fanns. Jag berättade att han dykt upp en gång efter att hans advokat uppmanat honom att kontrollera ngt i lägenheten (det antyddes att även hans advokat hade fordringar på honom).Y YuGi skrev:
Senare samma dag blev han delgiven. Poliserna som just hade lämnat vår expedition hörde ett larm om pågående inbrott i hans lägenhet. Och eftersom de var på plats tog de larmet. Och tyckte det vore bra om hans advokat meddelades om att det var inbrott. Medlemmen dök upp på plats och delgavs.
På den tiden fanns det en telefonkiosk precis mellan vår expedition och där de hade parkerat polisbilen... Jag måste säga att jag var imponerat förvånad.
Redigerat: