Det har kopplats in ytterligare en golvvärmefördelare med vidmonterad cirkulationspump som matar ca 100 kvm.
Nya fördelaren är kopplad mot bergvärmepumpens "radiatorslinga 1" som inte använts tidigare (tanken från början var att dra in radiatorer, men nu blev det grundlig renovering och golvvärme i den delen också).
Resten av huset är i två plan med varsin fördelare, de matas av bergvärmepumpens "radiatorslinga 2" (med shuntgrupp/cirkulationspump som sitter ovanför bergvärmepumpen) och värmen har tills nu inte varit ett problem där.
Problemet nu är att rummen på övre våningen (samt ngt rum på nedre våningen) inte blir tillräckligt varma. Det är inte så att det inte blir varmt alls, men de ligger ett par grader kallare. Jag fick för mig att det kunde vara för dålig fart på vattnet i rören och noterade att båda cirkulationspumparna är inställda på "proportioneligt tryck" medan LK rekommenderar konstant tryck. Det jag tror är bergvärmepumpens (ctc ecoheat 300) radiatorpump står på 3 av 3.
Konstigt med "flera pumpar efter varandra" för mig som inte förstår så mycket av detta
Nog borde jag väl kunna testa att ställa om de två LK cirkulationspumparna till konstant tryck? Några andra tips?
Har styrt med en Ngenic tune (i rum med "för högt ställd temp") men det känns som att det finns ett grundproblem som jag inte bör lösa genom att flytta Ngenic till övervåningen sas.
Nya fördelaren är kopplad mot bergvärmepumpens "radiatorslinga 1" som inte använts tidigare (tanken från början var att dra in radiatorer, men nu blev det grundlig renovering och golvvärme i den delen också).
Resten av huset är i två plan med varsin fördelare, de matas av bergvärmepumpens "radiatorslinga 2" (med shuntgrupp/cirkulationspump som sitter ovanför bergvärmepumpen) och värmen har tills nu inte varit ett problem där.
Problemet nu är att rummen på övre våningen (samt ngt rum på nedre våningen) inte blir tillräckligt varma. Det är inte så att det inte blir varmt alls, men de ligger ett par grader kallare. Jag fick för mig att det kunde vara för dålig fart på vattnet i rören och noterade att båda cirkulationspumparna är inställda på "proportioneligt tryck" medan LK rekommenderar konstant tryck. Det jag tror är bergvärmepumpens (ctc ecoheat 300) radiatorpump står på 3 av 3.
Konstigt med "flera pumpar efter varandra" för mig som inte förstår så mycket av detta
Har styrt med en Ngenic tune (i rum med "för högt ställd temp") men det känns som att det finns ett grundproblem som jag inte bör lösa genom att flytta Ngenic till övervåningen sas.
Det är alltså bara golvvärme i hela huset?
Då behöver du inte ha någon golvvärmeshunt (med egen cirkulationspump), utan allt kan kopplas direkt på bergvärmepumpen, eventuellt en kraftigare cirkulationspump i värmepumpen.
Ta och rita upp exakt hur allt är kopplat idag, blir lättare för alla att förstå.
Sen kan det behövas en injustering av förinställningen på fördelarna så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje slinga.
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Då behöver du inte ha någon golvvärmeshunt (med egen cirkulationspump), utan allt kan kopplas direkt på bergvärmepumpen, eventuellt en kraftigare cirkulationspump i värmepumpen.
Ta och rita upp exakt hur allt är kopplat idag, blir lättare för alla att förstå.
Finns det en golvvärmeshunt så behövs det en egen cirkulationspump efter shunten för att cirkulera vattnet i slingorna.P phile skrev:
Där kan vara felet.P phile skrev:
Sen kan det behövas en injustering av förinställningen på fördelarna så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje slinga.
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Tack för svar.
Fyller på med info:
Amatörskiss
Pumpen
Shuntgruppen lite närmre.
Cirkulationspump Wilo Yonos PARA RS25/6-RKA M
Ny GVF
Cirkulationspump Grundfos UPM3 Auto L 15-70 130
GVF plan 1
GVF plan 2
Medveten om detta, jag har ställt kurvorna likadant för de två kretsarna i bvp och tänkte att det kanske kunde duga, det är nog en del rörjobb att ta bort den. Kanske kan den ställas in så att den "inte shuntar" på ngt sätt?Demmpa skrev:
Fyller på med info:
Amatörskiss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen
Logga in
Skapa konto
Shuntgruppen lite närmre.
Cirkulationspump Wilo Yonos PARA RS25/6-RKA M
Logga in
Skapa konto
Ny GVF
Cirkulationspump Grundfos UPM3 Auto L 15-70 130
Logga in
Skapa konto
GVF plan 1
Logga in
Skapa konto
GVF plan 2
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Enligt bilderna, så är alla slimgor helt öppna, det fattas flöde från VP att försörja allt. Pumpen i VP måste ha kraft att trycka på flödet till allt. Den ska ha en lite överkapasitet. Så ställ om alla pumpar till konstant drift och ingen tryckregkering, bara raka spår.
Ingen baypass på någon fördelare, då ska det minst vara en slinga helt öppen utan ställdon. Lämpligt med dom som går till bad. Detta för att inte VP och matarpump i VP ska få fnatt, när ställdon stängr av, kanske helt vår-sommar-höst. Ingen av dom får gå mot stängt flöde. VP kan lösa på högtryck och matarpumpen börja koka invärtes om inget flöde finns och kan kyla ner dom.
Ingen baypass på någon fördelare, då ska det minst vara en slinga helt öppen utan ställdon. Lämpligt med dom som går till bad. Detta för att inte VP och matarpump i VP ska få fnatt, när ställdon stängr av, kanske helt vår-sommar-höst. Ingen av dom får gå mot stängt flöde. VP kan lösa på högtryck och matarpumpen börja koka invärtes om inget flöde finns och kan kyla ner dom.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför funkar det inte? Plejd + hide a light core smart 45
Belysning -
Varför funkar det inte med denna externa dimmern till ledlisten?
Belysning -
Varför funkar det inte att byta till LED-lampor i adventsstaken
El -
Vad är detta för typ av karmskruv? T-nyckel funkar inte.
Fönster & Dörrar -
Värmekabel i PEM slang ovan mark vintertid, funkar det?
Värme allmänt