Hej
Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut hur mitt värmesystem fungerar?
Såhär är det: Vi har en panna (oljepanna ombyggd med en gasbrännare), en Luft/Vatten-värmepump, nånting som kallas "kamrörsbatteri" och en reglerutrustning där man kan ställa kurvlutning m m för dag respektive nat. Reglerutrustningen är kopplade till de båda "shuntarna" i systemet, och den har också en givare som sitter utomhus. Och så finns det en jäkla massa rör som går fram och tillbaka i pannrummet.
Jag bifogar en fil som visar hur rördragningen är gjord. Där jag har satt pilar på strecken är där jag har gissat flödesriktningen. Men det jag inte överhuvudtaget förstår är hur kamrörsbatteriet fungerar, hur det är inkopplat, och hur det är tänkt att fungera.
Tanken med värmesystemet är att värmepumpen ska "stötta" gaspannan. Nån rörmokare sa att VP "förvärmer" vattnet innan det kommer till pannan.
Är det nån som kan förklara hur vätskorna flödar i mitt system, vad kamrörsbatteriet har för funktion, hur det förmodligen ser ut inuti osv? Kladda gärna på min skiss och ladda upp en ny variant.
Tack på förhand!
Mvh Jimmy