Jag vill kunna stänga av och tappa ut vattenrören som går in i köket (till höger i bild) för att kunna stänga av värmen där över vintern.
Vilket är det bästa sättet att göra detta på?

Jag lyckas inte klura ut hur jag ska göra för jag har inte lyckats googla mig till hur en trevägskoppling med kulventil fungerar.
När man stänger av kranen, kan vatten flöda någonstans då? I så fall, mellan vilka kopplingspunkter?

• Vattenrör under diskbänk med trevägskoppling och kulventil markerade med röda pilar, samt avloppsslang i plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om bilden är från utrymmet som kommer bli kallt så behöver du hitta en punkt längre bak i systemet att stänga och tappa vid. Annars fryser det sönder i rören precis innan din avstängning.

Nej, rören som försvinner in i väggen går tillköket som han vill kunna kallställa.
Det skrev han ju.

• Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Ah, jag som läste dåligt

• Gilla
Malte Önnestam
  • Laddar…
För att förtydliga min fråga lite så undrar jag om det räcker med att jag installerar trevägskopplingar med ballofixventil där mina röda pilar är för att lösa både avstängning och avtappning eller behövs en annan lösning?

Malte Önnestam Malte Önnestam skrev:
För att förtydliga min fråga lite så undrar jag om det räcker med att jag installerar trevägskopplingar med ballofixventil där mina röda pilar är för att lösa både avstängning och avtappning eller behövs en annan lösning?
Sannolikt så ja.
Öppet mot köket och ut så rinner vattnet från köket ut där, och med öppna kranar i köket kan du dessutom suga ut eventuellt vatten med dammsugare.

hsd
Trevägaren stänger av alla 3 vägarna,
Trevägsventiler med avstängningsvred, varianter från Broen Ballofix och INF, visas i sökresultat.
Skapa konto

men det finns även en variant där man beroende på hur vredet ställts stänger en väg och de andra 2 är öppna

hsd hsd skrev:
men det finns även en variant där man beroende på hur vredet ställts stänger en väg och de andra 2 är öppna
Det är en sådan TS behöver.
Det behöver ju inte vara en "ballofix" utan vilken trevägsventil som helst som passar på rören fixar uppgiften.

Krilleman
Jag vill kunna stänga av och tappa ut vattenrören som går in i köket (till höger i bild) för att kunna stänga av värmen där över vintern.
Vilket är det bästa sättet att göra detta på?
Jag tror det enklaste är att köra Stödhylsa --> ventiler --> Dubbelmutter --> T-rör (istället för vinklarna) --> Plugg.

Lossa pluggarna och dränera där i tex en bunke, en gång per år.
Återmontera pluggarna efter dränering är klar. (Lämna aldrig öppna ändar över tid!)

Hornbach 759:-
Rinkaby 906:-

Skärmdump av en varukorg från en byggbutik med Vattette rördelar som kulventil, T-koppling, dubbelmutter, plugg och stödhylsa, totalt 758,90 kr.
Skapa konto

Webbutikens köpkorg visar artiklar för rörinstallation: 2 stödhylsor, 2 proppar, 2 T-rör, 2 dubbelmuttrar och 2 kulventiler. Total kostnad: 906 kr.
Skapa konto

• Gilla
The Dankster och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte bara byta dom två vinkel-kopplingarna till två vinkel- balofixer?

Med tanke på hur förvirrande en trevägsventil kan vara så kanske det är en bättre ide att använda separata ballofixer för avstängning respektive avtappning? Man vrider ju inte på dom så ofta, och det är lätt att glömma hur den ska stå

Krilleman
Det är dock en liten diff i bygglängd på vanligt T-rör och ventil-varianten.

Men det kanske går trots allt...

Kulventil T-rör med mått och bygglängder för olika dimensioner; dimension 12 x Dy markerad med mått 34, 12, 34, 12, 34, och 12,5.
Ritning av T-rör med måttangivelser samt en tabell som visar dimensioner för olika rörstorlekar, med fokus på storlek 12 markerad.
Skapa konto

Nu är det klart! Jag kompromissade lite och hoppade över ventilerna. Eftersom jag alltid stänger av vattnet i hela stugan när jag inte är här på vintern, och det bara handlar om några få gånger per år, så får jag helt enkelt göra några fler tömningar än om jag hade haft möjlighet att stänga av vattnet till köket. Men ärligt talat hade jag nog blivit frustrerad över att inte ha vatten i köket och satt på det ändå till slut.
Stort tack för allt stöd!

• Vattenrör och avloppsslang under diskbänk i stuga utan ventiler för avstängning.
    Skapa konto
Nu är det klart! Jag kompromissade lite och hoppade över ventilerna. Eftersom jag alltid stänger av vattnet i hela stugan när jag inte är här på vintern, och det bara handlar om några få gånger per år, så får jag helt enkelt göra några fler tömningar än om jag hade haft möjlighet att stänga av vattnet till köket. Men ärligt talat hade jag nog blivit frustrerad över att inte ha vatten i köket och satt på det ändå till slut.
Stort tack för allt stöd!
Det där kanske funkar, men att bara tömma delar av systemet utan ventiler känns som upplagt för att glömma nåt öppet när man slår på vattnet.

Sant! Jag får se till att sätta tillbaka locken direkt efter tömning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.