Jag vill kunna stänga av och tappa ut vattenrören som går in i köket (till höger i bild) för att kunna stänga av värmen där över vintern.
Vilket är det bästa sättet att göra detta på?
Jag lyckas inte klura ut hur jag ska göra för jag har inte lyckats googla mig till hur en trevägskoppling med kulventil fungerar.
När man stänger av kranen, kan vatten flöda någonstans då? I så fall, mellan vilka kopplingspunkter?
Vilket är det bästa sättet att göra detta på?
Jag lyckas inte klura ut hur jag ska göra för jag har inte lyckats googla mig till hur en trevägskoppling med kulventil fungerar.
När man stänger av kranen, kan vatten flöda någonstans då? I så fall, mellan vilka kopplingspunkter?
Nej, rören som försvinner in i väggen går tillköket som han vill kunna kallställa.
Det skrev han ju.
Det skrev han ju.
För att förtydliga min fråga lite så undrar jag om det räcker med att jag installerar trevägskopplingar med ballofixventil där mina röda pilar är för att lösa både avstängning och avtappning eller behövs en annan lösning?
Sannolikt så ja.Malte Önnestam skrev:
Öppet mot köket och ut så rinner vattnet från köket ut där, och med öppna kranar i köket kan du dessutom suga ut eventuellt vatten med dammsugare.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 128 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 128 inlägg
Jag tror det enklaste är att köra Stödhylsa --> ventiler --> Dubbelmutter --> T-rör (istället för vinklarna) --> Plugg.Malte Önnestam skrev:
Lossa pluggarna och dränera där i tex en bunke, en gång per år.
Återmontera pluggarna efter dränering är klar. (Lämna aldrig öppna ändar över tid!)
Hornbach 759:-
Rinkaby 906:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara byta dom två vinkel-kopplingarna till två vinkel- balofixer?
Med tanke på hur förvirrande en trevägsventil kan vara så kanske det är en bättre ide att använda separata ballofixer för avstängning respektive avtappning? Man vrider ju inte på dom så ofta, och det är lätt att glömma hur den ska stå
Nu är det klart! Jag kompromissade lite och hoppade över ventilerna. Eftersom jag alltid stänger av vattnet i hela stugan när jag inte är här på vintern, och det bara handlar om några få gånger per år, så får jag helt enkelt göra några fler tömningar än om jag hade haft möjlighet att stänga av vattnet till köket. Men ärligt talat hade jag nog blivit frustrerad över att inte ha vatten i köket och satt på det ändå till slut.
Stort tack för allt stöd!
Det där kanske funkar, men att bara tömma delar av systemet utan ventiler känns som upplagt för att glömma nåt öppet när man slår på vattnet.Malte Önnestam skrev:
Nu är det klart! Jag kompromissade lite och hoppade över ventilerna. Eftersom jag alltid stänger av vattnet i hela stugan när jag inte är här på vintern, och det bara handlar om några få gånger per år, så får jag helt enkelt göra några fler tömningar än om jag hade haft möjlighet att stänga av vattnet till köket. Men ärligt talat hade jag nog blivit frustrerad över att inte ha vatten i köket och satt på det ändå till slut.
Sant! Jag får se till att sätta tillbaka locken direkt efter tömning.