Av ren nyfikenhet undrar jag. När man kopplar in en elektrisk pryl med den typen av transformator och kabel som syns på bilden. Hur fungerar den?

Till höger har vi ju strömsladden som går in i väggen.

I mitten har vi ju transformatorn som ser till att den elektriska prylen får rätt volt etc…

Och till vänster är ju sladden som går in i den elektriska prylen.

Det jag funderar på är. I kabeln som är längst till höger, belastas den med vägguttagets fulla kraft?
Dvs 10 ampere 230 volt? Eller belastas den bara med kraften som transformatorn ”ber om” ?

• Svart strömadapter med märkningen "Green Cell", kablar och EU-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är en vanlig strömkabel.
Så 230 volt.
Eller jag förstår kanske inte riktigt vad du menar:thinking:

Står det inte Input 1.5A
Närbild på etikett, strömförsörjningsadapter, tekniska specifikationer, markerad text, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Aha! Så det som står under rubriken INPUT är det som transformatorn hämtar från vägguttaget via strömkabeln?

Tänkte att det kanske var så att i sladden till höger i bilden alltid kör full kraft, och att transformatorn bara reglerar vad den skickar vidare när strömmen passerat den. Men transformatorn reglerar också alltså vad som hämtas från vägguttaget via strömkabeln som är inkopplad i vägguttaget?

Det som står under "input" på transformatorn är vad transformatorn tar som mest från vägguttaget. Detta värde uppnås bara när transformatorn belastas maximalt på "output" och/eller vid uppstart.

Det som står under "output" är vad transformatorn max kan leverera (utan att gå sönder).

Men exakt hur mycket transformatorn levererar och hur mycket den tar från vägguttaget beror på utrustningen som transformatorn är ansluten till.

• Gilla
Quest och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det som står under "input" på transformatorn är vad transformatorn tar som mest från vägguttaget. Detta värde uppnås bara när transformatorn belastas maximalt på "output" och/eller vid uppstart.

Det som står under "output" är vad transformatorn max kan leverera (utan att gå sönder).

Men exakt hur mycket transformatorn levererar och hur mycket den tar från vägguttaget beror på utrustningen som transformatorn är ansluten till.
Aha då förstår jag! Tror jag. Så om den elektriska produkten är helt 100% avslagen (ej I standby) så finns det helt enkelt ingen ström alls i kabeln som är kopplad till vägguttaget. Strömmen cirkulerar då liksom bara ”bakom vägguttaget” i väntan på att den elektriska prylen slås på?

Q Quest skrev:
Aha då förstår jag! Tror jag. Så om den elektriska produkten är helt 100% avslagen (ej I standby) så finns det helt enkelt ingen ström alls i kabeln som är kopplad till vägguttaget. Strömmen cirkulerar då liksom bara ”bakom vägguttaget” i väntan på att den elektriska prylen slås på?
Nej den kan fortfarande ha en tomgångsström även om den anslutna apparaten är avslagen, eller inte ens ansluten.

Nja, det som hela tiden ligger och lurar i väggen är spänningen, 230V. Beroende på vad som kopplas mellan nolla och fas så går det olika mycket ström genom det. En 60W glödlampa tex, släpper bara igenom 0,25A. En öppen strömbrytare släpper inte igenom någonting, och en stängd släpper igenom hur mycket som helst (nästan). En 60W följt av en strömbrytare växlar därmed mellan 0,25A (stängd) och 0 A (öppen).

Finns olika konstruktioner på transformatorer, numera drar en apparat ansluten till transformator normalt ingen ström (el) om den är avstängd. Men lätt att kolla, är transformatorn varm även om apparaten är avstängd så förbrukar den..
Energi är det vi betalar för på elräkningen, och oftast är det värme det handlar om (ljus är strålningsenergi, en ac avger massor av värme utomhus etc)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.