Har lagt Isolas platonmatta med uppvik och nu när parketten är lagd så skulle jag sätta på ventilerade golvsocklar. Missade att Isola hade en egen modell av socklar så köpte ventilerade socklar från Södra istället. Det var dumt gjort såg jag nu när första sockeln skulle på plats. Södras är endast nedfrästa var 30 cm ungefär och sedan ”raka” vilket gör att hela sockeln inte passar med Isolas uppvik. Hur löser jag detta enklast? Slipa ner var 30e cm? Överhandfräs? Vill helst bli klar nu men förstår att tredje lösningen är att sälja dessa och köpa Isolas… Har på bilden ringat in delen där den är urfräst och passar med Isolas uppvik och gjort ett kryss där den inte passar och behöver tunnas ut. Tips? Tack på förhand!

• Golvsockel på parkett med platonmatta och blå markeringar som visar var sockeln passar respektive inte passar med uppviket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbit med urfräst sektion och kryss, bredvid linjal som mäter urfräsningen på ventilerad golvsockel.
    Skapa konto
Överhandsfräs, bordssåg eller hyvel är verktygen jag ser löser problemet.

Men hur ska det kunna ventilera om sockeln ligger tätt mot golv och mot vägg ovanför uppviket?

Har du kikat närmare på isolas sockel? Tror att den ser typ lika ut. Enligt isolas manual ska uppviket skäras jämns med golvet när man ska använda ventilerade socklar. Så sockeln kommer alltså att delvis täppa för uppviket och alltså bara ventilera på delar av sockelns längd.
Kika gärna i manualen

• Gilla
M H
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Har du kikat närmare på isolas sockel? Tror att den ser typ lika ut. Enligt isolas manual ska uppviket skäras jämns med golvet när man ska använda ventilerade socklar. Så sockeln kommer alltså att delvis täppa för uppviket och alltså bara ventilera på delar av sockelns längd.
Kika gärna i manualen
Nä, Isolas är fräst hela vägen så den är tunnare längst ner hela vägen. Pratade med en på Isola och han tyckte jag skulle fräsa ut var 30e cm om jag använde Södras socklar men det känns faktiskt lite överkurs. Lär ju ventileras ändå vid övriga ”öppningar”.

Såg nu att uppviken ska skäras längs golvet. Skönt ändå!

• Gilla
Jävligtlat
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Överhandsfräs, bordssåg eller hyvel är verktygen jag ser löser problemet.

Men hur ska det kunna ventilera om sockeln ligger tätt mot golv och mot vägg ovanför uppviket?
Listen är inte tät hela vägen. Så här blir det.

• Illustration av golvkonstruktion med träplankor och lager av blått ventilationsmaterial. Luftcirkulation visas, lyfter fram otäta lister.
    Skapa konto
Skär av plasten som sticker upp över golvet. Är helt enligt platons egna instruktioner!

• Gilla
M H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.