Jag har ett 20-tal plåtar av fantompannan (ca 220*116cm) som har blivit över och som ligger kvar på pallen de kom på, frågan är hur jag bäst förvarar dem?
Jag har tänkt bygga virkesförvaring likt denna https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=2109331#p2109331 och kan då lägga pallen under första hyllnivån eller ställa dem lutade mot ena långsidan om jag ska ha dem där (vet just nu inte var jag annars gör av dem). Ståendes på sidan så blir det lätt att ta bara enstaka plåtar men riskerar de att ta onödigt mycket stryk när de står så? Liggandes under så klarar de sig definitivt bra men det blir knöligare att ta ut bara någon enstaka.

C
Har du något lämpligt vindsutrymme där du kan få in dem? Har noterat att vanligtvis är där överbliven takplåt återfinns. Och det är nog rätt smart, för där ligger de ifred, är inte ivägen, och i ärlighetens namn lär du knappast behöva komma åt dem i tid och otid.

Plats i garage/förråd eller kanske i krypgrunden/plintgrunden/källaren?

C cpalm skrev:
Har du något lämpligt vindsutrymme där du kan få in dem? Har noterat att vanligtvis är där överbliven takplåt återfinns. Och det är nog rätt smart, för där ligger de ifred, är inte ivägen, och i ärlighetens namn lär du knappast behöva komma åt dem i tid och otid.
Tyvärr inte. Det enda som finns är en minimal vindslucka och sprutisolerat så pass att de knappt ens finns utrymme att krypa om man nu hade kunnat krypa ovanpå isoleringen.

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Plats i garage/förråd eller kanske i krypgrunden/plintgrunden/källaren?
Inget sånt. De få förråden som finns är så knökfulla att vi har fått slänga upp några förrådstält för att få plats och plintgrunden är full med annat byggmaterial. Den enda grusade ytan vi har just nu där de kan vara är där vi måste bygga virkesförråd så därför är en kombinationsförvaring just nu min tanke men jag kan inte bestämma mig för vad som blir bästa lösningen där.

Ryck lös några plåtar och lägg dem som lutande tak över några pallar, som skydd mot väder och vind.
Lägg plåtarna på pallarna.
Svårare behöver det inte vara.

Kostar heller inte många kronor.

H Hybro skrev:
Ryck lös några plåtar och lägg dem som lutande tak över några pallar, som skydd mot väder och vind.
Lägg plåtarna på pallarna.
Svårare behöver det inte vara.

Kostar heller inte många kronor.
De har legat rakt upp o ner på sin pall i snart 10 år (de minskar i antal för varje år som går) mitt på gräsmattan men nu blev den delen av trädgården äntligen fixad så de kan inte vara kvar där längre. Så mitt problem är inte hur jag skyddar dem mot väder o vind utan problemet är att få plats med dem någonstans där de är ur vägen utan att de blir förstörda (alltså i sin utformning som ex knöliga kanter, inte hur de ser ut visuellt) men att det fortfarande går att ta ut någon enstaka plåt lite då och då. Enda platsen jag just nu kommer på är den delen där vi måste bygga virkesförvaring och det mest praktiska hade varit att ha dem stående men jag vet inte hur stor risken är att de tar stryk av det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.