673 läst ·
2 svar
673 läst
2 svar
Hur förlänga växthussäsong ?
Det här har väl stötts o blötts massor av gånger.
tycker ni ”inte nu igen” så snälla ge mig en länk.
Jag funderar på hur jag skulle kunna förlänga säsongen.
Det pratas ofta om passiv-växthus och att kunna odla hela året.
Intressantare tycker jag det är med semipassiv och förlängd säsong
Jag får bygga max 10 m² på min koloni.
Med semipassiv menar jag att man kan ha viss elförbrukning för att förflytta värmen.
Man kan ju , passivt, ha svarta vattentunnor för att magasinera. Det blir ju svårt att ha så mycket vatten inne. Det tar för mycket odlingsplats.
Min tanke är istället svart poolvärmareslang på norrvägg som cirkulerar med en poolpump till ett 1m3 kärl som står utanför och är välisolerat. Jag har sett solfångare i svart låda bakom glas. En sådan skulla man ju kunna bygga.
Om 30 meter poolslang kunde göra så att tempen steg 10 grader i kärlet så skulle det betyda 11kwh att använda under natten.
Det skulle betyda att jag sänker tempen när det är varmt och ger tillbaka det
när det är kallt.
Är det rimligt med en sådan temperaturökning?
Om ett sådant system kunde leda till att man kunde börja några veckor tidigare och förlänga säsongen med några veckor så skulle jag tycka det var värt det
Vi bodde i Frankrike i 11 år och odlade och fick de mest fantastiska tomater på friland.
Nu har vi försökt i Sverige på friland i 2 år och dom är inte i närheten av dom Franska
Det skulle vara roligt om dessa växthusodlade kunde bli det
tycker ni ”inte nu igen” så snälla ge mig en länk.
Jag funderar på hur jag skulle kunna förlänga säsongen.
Det pratas ofta om passiv-växthus och att kunna odla hela året.
Intressantare tycker jag det är med semipassiv och förlängd säsong
Jag får bygga max 10 m² på min koloni.
Med semipassiv menar jag att man kan ha viss elförbrukning för att förflytta värmen.
Man kan ju , passivt, ha svarta vattentunnor för att magasinera. Det blir ju svårt att ha så mycket vatten inne. Det tar för mycket odlingsplats.
Min tanke är istället svart poolvärmareslang på norrvägg som cirkulerar med en poolpump till ett 1m3 kärl som står utanför och är välisolerat. Jag har sett solfångare i svart låda bakom glas. En sådan skulla man ju kunna bygga.
Om 30 meter poolslang kunde göra så att tempen steg 10 grader i kärlet så skulle det betyda 11kwh att använda under natten.
Det skulle betyda att jag sänker tempen när det är varmt och ger tillbaka det
när det är kallt.
Är det rimligt med en sådan temperaturökning?
Om ett sådant system kunde leda till att man kunde börja några veckor tidigare och förlänga säsongen med några veckor så skulle jag tycka det var värt det
Vi bodde i Frankrike i 11 år och odlade och fick de mest fantastiska tomater på friland.
Nu har vi försökt i Sverige på friland i 2 år och dom är inte i närheten av dom Franska
Det skulle vara roligt om dessa växthusodlade kunde bli det
För att tidigarelägga säsongen funkar det antagligen bra med värmemagasinering de flesta år. Men betänk att en stor begtänsning på våren är jordtemperaturen, om det under ca 10 grader växer inte tomatens rötter och ruttnar tillslut, men att leda det uppvärmning vattnet i bäddarna kan lösa det.
Dock. Vissa år kommer det hårda bakslag och ingen magasinering kommer hjälpa mot flera dagar med minusgrader, framförallt inte om det dessutom är mulet.
Dock. Vissa år kommer det hårda bakslag och ingen magasinering kommer hjälpa mot flera dagar med minusgrader, framförallt inte om det dessutom är mulet.
Jag odlar inte i markenH hapazard skrev:För att tidigarelägga säsongen funkar det antagligen bra med värmemagasinering de flesta år. Men betänk att en stor begtänsning på våren är jordtemperaturen, om det under ca 10 grader växer inte tomatens rötter och ruttnar tillslut, men att leda det uppvärmning vattnet i bäddarna kan lösa det.
Mycket av golvytan isolerad.
Odlar i säckar.
Inte för att jag vill det, men skulle det vara risk för stark nattkyla så
och för att rädda det så kan man ju sänka ner en 1000 watt doppvärmare.
Fast jag tänker väl, sätta i växthus 1 maj eller där ikring
Klicka här för att svara