Hej hobbysnickare och experter.
Jag har just köpt en fastighet där det finns en mindre byggnad vi ska försöka ge lite kärlek. Föregående ägare har inte färdigställt ytskikt och har gissningsvis haft en säng mot väggen. Fläcken ni ser är vad vi tror huvud-flott. Kan ju såklart googla och fråga i affären men nu vänder jag mig till er som stött på liknande problem. Som jag förstår det är det inte bara att måla över det. Så hur gjorde ni? Tvätta av det innan målning och i såfall med vad? Spackla över? Vända på gipsskivorna? Byta ut hela gipsskivor?
Hit me med era bästa tips!
Jag har just köpt en fastighet där det finns en mindre byggnad vi ska försöka ge lite kärlek. Föregående ägare har inte färdigställt ytskikt och har gissningsvis haft en säng mot väggen. Fläcken ni ser är vad vi tror huvud-flott. Kan ju såklart googla och fråga i affären men nu vänder jag mig till er som stött på liknande problem. Som jag förstår det är det inte bara att måla över det. Så hur gjorde ni? Tvätta av det innan målning och i såfall med vad? Spackla över? Vända på gipsskivorna? Byta ut hela gipsskivor?
Redigerat:
Bilden försvann visst. Testade igen. Det är alltså gipsskivor, ingen tapet. Det som gör mig fundersam är hur gipsskivans papper reagerar på tvätt? Tack för tips. Spärrfärg står nu med på listan!D Dublin skrev:
Jag hade bytt det. Äckligt.
Och tänk om det blir nån skillnad i hur färgen fäster om det är fett eller nåt på ytan... nu är det lätt att byta gipsskivan men vilken ångest om ett halvår när det syns igenom och du har ett spacklat, målat och inrett rum.... 🤔
Och tänk om det blir nån skillnad i hur färgen fäster om det är fett eller nåt på ytan... nu är det lätt att byta gipsskivan men vilken ångest om ett halvår när det syns igenom och du har ett spacklat, målat och inrett rum.... 🤔
Ja det är svinäckligt. Men vi tänker återbruk och hållbarhet, så byta ut dom är det sista alternativet. Vill veta om det funkar att tvätta bort, om nån har testat det och kan berätta vore det toppen.Farstatjej90 skrev:
Det är ju svårt när ingen vet vad det är nedsmutsad med. Det är väl bara att testa, funkar det inte så byt skivorna eller sätt renoveringsgips utanpå.R Okunnig men ambitiös skrev:
Självklart är det bara att testa, men efterfrågar nån som har gjort nåt liknande. Men tack för tips! Ska undersöka om renoveringsgips kan vara ett alternativ.D Dublin skrev:
Jag hade dragit på en 6:a repgips men du får säkert bättre alternativ inom kort men det är mitt förslag.R Okunnig men ambitiös skrev:Hej hobbysnickare och experter.
Väggen ser ju sjukt sned ut men det är kanske bilden som luras😵💫
Haha japp. Du ser helt rätt, det är katastrof-snett allting. Verkar som att det intagits mycket bärs när det där byggdes. Men vi ska försöka ”sminka grisen” så gott det går.Traden skrev:
Jag hade nog tagit bort gipsen för att kolla hur det ser ut undertill.
Bättre att upptäcka och åtgärda eventuella tokigheter nu än att det kommer som en trist överraskning senare när ytskiktet är klart och snyggt.
Bättre att upptäcka och åtgärda eventuella tokigheter nu än att det kommer som en trist överraskning senare när ytskiktet är klart och snyggt.
Nu var det inte det som var frågan men tack för visat intresse.