Har några digitala veckotimrar där hela displayen lyser. De fungerar som de skall men det går inte att läsa tid eller programmera eftersom allt lyser. Har läst någonstans för ett antal år sedan om att det troligen är minnesbatteriet som gett upp och att det är därför som displayen lyser. Det stod också att man kunde reparera detta med att byta ut det befintliga batteriet för att få timern att fungera. Och det är här som mitt minne sviker, har för mig att det skulle gå att ersätta batteriet med en kondensator men hur stor och var det något mer som behövdes..??..!!..?? Här behöver jag er hjälp, är det någon som vet om det är reparerbart med en kondensator (tror det skulle vara en e-lyt) eller är det bara att kasta?
Kan bli hur dyrt som helst.
Hej
Är det en sådan här du menar, som sätts i ett eluttag?
Om de ändå är oanvändbara på grund av displayen kan du väl prova att öppna en och se om det verkar vara möjligt att byta batteriet. Om det finns skruvar på baksidan vill säga
Nya kostar ju 100 kronor så går det att byta ett batteri för 10-20 kronor så är det ju prisvärt.
Om de ändå är oanvändbara på grund av displayen kan du väl prova att öppna en och se om det verkar vara möjligt att byta batteriet. Om det finns skruvar på baksidan vill säga
Nya kostar ju 100 kronor så går det att byta ett batteri för 10-20 kronor så är det ju prisvärt.
Jag har någon som man stter i vägguttaget som också gett upp men det en som man sätter på dinskena som jag skulle vilja fixa. Har läst om hur man skulle kunna göra men var….
Den vänstra har jag ingen aning om vad tillverkaren är, tänkte moeller först men hittar ingen logga som kan tänkas stämma med det. Den högra hittar jag ingen manual till. Troligen smidigare att byta till en plejd+ev kontaktor och sen göra ett program i appen där.
Alla nya timrar är om inte oanvändbara, i varje fall svårförståeliga i brist på knappar. Knapparna har flera funktioner som man bara kan förstå med att vara nypåläst och det är man inte efter en tid då den flerfaldigt hopvikta instruktionen med liten text är utom räckhåll. En bra timer bör ha knappar som en räknare.Pjosk75 skrev:
Hej
[bild]
Den här har åtta knappar och kostar under hundra kronor:J Jochi skrev:Alla nya timrar är om inte oanvändbara, i varje fall svårförståeliga i brist på knappar. Knapparna har flera funktioner som man bara kan förstå med att vara nypåläst och det är man inte efter en tid då den flerfaldigt hopvikta instruktionen med liten text är utom räckhåll. En bra timer bör ha knappar som en räknare.
https://www.elbutik.se/product.html/namron-timer-vecka-digital
Grässlin timern har en hopviken bruksanvisning alldeles till höger om displayen 😉. Skulle alla timrar för dinskenor ha tangentbord för programmering så skulle de bli alldeles för stora och skåpen skulle ta ännu mer plats...J Jochi skrev:Alla nya timrar är om inte oanvändbara, i varje fall svårförståeliga i brist på knappar. Knapparna har flera funktioner som man bara kan förstå med att vara nypåläst och det är man inte efter en tid då den flerfaldigt hopvikta instruktionen med liten text är utom räckhåll. En bra timer bör ha knappar som en räknare.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Jag har lösa timers som liknar de i inlägg #3. Om de inte använts på ett tag tänds hela displayen när de sätts i ett uttag och man får trycka på resetknappen (ett litet hål) för att de ska fungera normalt igen.
Den högra verkar ha en liknande reset-funktion; har du testat den?
Den högra verkar ha en liknande reset-funktion; har du testat den?
Händer inget som förändrar displayens utseende när man trycker på reset. Går heller inte att se om det sker något i programminnet eftersom displayen har tänt alla "fält".
Klicka här för att svara