Hej. Jag har en dörr som kärvar och först trodde jag det var dörren som hängde snett. Men nej. Det är karmen som är sned. Mätte med vattenpass och den lilla vinkeln gör att dörren tar i. Har inte lust att byta varken dörr eller dörrkarm, och undrar om det går att hyvla ner karmen på något sätt? Jag håller nu på att slipa bort färgen inför målning så det är ett bra tillfälle att även åtgärda fel innan jag lägger på ett nytt lager färg.

Vad är bästa sättet att göra det på? Hyvla? Slipa? Såga?
Vattenpass som visar en sned dörrkarm under renovering
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass i närbild som visar ojämn nivå, indikerar sned dörrkarm problematiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Amarii skrev:
Hej. Jag har en dörr som kärvar och först trodde jag det var dörren som hängde snett. Men nej. Det är karmen som är sned. Mätte med vattenpass och den lilla vinkeln gör att dörren tar i. Har inte lust att byta varken dörr eller dörrkarm, och undrar om det går att hyvla ner karmen på något sätt? Jag håller nu på att slipa bort färgen inför målning så det är ett bra tillfälle att även åtgärda fel innan jag lägger på ett nytt lager färg.

Vad är bästa sättet att göra det på? Hyvla? Slipa? Såga?
[bild] [bild]
Hur sitter karmen fast? Spikad eller med Karlskrona?

T Tompafix skrev:
Hur sitter karmen fast? Spikad eller med Karlskrona?
Vad är Karlskrona? Jag kan inte se några spikar eller spackel som skulle kunna dölja dem. Möjligtvis limmad?

Om dörrbladet tar i karmen så är det nog enklast att hyvla (eller möjligen såga) på dörrbladet.

Haha älska stavningskontroll :crysmile: Karmskruv ska det vara :rofl:

Går det inte justera eller "bryta" lite på ena gångjärnet i karmen för att få dörrbladet i våg med karmen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.