Går igen fint upp till men inte så mycket i övrigt.

Se film

S
jag antar att det inte nyinstallerade dörrar?
Det där är rätt vanligt förekommande på gamla pardörrar. Dörrbladen är skeva och det rätt mycket jobb att åtgärda.
Måste du kunna stänga helt?

S sinuslinus skrev:
jag antar att det inte nyinstallerade dörrar?
Det där är rätt vanligt förekommande på gamla pardörrar. Dörrbladen är skeva och det rätt mycket jobb att åtgärda.
Måste du kunna stänga helt?
Det är nyinstallation av gamla dörrar. Ja hade helst önskat få igen den. Finns det inget trick?

Jag skulle också gissa på att dörrbladet har blivit skevt vilket inte är så ovanligt på äldre dörrar.

Tycker installationen i övrigt ser okey ut med en jämn glipa upptill och på gångjärnsidan.

Du får kolla om det är karmen eller dörrbladen som är skev.

Är dörrbladet/dörrbladen skeva så skulle jag lämna in dom för att bli åtgärdade.
Är inget jobb för den normalhändiga personen.

L Lutte skrev:
Jag skulle också gissa på att dörrbladet har blivit skevt vilket inte är så ovanligt på äldre dörrar.

Tycker installationen i övrigt ser okey ut med en jämn glipa upptill och på gångjärnsidan.

Du får kolla om det är karmen eller dörrbladen som är skev.

Är dörrbladet/dörrbladen skeva så skulle jag lämna in dom för att bli åtgärdade.
Är inget jobb för den normalhändiga personen.
Ok så finns inget utrymmet att justera om gångjärnen för att kompensera?

S
Smidigaste sättet är att flytta ut gångjärnen så att man kompenserar för skevheten.
När man monterar karm till pardörrar (speciellt äldre) så behöver man hänga på dörrbladen för att kunna sätta karmen lite snett efter dörrbladet. Det är inte jättevanlig kunskap bland snickare utan de sätter karmen spikrakt efter vattenpasset.

köp en gångjärnsknäckare, då kan man justera springan på ett enkelt sätt

S
M meckis skrev:
köp en gångjärnsknäckare, då kan man justera springan på ett enkelt sätt
Fast det är inte det som är problemet i det här fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.