vilken storlek gör ni på era klabbar?
funderade lite på om dom är små så får man mer yta och mer gas . grövre klabbar så borde det blir mindre gasutveckling...
uttrycket: elda grova klabbar så brinner det länge! Njao... d är väl sant men visst borde det gå mer ved då, för att man måste tillföra mer luft, som troligen med bara farten drar värmen ut i skorstenen.... NI som vet hur det funkar förklara.
Men kan tänka mig att olika pannor och vedsystem kräver olika sorters storlekar på klabbarna. för att funka optimalt. :x
funderade lite på om dom är små så får man mer yta och mer gas . grövre klabbar så borde det blir mindre gasutveckling...
uttrycket: elda grova klabbar så brinner det länge! Njao... d är väl sant men visst borde det gå mer ved då, för att man måste tillföra mer luft, som troligen med bara farten drar värmen ut i skorstenen.... NI som vet hur det funkar förklara.
Men kan tänka mig att olika pannor och vedsystem kräver olika sorters storlekar på klabbarna. för att funka optimalt. :x
Beror ju till stor del på vad man ska använda veden till.
Uppvärmning eller myseldning.
Jag kör bara braskaminen och kör därmed hyfsat små bitar, slänga i jättestora vedträn i braskaminen kan ju göra det rent av skadligt varm så mindre bitar är ju lättare att hålla koll på så man inte gör masugn i tvrummet.
Den veden vi hugger för att sälja klyver vi betydligt grövre, ingen köper ju 20-30 kubik för braskaminen.
Uppvärmning eller myseldning.
Jag kör bara braskaminen och kör därmed hyfsat små bitar, slänga i jättestora vedträn i braskaminen kan ju göra det rent av skadligt varm så mindre bitar är ju lättare att hålla koll på så man inte gör masugn i tvrummet.
Den veden vi hugger för att sälja klyver vi betydligt grövre, ingen köper ju 20-30 kubik för braskaminen.
Ganska grovt ska det vara har jag fått för mig. Gamla kombipannor gillar inte för fint kluven ved, den brinner för bra. Min nya panna, Calmar v33 sägs trivas bäst med grovt kluven ved. Mindre Jobb med veden också.
Pannor som tillsätter primärluften långt ner i vedmagasinet, nära glödbädden, samt har hjälp av lambdasond är nog relativt okänsliga för vedstorlek och varierande kvalitet. Har du däremot en panna som blåser in luften längst upp i vedmagasinet så är torr finkluven ved svårare, då risken för övertändning och okontrollerad förbränning lätt uppstår.Izvek skrev:
Låter lite som att panna med underförbränning fungerar bättre med grova vedträn.
Men vadå finns det pannor som skickar in primärluften just innan glödbädden? Låter som en mycket bättre lösning än att den ska ligga ovanför bränslemagasinet. Blir ju väldigt stor risk att hela vedmahasinet börja brinna istället för bara längst ner vid glödbädden.
Men vadå finns det pannor som skickar in primärluften just innan glödbädden? Låter som en mycket bättre lösning än att den ska ligga ovanför bränslemagasinet. Blir ju väldigt stor risk att hela vedmahasinet börja brinna istället för bara längst ner vid glödbädden.
Vår atmos trivs bäst med riktigt stora klabbar 15x15 och mer. Påfyllningsluckan är stor så det är ingen problem att lägga i. Första året hade vi "normala" vedbitar och då puffade det eld och sot bak från luftluckan. Det var alldeles för kraftig värmeutveckling på kort tid och pannan bromsade /ströp lufttillförsel och det kom rökpuffar ( gengasexplosioner) i samband med det. Röktempen var ju hög så en del värme stack genom skorsten men vet ej hur mycket. Värst var den oroliga ostabila driften.Izvek skrev:
Man får forska sej till vad ens panna vill ha . Klyv hellre för grovt som du kan dela sen ifall det blir för grovt. Tvärtom går ju inte
gaia
Tillbaka till ämnet, I instruktionsboken till min polska Orlan står det att klampar under 20cm i diameter inte behöver klyvas
.
Jag har vid något tillfälle eldat med grova bitar, med stora kolbitar kvar som följd
.
Men det ska ju också tilläggas att jag satte vinkelslipen i pannan när den var ny och byggde om primärluft utsläppet i vedutrymmet, så den kanske inte beter sig som fabrikanten hade tänkt
, men å andra sidan så har jag inga problem med gengaspuffar
.
Jag har vid något tillfälle eldat med grova bitar, med stora kolbitar kvar som följd
Men det ska ju också tilläggas att jag satte vinkelslipen i pannan när den var ny och byggde om primärluft utsläppet i vedutrymmet, så den kanske inte beter sig som fabrikanten hade tänkt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Startat projekt med batterier till befintlig solcellsanläggning
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Isolera befintliga ytterväggar med förpackningschips
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp mig välja bästa lösningen för att bredda befintlig krypgrund
Grund & Markarbeten -
Måla över befintlig färg (snickeri)
Färg, Måla & Tapetsera -
VA - Ny anslutningskostnader när befintlig byggnad styckas av?
Juridik