Jag har ikväll förgäves försökt ställa in min GTS 10 till att såga i 90.0 grader. Enligt handboken ska man lägga ett vinkeljärn på sågbordet och ställa in klingan till att vara parallell med den, men när jag gör det och provkapar en bit av en hyvlad bjälke så är fortfarande inte snittet helt i vinkel. Så jag justerade, provkapade, justerade och provkapade tills jag äntligen fick ett snitt jag var nöjd med.

Enligt handboken ska jag då lossa och flytta gradindikatorn så att den verkligen står på 0 grader och också lossa stoppskruven, justera den tills den stöter mot "rattpaketet" och fästa den igen. Haha! Den instruktionen är i klass med "Ta en stadigt tag om krokodilens svans och slå därefter ihjäl den med ett bestämt slag med knytnäven".

Att justera gradindikatorn så att den står sisådär på 0 grader är inte så besvärligt, även om man måste hålla i den när man drar åt låsskruven eftersom den annars roterar med. Det retar mig dock att inte vinkeln på indikatorn är parallell med gradmarkeringarna. Nåväl, jag kan leva med det.
Det är det där med att justera in stoppskruven för att kunna komma tillbaka till 0-gradersläget igen som jag rätt och slätt inte klarar av. Den består av en låsskruv som fäster en bricka som påminner om en fibonaccispiral. Tyngdkraften gör att den alltid hänger med tyngsta delen nedåt så ska den justeras måste man först flytta bort "rattpaketet" från 0-markeringen för att komma åt att hålla i den med fingrarna och då vet man inte längre var den ska vara. Jag försökte använda gradindikatorn jag just justerat men den (eller jag) är inte tillräckligt exakt för att resultatet ska bli vad jag vill ha.

Nån annan som har en bättre (läs: fungerande) metod att få sågen att kapa 90 grader och efteråt ställa in hela härligheten så att man kan jobba som det är tänkt?

Inte svar på frågan..

..men lämplig tråd att nämna det i; ställde precis in klyvanhållet på min GTS 10 ikväll. Efter att jag för en tid sedan justerat in klingan till att vara parallell med spåren i bordet har jag stört mig på att inte anhållet också varit det, har måstat hålla det brytet bort från klingan lite när jag låser fast det. Fick tummen ur och monterade ner anhållet i molekyler idag för att upptäcka att det räcker med att bara lossa lite på dom två insexbultarna på ovansidan närmast låshandtaget, så kan man sen justera lite.

Kanske står det i manualen men jag har iaf tittat på sågen ett tag och tänkt jag måste fixa detta utan att förstå hur så jag tänkte jag nämner det så kanske nån kan spara en stunds klurande.

Verifierade för övrigt samtidigt att anhållet faktiskt ÄR lite smalare på toppen, precis som jag hade fått för mig, inte jättemycket dock - 0.12mm ungefär om jag minns rätt. Men så väldigt onödigt och fel och dumt och hemskt ändå, det finns som inget försvar för en sådan diff. Ska man klyva något på högkant är det alltså något att vara medveten om.

Nej, jag kan inte heller svara på frågan, men jag har problem med klyvanhållet. Är det riktigt noga lägger jag en vinkelhake från utmatningssidan och längs med anhållet (vilket förutsätter att man har ett mellanlägg eftersom nerkanten på anhållet är rundad). På inmatningssidan går det inte att göra så alls. För att få det hela rakt får man allt som oftast knuffa ut anhållet från klingan en bit, vilket leder till rätt/rät vinkel, men att man är på fel ställe med anhållet.

Tyvärr alltså, det anhållet är skamligt dåligt. Den där låsfunktionen i bakkant fungerar inte alls för den kan låsa i alla möjliga lägen och inte sällan lyckas man vrida hela anhållet en smula.

Kanske man borde byta ut det mot något annat, men den där Incragrejen nån länkade till tidigare lär det inte blir av många skäl. Ett vanligt kraftigt anhåll som glider på ett rör skulle vara toppen tror jag. Mätlinjalen på sågen kan jag leva utan om det är så.

Mr Handyman skrev:
För att få det hela rakt får man allt som oftast knuffa ut anhållet från klingan en bit, vilket leder till rätt/rät vinkel, men att man är på fel ställe med anhållet.
Prova som jag nämnt att lossa de två insexbultarna på ovansidan med låsbrickor under, dom närmast låshandtagen, sen kan du knuffa ut anhållet som som du brukar och dra fast. Inte någon fancy justerskruv, men det kirrar ditt problem. Tog ett par-tre försök innan jag fick det helt rätt. (Skruva inte ur helt å dra isär grejer, fjäderbelastat inuti = bängel få ihop..)

Jag har knappt hunnit såga nåt sen jag justerade mitt på det viset men nu låser jag det klockrent varje gång jag testar. Tips två är att bara halv-öppna låshandtaget samt att hålla tryck i klyvriktningen alltså mot sågen. Trycket behövs ju om anhållet ska glida lätt i sidled, men tänker man lite extra på det så håller man hela tiden anhållet helt rakt och följaktligen spelar det ingen roll när man låser fast det, he bli' int' snett.

importensketsig: Jag ska pröva det där så fort jag hinner (innan 2020 typ), det låter vettigt. Att trycka in anhållet mot bordet vid flytt gör jag redan, och det ger lite bättre resultat, men på det hela taget är det ändå dåligt att det ska vara så rackligt.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.