V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
Svårt att se vad det är för buske såhär på avstånd . Buxbom ? Idegran? Thuja?
Visst kan du göra det själv, men det är en konst att lära sig. Kolla på bibliotek om böcker om formklippning av buskar.
Plantskolor kan ibland sälja formklippta buskat, men inte så stora.
Det är ett tålamodsjobb att hålla efter en formklippt buske. Måste klippas ofta för att inte tappa formen.
Visst kan du göra det själv, men det är en konst att lära sig. Kolla på bibliotek om böcker om formklippning av buskar.
Plantskolor kan ibland sälja formklippta buskat, men inte så stora.
Det är ett tålamodsjobb att hålla efter en formklippt buske. Måste klippas ofta för att inte tappa formen.
Beror på vilka former du önskar. Vid besök på anläggningar med med formklippta buskar i t.ex. djurformer i buxbom, så har man ofta format ett nät som man sedan klipper efter. Kan vara en fördel om man själv har svårt med proportioner och kan få hjälp med utformningen, sedan är det bara att följa mallen.
Den på bilden kan man gissa på har en metalltråd/stav formad i i skruvform som man sedan fäst huvudstammen vid och klippt efter och nu inte längre syns, bra lösning om man inte är van att formklippa.
Den på bilden kan man gissa på har en metalltråd/stav formad i i skruvform som man sedan fäst huvudstammen vid och klippt efter och nu inte längre syns, bra lösning om man inte är van att formklippa.
Först måste man ha grundformen, den på bilden tycker jag liknar en cypress. Dessutom tror jag det underlättar om växten är rik på grenar. Väljer man att göra en skruv är det bara att ta ett väl synligt band och gå runt med, som glittret i julgranen.
Sen är det bara att klippa strax ovanför bandet, grenar växer ju svagt uppåt så om du klipper mitt i mellan kan du råka klippa bort lite av det som var tänkt som slinga.
Grenarna är ju det som avgör vad som är möjligt.
Du kommer förmodligen att bli missnöjd när du är klar och tycka det ser för jäkligt ut, men det är ok, det tar ett tag innan de nya skotten växt ut och då ser det bättre ut. Sen måste som sagts formen ständigt underhållas.
http://www.youtube.com/watch?v=Wg2H9zTpoSU
Sen är det bara att klippa strax ovanför bandet, grenar växer ju svagt uppåt så om du klipper mitt i mellan kan du råka klippa bort lite av det som var tänkt som slinga.
Grenarna är ju det som avgör vad som är möjligt.
Du kommer förmodligen att bli missnöjd när du är klar och tycka det ser för jäkligt ut, men det är ok, det tar ett tag innan de nya skotten växt ut och då ser det bättre ut. Sen måste som sagts formen ständigt underhållas.
http://www.youtube.com/watch?v=Wg2H9zTpoSU
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Identifiering av rötter och träd/buske från extremt usla bilder
Häckar, Buskar & Träd -
Vad är detta för träd/buske?
Trädgård allmänt -
Vilket träd eller buske rekommenderar ni? (Se bild)
Häckar, Buskar & Träd -
Vad är detta för buske/träd?
Häckar, Buskar & Träd -
Vad är detta för buske/träd?
Häckar, Buskar & Träd