Misstänker att mitt nyinstallerade ved-system (vattenmantlad kamin) har lite tjall på linjen – det tar väldigt lång tid att elda upp tanken.

Här börjar det:
Jag verkar mata 60-70 grader ut från kaminen, in kommer ca 20, mätt med anläggningsterm. Men trots att jag gör detta konstant i 6 timmar är botten fortfarande "kall" – dvs jag får fortfarande ca 20-gradigt vatten in till kaminen. Går jag sen ut och känner på där dykrören går in i tanken känns de som 40 gr i mitten.

Japp, jag känner på dem, har inte installerat termometrar i tanken än (hihi, har försökt hitta de ultimata fjärravläsande http://www.byggahus.se/forum/teknik/230038-superenkel-tradlos-sensorovervakning.html ). Tidigare har jag inte haft tid att felsöka, men nu kom fakturan på arbetet och jag skulle vilja få testat min hypotes, helst i helgen. Mitt system:

Frågor

1) Vilka termometrar är bäst för att snabbt kolla min hypotes?

2) Vilka mätpunkter är viktigast att följa? Till/Från tank? Tank mitt? Ut/in kamin?

3) Varför verkar ut-temp från kamin inte påverkas av hastigheten på på Laddomaten? Steg I, II, eller III verkar ge i princip samma ut-temp.

4) Borde jag inte bytt ut allt vattnet i tanken under 6 timmar med en Laddomat 10? (försökt hitta flödessiffror) Antar att jag måste stänga av golvvärme för att isolerat ut effekten av kaminen.

• Skärmavbild 2013-10-08 kl. 13.02.08.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2013-10-08 kl. 13.02.08-2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att man kan gå på valet av kamin, vattenmantlat och tank etc, men uppskattar svar på hur jag felsöker och varför dessa egenheter – laddomatens hastighet påverkar inte ut-temp / 6 timmar laddning ger fortfarande ger kall framledning till kamin.

Vad för dimension på kulvert mellan kamin och tank?

mvh

Laddomaten tar bara en del av vattnet från acctanken. Så länge inte tanken nått nästan samma temp i botten som termostaten i laddomaten har påverkar inte hastigheten på pumpen tempen så mycket om inte effekten är väldigt hög på pannan.
Vad räknar du med att du har för effekt på kaminen, runt 6kW?

spekerök skrev:
Utan skjutmått uppskattar jag PEX-rörens yttermått till 32mm, dock så läser jag koden A-250 tryckt på. Kopparrören som matar in i kulverten är dock ca 28mm på utsidan.

orparn skrev:
Laddomaten tar bara en del av vattnet från acctanken. Så länge inte tanken nått nästan samma temp i botten som termostaten i laddomaten har påverkar inte hastigheten på pumpen tempen så mycket om inte effekten är väldigt hög på pannan.
Vad räknar du med att du har för effekt på kaminen, runt 6kW?
Ja, alltså den är angedd till 17kW, med ca 13-14 till vattnet och 2-3 till luften. 2-3 till luften verkar stämma. 14kW till vattnet måste ju vara under perfekta förhållanden. Jag tänker att det borde gå att räkna ut effekten genom att se vilken temp som går ut och gångar det med flödet? Men man vet alltså inte riktigt vad laddomaten gör? Trodde den stod vidöppen så fort man kommit igång (20-30min)?

Kan notera att när jag hade lekt med hastigheten på laddomaten så råkade jag glömma den på I, alltså lägsta farten. Min ovan notering om att 6timmar inte gett eftersökt effekt, är alltså på lägsta hastighet. Satte upp den till III nu när jag kom hem, men frun hade börjat elda så jag kan inte göra några mätningar idag. Anläggningstermometrarna verkar ju helt koko också - båda visar 20 när den ena är betydligt varmare, säg 40.

orparn skrev:
Trots att man hör att den snurrar tydligt snabbare i III läget? Då stryper den alltså nån ventil, för att kompensera om jag ökar flödet? Den försöker alltså hålla en viss grad ut? Trodde den bara såg till att man inte skulle mata ut kallt i början.

Den ser till att du inte får för kallt vatten till pannan. Cirkulationen vid start går bara panna-laddomat. När vattnet ut från pannan nått termostatens temp börjar även vatten att cirkulera till o från tank men aldrig så mycket att tempen till pannan går under ca 60 grader.

orparn skrev:
Den ser till att du inte får för kallt vatten till pannan.
Ah, den biten i det hela har jag missat, har hängt upp mig på att den inte ska kyla ner ack-tanken. Men då innebär det att den håller 72-80 in till kaminen och är det då dålig effekt på den så lär flödet bli väldigt lågt ut till tanken? Och detta gör att jag kan inte resonera som att "har läst av 80 ut från kaminen nu i 6timmar och det borde fyllt den eftersom flödet är x-konstant"?

krilleman_215 skrev:
[länk]
Tack, har läst den, men inte helt tydligt för mig ändå. Exempelvis slutfasen där det illustreras ett stort varmt flöde från botten tank till botten panna.

Men oavsett, om jag skulle vilja mäta detta lite snabbt imorgon. Finns det nått jag kan köpa temporärt på Clas Ohlson, Jula eller liknande, innan jag får tag rätt trådlös övervakning (tråden som nämns i introt)?

Tror min Laddomat 21 levererades med en 72 och en 78 graders termostat. Från början satt 78 graders i men jag bytte till 72 graders så den börjar ladda tanken tidigare.
När tempen i din tank kommit upp i det värde som din termostat säger så öppnar den så allt (nästan) vatten cirkulerar panna - tank. Då kan du också se att temperaturen ut från pannan börjar öka, fram till dess ska den vara i det närmaste vara konstant +någon grad.
Här kan du räkna på hur mycket värme du laddat till tanken/pannan ger i effekt: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13969150/Värmeberäkning.xls

spekerök skrev:
Låter som att de är ute efter att beräkna flödet som är möjligt? Men går det att använda här enligt ovan funktionsbedkrivning av laddomaten?

Som jag tolkar det är enda sättet att beräkna effekten på systemet är hur snabbt den värmer upp en viss mängd vatten?

orparn skrev:
Tror min Laddomat 21 levererades med en 72 och en 78 graders termostat. Från början satt 78 graders i men jag bytte till 72 graders så den börjar ladda tanken tidigare.
När tempen i din tank kommit upp i det värde som din termostat säger så öppnar den så allt (nästan) vatten cirkulerar panna - tank. Då kan du också se att temperaturen ut från pannan börjar öka, fram till dess ska den vara i det närmaste vara konstant
Absolut, det var den delen av laddomaten jag fatta, och jag trodde som du att efter 72gr så stod den vidöppen i princip — och därför trodde jag man kunde beräkna flödet ut till tank utifrån varvtal och dimension.

Inser också att det med andra ord aldrig är mindre än 72 ut till tanken, trots att min termometer nu säger 55. VAD ÄR BRA TERMOMETRAR?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.