K
L Lakritsianen skrev:
Ok fel av mig, men med tanke på att många lämnar för att de inte orkar måste det betyda att många arbetar 75% efter att de har fått barn. Och dessa 75% är som mer än heltidstjänst när det saknas personal.
Och de har lägre medellön i den offentliga sektorn
[länk]
Nu känns det som att du hittat på saker om "75%" som du inte har en aning om?

Sjuksköterskor i offentlig sektor har ändå över genomsnittslönen i Sverige.
Men visst om du fortsätter att ta bort grupp efter grupp så att du till slut bara räknar de 10% som tjänar lägst och dessutom jobbar deltid är genomsnittslönen låg ;)

/Krille

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P
L Lakritsianen skrev:
Menar du att t ex sjuksköterskor är högavlönade?
Har jag skrivit det?

Du vill att alla är högavlönade vilket jobb de än har. Sjuksköterskor tillhör inte bland de sämsta betalda jobben du kan ta. Det finns betydligt sämre jobb.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Per person, minst 100 000 kr/ mån tillsammans
Så har man haft lyckan att jobba upp sig och komma upp i 49.900 i månadslön så får man det lite bättre genom att neka framtida löneförhöjningar?

Du tror inte att det i såna fall blir dolda löneförhöjningar i form av andra ersättningar som inte syns i lönekuvertet, allt för att inte förlora på att överskrida brytpunkten?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R
L Lakritsianen skrev:
De behöver inte ekonomiska lättnader!
Det är väl det enda man behöver titta på utan att göra en massa löjliga utspel.
Argumenten tryter märker jag…

Nu tar vi det tydligt…

Du vill alltså att personer som betalar långt mer än dig i skatt ska stå för din elräkning för de har trots allt råd med det?
Samtidigt som de själva får stå för sin egen till 100%?

Har jag förstått dig rätt?

Vad mer tycker du att de ska få betala själva? Vård? Betala ännu mer för drivmedel, mat etc?

Och du har fortfarande inte svarat på mina frågor innan, varifrån tror du att din ”välfärd” kommer ifrån?
Vem betalar mer till Sveriges välfärd, en låginkomstagare eller en miljonär? Ska båda då inte få ta del av alla Sveriges fördelar?

• Gilla
  • Älska
Iggmo och 5 till
  • Laddar…
P
L Lakritsianen skrev:
Ja som flera har påpekat ska man vara smart och utbilda sig till rätt yrke eller "välja" rätt jobb så man får bra betalt.
Men herregud varför gnäller ni då för och lipar blod? Då har ni ju råd?
Ni som alla andra dödliga får väl dra en nitlott ibland.
Tänk på de stackare som valde fel jobb och blev undersköterskor ;)
Om de inte är nöjda så är det ingen som står med kedja och piska. Sluta lipa och gör något åt ert liv isåfall. Du verkar älska om det blir en total samhällskollaps. Alla i samhället ska vara fattiga verkar du tycka.

Innan du säger något så har jag själv gått från en heltidslön på 13000 till betydligt mer bara genom att byta jobb.
Och det var samma timlön dygnet runt året runt, vi fick jobba upp till 13 timmar utan en enda rast. Kul liv va ? :)

• Gilla
  • Älska
sysmali och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ta från "dom rika" ge till "dom fattiga", har det funkat någonstans någonsin?
Nä mycket bättre om alla är smarta och gör rätt yrkesval och blir rika? Fungerar inte så, alla behövs i ett samhälle.
Nu har vi tjatat sönder om vad undersköterskor har i lön och det har jag nu fått veta att det minsann inte är lite! Så frågan är vad tjänar ni själva i forumet?
Jag skriver gång på gång att ett hushåll med två vuxna som båda tjänar över 50000kr/ mån behöver ingen ekonomisk hjälp med elräkningarna. Men det verkar som att alla ska ha lika hjälp oavsett ekonomi.
Till att börja med är inte alla elbolag statliga längre, bara Vattenfall tror jag. Fri marknad / konkurrens och många valde tidigare rörliga avtal och kom billigare undan! Det här kan väl ni med risker, många har säkert aktier!
Men nu plötsligt ska staten hjälpa?
Jag personligen tycker att alla elbolag, nätbolag ska vara statliga och ta bort olika zonavgifter, så det blir slut på röran och hyckleri.
Matpriserna har gått upp! Varför blir det inte matsubventioner i så fall? alla måste ju äta

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Men det verkar som att alla ska ha lika hjälp oavsett ekonomi.
Ja, alla ska ha lika hjälp oavsett ekonomi när det gäller basbehov så som utbildning, sjukvård, läkemedel och även el till rimligt pris då det också är en livsnödvändighet. Var glad istället för att du får exakt samma trots att du bidrar med mindre.

• Gilla
sysmali och 6 till
  • Laddar…
K
L Lakritsianen skrev:
Men ingångslönen är runt 26000 kr
Så eftersom ingångslönen är 26000 är det genomsnittslönen enligt dig eftersom genomsnittslönen bara ska beräknas på de som har lägst lön?

/Krille

• Gilla
AkutLumbago och 1 till
  • Laddar…
Sluta diskutera med stalin, han ger sig aldrig, om han ens är på riktigt….

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
G
L Lakritsianen skrev:
Nä mycket bättre om alla är smarta och gör rätt yrkesval och blir rika? Fungerar inte så, alla behövs i ett samhälle.
Nu har vi tjatat sönder om vad undersköterskor har i lön och det har jag nu fått veta att det minsann inte är lite! Så frågan är vad tjänar ni själva i forumet?
Jag skriver gång på gång att ett hushåll med två vuxna som båda tjänar över 50000kr/ mån behöver ingen ekonomisk hjälp med elräkningarna. Men det verkar som att alla ska ha lika hjälp oavsett ekonomi.
Till att börja med är inte alla elbolag statliga längre, bara Vattenfall tror jag. Fri marknad / konkurrens och många valde tidigare rörliga avtal och kom billigare undan! Det här kan väl ni med risker, många har säkert aktier!
Jag personligen tycker att alla elbolag, nätbolag ska vara statliga och ta bort olika zonavgifter, så det blir slut på röran och hyckleri.
Matpriserna har gått upp! Varför blir det inte matsubventioner i så fall? alla måste ju äta
Sugen på att flytta? Venezuela?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Helt enig! Dels om att många i Sverige, inklusive mig själv, är bortskömda med i princip gratis el och vatten. Lika bra att vi vänjer oss att överflödet är long gone när klimatförändringarna lägger i nästa växel. Och dels om att jag verkligen hoppas att subventionen inte blir högre för de som förbrukar mest och snarare går till de som redan innan var nära gränsen för existensminimum och nu ramlat under.

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
L Lakritsianen skrev:
Arbetar miljonärer mer?? Källa på det!
de flesta här på forumet är troligen miljonärer åtminstone de som ägt sitt hus en längre tid så miljonär är inget skydd vid dåliga tider då miljonen helt plötsligt inte finns.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Tack för frågan, jag trodde aldrig den skulle komma(y)
För fem år sedan var hushållets inkomst per månad 99 992 kr per månad. Dock var det bara jag som arbetade då jag har lyxhustru samt barn i skolan och vi inte tillämpar barnarbete. Kvalificerar det för ditt bidrag? Jag hade för säkerhets skull två inkomster, så i snitt var ju dessa under 50 k.

Nu har jag annan sysselsättning med lägre lön och jag trivs bra med vad jag gör. I dessa kristider är jobbet ännu tryggare och viktigare och det ger mig tillfredsställelse.

jag förstår inte hur många kan ha ont om pengar när de har dubbla inkomster runt medellönen. Det är kanske någon vardagslyx jag missat att jag egentligen behöver.

Vet inte varför du skriver att rika vill ha bidrag och subventioner hela tiden.

L Lakritsianen skrev:
Ingångslön för undersköterskor är 17500 kr och efter 6 år har de en medellön på 23800 kr. Men många har timanställningar med stora vsriationer från månad till månad.
[länk]
Vad håller du på med? Försöker påpeka detta om och om igen allt för att få bort fokus på det verkliga problemet, Inkomstskillnaderna!
Idag skiljer sig inte månadslöner med några tusenlappar utan med tiotusenlappar.
Har du missat att det är bostadsbrist så folk måste flytta in i dyra nybyggda lägenheter och hela miljonprogrammet renoveras med hyreshöjningar på 20-40% ( och då installeras både mätare på vattenmängd och hur mycket varmvatten som används med separat faktura)och senast i veckan var det på nyheterna att fjärrvärmen stiger och fastighetsägarna vill höja hyrorna med 10%.
Tvättstugan!! Den vill många fastighetsägare avveckla, om du arbetar till kl 17 kan du glömma tvätta, den sista tvättiden är kl 17 som du inte hinner hem till och de tiderna är fullbokade.
Och när man hyr betalar du inte till dig själv, ingen investering som hus eller bostadsrätt.

Om man kommer på ekonomisk obestånd (som att välja rörligt elavtal istället för fast ;) skoja bara) och söker bidrag som försörjningsstöd/ socialbidrag måste man först sälja allt av värde innan man får bidrag!
Vilken skillnad är det nu?
Kom inte och påstå att alla som någon gång har haft försörjningsstöd har sig själv att skylla.

Jag med många andra tycker det är viktigare att inte välfärden går under än att höginkomsttagare med lön över 50000kr/ mån och miljonvilla får sälja typ sin motorcykel!
"Är man lågavlönad och jobbar heltid har man en medelnettolön på 13000 kr. !"
Vill du vara så vänlig att påvisa ditt påstående med en länk?
Vilken yrkesgrupp gäller detta?

Fairlane
L Lakritsianen skrev:
Ja du kanske ska ta ett jobb som undersköterska utan tidigare erfarenhet i yrket och se vad du får i lön eller som diskare, parkeringsvakt, barnskötare, elevassistent m fl det tar 6 år innan du får en medellön och sedan står du nästan still i löneutvecklingen till du bkir pensionär och låg pension därefter.
Rent matematiskt går det inte ihop att man börjar en bit under snittlönen för att den komma upp till snittlönen och så är det därefter i stort sett stopp. Om några ligger under snittet så måste några ligga över snittet, iallafall enligt den matematik jag lärt mig.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.