Hej har ingen bild på hur just mitt fönster som monterats ser ut men har ett era-fönster alubeklätt som på bifogad bild. På mitt fönster där montören har monterat bleck finns ingen synlig infästning. Ingen skruv eller nit är synlig för blecket är uppsticket i första spåret. Då hade dom behövt popnita eller skruva i framkant i plåten och så gör man ju inte.
Så hur har dom gjort?
Får man montera med bara fogmassa?
Det första spåret har ju inget instick heller i spåret där man skulle kunna "låsa" blecket.
Jag har äldre typer av era fönster. Från 2015, 2016, 2021 och nu nua från 2024. Det har gjort mindre ändringar på alla årsmodeller mer eller mindre och nu ändrat infästning på underbleck på senaste modellen. Alla andra kunde man fästa blecket i karmen på. Denna gång ska jag fixa plåtarna själva.
Så hur har dom gjort?
Får man montera med bara fogmassa?
Det första spåret har ju inget instick heller i spåret där man skulle kunna "låsa" blecket.
Jag har äldre typer av era fönster. Från 2015, 2016, 2021 och nu nua från 2024. Det har gjort mindre ändringar på alla årsmodeller mer eller mindre och nu ändrat infästning på underbleck på senaste modellen. Alla andra kunde man fästa blecket i karmen på. Denna gång ska jag fixa plåtarna själva.
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Fast är det som på bilden så är det inga problem att skruva/nita i den delen som är bakom läppen...
Problemet är att om man nitar i plåten bakom läppen hamnar nitarna jämnt med droppkanten och dessutom inte snyggt. Dom syns jättetydligt då. Läppen bakom sitter jättetätt mot yttre spåret. På skissen kan man tro det är ett par mm men är det ej.
På det ena fönstret jag har från ERA från tidigare i 2024 finns ingen synlig infästning. Dom måste använt fogmassa eller nåt utomhuslim då? Ska ta en bild o lägga upp på det fönstret.
På det ena fönstret jag har från ERA från tidigare i 2024 finns ingen synlig infästning. Dom måste använt fogmassa eller nåt utomhuslim då? Ska ta en bild o lägga upp på det fönstret.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fäster man 150x150 stolpar i marken till en hög (2,5m) altan?
Grund & Markarbeten -
Hur fäster jag stegen på taket? Och glidskyddet till stegen på marken?
Tak & Vind -
Hur fäster ni dropplister nertill på glasdörr i dusch ?
Badrum -
Hur fäster jag fast toalocket till en Duravit Starck 3?
Badrum -
Hur fäster man tillbaks ugnsluckan på en sådan metall? Den lossnade när jag skulle rengöra och jag har försökt att använda silikonlimmet från Casco.
Kök