Jag bygger en enkel bänk i ett brygghus där det ska vara tvättstuga. Jag har en gammal rostfri diskbänk som jag tänkte använda men eftersom brygghuset är rätt grovt utseendemässigt ville jag inte använda vanliga köksskåp. Jag har klurat lite och tänkte bygga ett ramverk av 95/95-regel för att knyta an till resten av inredningen.

Men, och det är ett stort men, hur får jag monterat reglarna mot benen när bägge är i samma höjd? Sinkning? Tapphål? En stor plugg? Något smart beslag?

Jag gjorde lite skisser i CAD för att visa vad jag menar:

Brygghuskok_1.jpg

Brygghuskok_2.jpg

Brygghuskok_3.jpg

Brygghuskok_4.jpg

Brygghuskok_5.jpg

Bör kanske tillägga att det är vanligt otryckt 95*95 mm regelvirke som jag hade tänkt använda mig av. Om jag ska använda synliga beslag så får dom gärna synas ordentligt istället för att gömmas.

Sätta reglarna i olika höjd i förhållande till varandra istället? Skruva utifrån och försänk. Plugga hålet med träplugg, kapa och slipa, så syns inte skruvarna...

/Thomas

Jag vill gärna att reglarna sitter på samma höjd som bilden visar.

Du skulle kunna fräsa ur för vinkeljärn (både under och över) som du sedan spacklar över.

Visst skulle det går men det känns lite omständigt att fräsa ut för alla vinkeljärn. Det måste finnas något annat smart sätt? Genomgående bult och försänkt mutter på kortsidan?

En KREG K4 Pocket Hole Jig anser jag är en mycket bra lösning till dylika projekt - Den är relativt billig och jag har funnit en mängd olika praktiska exempel på var man kan använda den.
Skruvar du underifrån och kanske komplettera med plugg eller domino så har du ett mycket starkt och osynligt resultat.
Finns även pluggar till Kreg i olika kulörer/träslag.

Säljs bland annat av Axminster

http://www.youtube.com/watch?v=XrebqzFXSII

Finns i en del olika versioner.

Redigerat:
Skall du göra det snyggt så tycker jag du skall göra tapp o tapphål och bara limma.
Blir starkt som bara fn....

Tack för tipset! Har inte sett en Kreg Jig innan, det verkar ju vara en smidig lösning till lite allt möjligt!

teed skrev:
Skall du göra det snyggt så tycker jag du skall göra tapp o tapphål och bara limma.
Blir starkt som bara fn....
Någon ide hur man gör det rent praktiskt? Såga ut tappen eller lägga dit en ny plugg?

Jag skulle såga tappar och fräsa tapp hål. Går ganska fort att få till.

Helioz skrev:
Hade också kört flytande limmad tapp och tapphål. Absolut enklast och billigast är att köpa 30mm björkrundstav och 30mm kvistborr hos slöjddetaljer:
[länk]
[länk]
Hur gör man för att få hålet i ändträet rakt? Jag har ju pelarborr så att jag kan borra dom liggande hålen men har lite svårt att förstå hur man fått till motsatta sidan.

Brygghuskok_5.jpg

Ställer mig bakom tapphålen. Kommer bli en grymt bra lösning om du gör så...

Wendigo skrev:
Hur gör man för att få hålet i ändträet rakt? Jag har ju pelarborr så att jag kan borra dom liggande hålen men har lite svårt att förstå hur man fått till motsatta sidan.

[bild]
Borra ett styrhål med kvistborren och pelarborren i en planka eller plywood. Skruva/tvinga sedan fast denna över tänkta borrhålet i ändräet. Borra sedan hålet med vanlig skruvdragare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.