Hej,

Försöker runda av renoveringen av min lägenhet och försöker lista ut vad som är bästa eller åtminståne ett bra nog sätt att fästa två tröskelplattor vid en övergång med nivåskillnad.

Nivåskillnader är, så gott ögat kan se, identisk med tjockleken på tröskelplattorna (9 mm), men överlappet är lite blygsamt.

Min första tanke var att skruva båda mellan golven med något stöd under, men när överlappet blev så litet känns det inte som en bra idé längre.

Jag tänker att bästa sättet generellt är att skruva dessa på något sätt, men funderar nu på om någon kan rekommendera ett annat tillvägagångssätt. Lim? Tejp?

Annars blir det väl till att kapa mer av golvet så att man kan skruva ner dem var för sig? Men när man är lat hoppas man alltid att det finns ett lättare sätt.. 😅

• Tröskelplattor i trä på ett golv med fiskbensmönster, förbereds för installation över en övergång med nivåskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två tröskelplattor placerade över en nivåskillnad mellan två rum med olika golv, med brädbitar och en sopborste synliga.
    Skapa konto
J
S Stroboskopet skrev:
Hej,

Försöker runda av renoveringen av min lägenhet och försöker lista ut vad som är bästa eller åtminståne ett bra nog sätt att fästa två tröskelplattor vid en övergång med nivåskillnad.

Nivåskillnader är, så gott ögat kan se, identisk med tjockleken på tröskelplattorna (9 mm), men överlappet är lite blygsamt.

Min första tanke var att skruva båda mellan golven med något stöd under, men när överlappet blev så litet känns det inte som en bra idé längre.

Jag tänker att bästa sättet generellt är att skruva dessa på något sätt, men funderar nu på om någon kan rekommendera ett annat tillvägagångssätt. Lim? Tejp?

Annars blir det väl till att kapa mer av golvet så att man kan skruva ner dem var för sig? Men när man är lat hoppas man alltid att det finns ett lättare sätt.. 😅
Jag hade limmat med typ Tec7 den undre tröskeln i det lägre golvet och den övre tröskeln i det övre golvet så att golven kan röra sig utan att trösklarna lossnar..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
  • Golvlister fixeras med hantlar, omgiven av målarburkar, pensel och verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
S Stroboskopet skrev:
@Jansson69 Tack! Så fick det bli!
Ha vikterna hellre för lång tid än att ta bort dom snabbt.
Ser bra ut!

• Gilla
Stroboskopet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.