Vi har lite lösa funderingar på att byta tvättställ. Frågan är om det går utan att bygga om väggen..? Vi har ett 70-tals hus med reglade innerväggar av 10mm masonit. Idag sitter det en gammal bred och sliten badrumsmöbel med inbyggt tvättställ i badrummet, men vi vill gärna byta bort hela möbeln till bara ett vanligt tvättställ med pelare. Den möbeln sitter med en konsol och en franskskruv på var sida. Jag gissar (efter lite knackande i väggen) att reglarna sitter cc 60, men osäkerheten är ju enorm.

Men vilka krav ställs på väggen där man vill fästa ett nytt tvättställ? Måste det finnas reglar/kortlingar bakom skivan för varje skruv?

Vad är det för skillnad mellan bultmonterade och konsolmonterade tvättställ vad det gäller krav på väggen bakom. Kan man tex sätta fast ett konsolmonterat tvättställ var som helst på vår vägg eller är det helt kört?

Ingen som vet...? Funkar dubbelhäftande tejp, lite klister och en stötta av en sopkvast?

• Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Där går det nog bara att ha en kvalificerad gissning. Om det du kallar för 10mm masonit är det material jag tror mig ha sett. Så duger det i princip inte till att fästa någonting i. Något bättre än Tretex. Ett tvättställ som bara skall sitta med konsol skulle du knappast kunna sätta på den väggen om du inte träffar reglarna. Det blir ju ganska häftiga krafter på skruvarna om man lutar sig mot stället.

Möjligen skulle man kunna få det att gå med mollyplugg eller någon liknande variant. Nu talar du om ett pelartvättställ. Är det så att det får stöd av pelaren så borde ju inte problemet vara lika stort. Jag antar att du inte har kakel på väggen (det borde inte gå på den skivan) då tror jag att under förutsättning att pelaren ger stöd så borde det fungera med antingen en mollyplugg, eller möjligen gängförstärkning (Det finns en typ av plugg avsedd för framförallt gips som är en stor mutter med stora utvändiga gängor som fäster bra i skivan, där man sedan skruvar in en vanlig träskruv i själva pluggen, finns både i plast och metall, i båda fallen skär träskruven gängor i pluggen).

Ett bultmonterat tvättställ kräver troligen ännu mer av infästningen. Det som påverkar är hur stor sträcka vertikalt som ger stöd under fästpunkten. ju kortare sträcka desto större utdragande kraft blir det ju på skruven om man lutar sig mot tvättstället.

Vi satte upp ett enkelt tvättställ i somras, i vårt fritidhus. Vi hittade bara en regel som passade (cc-måttet stämde inte med cc-måttet för handfatets konsoller), men som inte passade rent positionsmässigt... Men, vi satte molly genom gipset, fyra stycken, och drog fast konsollerna i det. Provade genom att hänga lite försiktigt på konsollerna längst ut. Det funkar.
Har du i ditt fall en pelare, dvs ett stöd utöver det som fästs i väggen, borde det inte vara några problem.

Hade jag gjort det i mitt riktiga hus, och inte i vårt än så länge inte lika noggrannt restaurerade fritidshus, hade jag köpt eller lånat en sån där elektronisk pryl från Black and Decker för att hitta reglar (kostar några hundralappar), satt en kortling utanpå på väggen, och genom två reglar, och därefter fäst allt i denna utanpåliggande kortling. Den blir kanske dessutom ändå "osynlig", då den ligger mot väggen och bakom tvättstället...?

Kolla på Bauhaus, K-Rauta och liknande, det finns himla bra grejor för att tämligen tillförlitligt hitta reglarna i väggen!

Okej... Stort tack för ditt svar! Vad tror du om att öppna väggen och sätta dit nya reglar som passar mot konsolernas infästningsmått? Det kanske går att skruva och limma på en ny regel på sidan av varje befintlig regel, vilket skulle motsvara lämpligt avstånd?

Alltså: om man fixar nya reglar, en bakom varje konsol, är problemet definitivt löst? Skulle man då till och med kunna använda ett bultmonterat tvättställ? Spontant känns det som att hoppas på för mycket... Visserligen är vi nöjda med konsolmodellen, men bultmodellen är snäppet snyggare. Det kanske i så fall kräver att man sätter igen vägghålet med något annat material än 10mm masonit?

Hur mycket last pelaren tar upp har jag inte riktigt klart för mig, gissar att man inte ska lita på att den är något annat än bara kosmetika.

(Jag tror att det verkligen är masonit, enligt stämplar på baksidan tillverkades det i Masonite-fabriken i Rundvik.)

Skulle du inte kunna göra ett underskåp som tvättstället vilar på?

Om du kan tänka dig att öppna väggen, finns det nog inga begränsningar alls för vad du kan sätta upp. :o)
Reglarna håller för mycket. Sätt kortling(ar) mellan ett regelpar (eller fler, om det behövs). Fäst dem ordentligt, så kan du sedan hänga på vad du vill, efter att du satt igen väggen. Vad du sätter igen väggen med är väl, enligt mig, inte jätteviktigt, eftersom belastningen kommer att ligga på kortlingen, och du dessutom kommer att fixa ytan på masoniten/gipsskivan/vad du än väljer.

Tänk bara på att det är våtrum (väl?), och att du får ett extra jobb med spackling, ev. våtspärr (?) och sedan ytskikt.

Jag hade nog talat med en snickare, de kan ge smarta råd, oftast utan att ta betalt. :o)
Det vore ju dumt att skapa alldeles för mycket extrajobb för att överdimensionera också.

Jo, jag kan tänka mig att öppna väggen, eftersom det är ett så enkelt ytskikt - målad väv, och långt bort från duschen. Det vill säga så länge som jag kan låta de nedre 20 cm av väggen vara helt orörda eftersom våtrumsmattan på golvet sitter uppvikt där. Där tänkte jag sätta en kortling bakom skarven.

Mmm, tror jag kör på ett konsolmonterat kombinerat med reglar bakom. Många reglar, man vet aldrig när nästa atomkrig kommer...då kan vi sitta och kura säkert på dass...

bonnier: Jo, vi har varit inne på ett skåp under, men det blir lite väl trångt med ett sådant, tror vi. Vi vill ersätta ett större schabrak med ett smidigt tvättställ som ger plats för ett skötbord mm (drygt två månader kvar innan leverans av en ny kotte).

Mycket tacksam för era åsikter och stora visdom!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.