Gäller ett smidesräcke på L-stöd vid en källarnedgång.

Hur fäster jag dem utan att spräcka L-stöden?

Ankarmassa och gängstång?
Expanderbult?
Annat?

Hur nära kanten går bra? Var ligger armeringen?

Smidesräcke monterat på L-stöd vid källarnedgång, fäste med platta och bultar syns, omgiven av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Absolut inte expander. Betongskruv eller ankarmassa skulle jag använda

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag borrade med bra maskin och bra borr, då klarar det oftast om man råkar träffa armering.
Sedan satte jag plugg och större skruv, liknande franskskruv.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag skulle undvika alla typer av infästningar som ger expanderande påkänningar på betongen när man borrar så nära fri betongkant. Speciellt om man inte vet hur armeringen ser ut inne i betongen. Så expander, skruv och plugg går bort. Det bästa alternativet här är ankarmassa och gängstång. Skulle det finnas en C-formad armeringsbygel i kantstödets ände och man placerar sina borrhål inne i bygel så skulle även expander samt skruv och plugg kunna fungera. Men kantstöd kan även vara centriskt armerade och då är det ankarmassa och gängstång som blir bästa lösning.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
En u-format järn är en lösning. Gängade hål för infästning av staketet och genomgående bult för att fästa u-delen.

Tack för svar. Blir ankarmassa och gängstång där vid hörnet då.

Övriga stolpskor som inte sitter nära L-stödets ände - funkar vanlig betongskruv där? Eller är det sprickrisk där också?

Betongskruv ger ingen expansion i betongen och går att montera nära kanten

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
De sitter ju ändå nära långsidan så nog är det nära kant även där. Har ingen erfarenhet angående betongskruvar om de ger spänningar vid montage. Jag hade kört med ankarmassa och gängstång även där för att vara på säkra sidan.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.