Hej på er!

Trallen på vår nya altan börjar bli klar, och nästa steg är att få upp tak över den.

De yttre tre trallbrädorna sitter bara provisoriskt, så de kan lätt tas bort när man monterar stolparna.

Stolparna är 95x95, och snickaren tänkte såga ur halva stolparna nertill, och ställa halva stolpen på plankan längst ut, och låta halva stolpen gå ned på insidan av plankan.
Och i hörnen skulle då 3/4-delar sv stolpen sågas ur, så 1/4 går ner bakom plankorna.
Sen skulle man såga ut kvadratiska hål i trallen, som rymmer hela stolpen.

men jag har lite funderingar om hur bra det håller i längden, om man ställer stolpens ändträ direkt på plankan.
Det kommer ju visserligen vara tak över, men det kommer ju blåsa in en viss mängd vatten ändå.

Då funderade vi lite på en sån här lösning, och ställa stolpen ovanpå trallen istället.
Med något liknande detta:
https://shop.byggahus.se/products/s...MInZ_f3LP1jAMVbkeRBR22cjLNEAQYASABEgKG7vD_BwE

Den lösningen blir ju dock klenare för sidobelastningar, och jag vet inte om det ens är ett problem som jag försöker fixa...🙄

Vad tror ni?

• Nybyggd altan med trädäck, möbler, barnvagn och solbelyst vit husvägg i bakgrunden. Uttag för stolpar syns i hörnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt pågår med en delvis färdig trall och löst placerade brädor ovanpå, synlig mark och verktyg vid kanten av altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ja, du försöker lösa ett icke-problem.

Det har fungerat i decennier att göra som din snickare föreslår så lår honom göra det nu också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.